تحصیل در باکو

تحصیل در باکو
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 124587 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۳ |
256 بازدید
۲
3
ارسال به دوستان
پ

آذربایجان از کشورهای زیبای حاشیه دریای خزر و از همسایگان شمالی ایران است. تحصیل در باکو به دلیل مزایایی همچون اشتراکات فرهنگی، مجاورت با ایران و هزینه تحصیل و زندگی مناسب موردتوجه بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شهری بندری و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. پارک‌های ساحلی متعدد، […]

تحصیل در باکو

آذربایجان از کشورهای زیبای حاشیه دریای خزر و از همسایگان شمالی ایران است. تحصیل در باکو به دلیل مزایایی همچون اشتراکات فرهنگی، مجاورت با ایران و هزینه تحصیل و زندگی مناسب موردتوجه بسیاری از دانشجویان ایرانی قرار گرفته است. شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شهری بندری و بزرگ‌ترین شهر این کشور است. پارک‌های ساحلی متعدد، برگزاری برنامه‌های هنری همچون اپرا، موسیقی و تئاتر از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا است.

دولت آذربایجان به دنبال اجرای سیاست‌های توسعه، تلاش می‌کند زیرساخت‌های سیستم آموزشی خود را با استانداردهای اروپایی و جهانی همگام سازد. با ارتقا سطح کیفی آموزش به‌ویژه در سطح تحصیلات عالی بسیاری از دانشجویان بین‌المللی، باکو را به‌عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می‌کنند.

مزایای تحصیل در باکو

در چند سال اخیر دولت آذربایجان واقع در شهر باکو در تلاش برای پیشرفت کشور خود سیاست‌های توسعه آموزشی مدرن را در پیش گرفته است. این رویکرد موجب شده تا بسیاری از دانشجویان بین‌المللی تحصیل در باکو را به‌عنوان یک گزینه مطلوب و مناسب انتخاب می‌کنند. در ادامه مزایای تحصیل در شهر باکو را بررسی می‌کنیم.

۱. زبان تحصیل

مردم باکو همانند سایر شهروندان جمهوری آذربایجان به زبان ترکی آذری صحبت می‌کنند. می‌دانیم که در برخی نقاط ایران هم مردم به زبان ترکی صحبت می‌کنند. این یک امتیاز برای متقاضیان ترک‌زبان ایرانی است. در دانشگاه‌های باکو دوره‌های تحصیلی به انگلیسی، روسی و آذری ارائه می‌شوند. البته اکثر دوره‌ها برای دانشجویان بین‌المللی به زبان انگلیسی است. ارائه دوره‌های تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین‌المللی شرایط مطلوبی را از این نظر فراهم می‌کند. متقاضیان فاقد مدرک زبان انگلیسی باید در دوره‌های آمادگی زبان شرکت کنند و بعد از کسب مهارت و اخذ مدرک زبان وارد دانشگاه شوند.

۲. حذف مدرک بین‌المللی زبان انگلیسی برای مدارک پذیرش

برای دانشجویان بین‌المللی یکی از شروط پذیرش تحصیلی در دانشگاه‌های جهان داشتن مدرک بین‌المللی زبان است. برای تحصیل در باکو ارائه مدرک زبان از شرایط پذیرش تحصیلی حذف شده است. در واقع دانشگاه‌های باکو با حذف این گزینه شرایط را تا حدودی برای بسیاری از دانشجویان بین‌المللی آسان کرده‌اند. متقاضیانی که با زبان انگلیسی آشنایی ندارند باید قبل از آغاز تحصیل در آذربایجان در دوره‌های ۶ ماهه و یک‌ساله زبان دانشگاه شرکت کنند و بعد از کسب مهارت وارد دانشگاه شوند. البته دانشجویانی که دارای مدرک زبان معتبر هستند بدون گذراندن این دوره مستقیماً وارد دانشگاه می‌شوند.

۳. شهریه پایین دانشگاه

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های باکو بر اساس دوره‌ها و مقاطع تحصیلی متفاوت است. یکی از مزایای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های باکو این است که دانشجویان بین‌المللی قادر به پرداخت شهریه‌ دانشگاه و هزینه زندگی هستند. هزینه تحصیل برای دانشجویان مقطع کارشناسی سالانه مبلغ ۳۰۰۰-۲۰۰۰ دلاراست. دانشجویان دوره کارشناسی ارشد تحصیل در باکو باید سالانه مبلغ ۴۰۰۰-۲۰۰۰ دلار برای شهریه بپردازند و دانشجویان برای تحصیل در مقطع دکترا موظف به پرداخت شهریه سالانه ۶۰۰۰-۴۰۰۰ دلار هستند. هزینه خوابگاه به طور میانگین ماهانه ۲۵۰-۱۱۰ دلار است. همچنین هزینه اجاره خانه خارج از دانشگاه ۴۵۹-۲۰۰ دلار است.

شهریه پایین دانشگاه

۴. هزینه زندگی

به دلیل اینکه آذربایجان در مسیر رشد و توسعه قرار گرفته است در حال حاضر هزینه‌های زندگی در این کشور بسیار مناسب است. واحد پول این کشور منات است و هزینه مواد غذایی در باکو ۳۰۰-۲۰۰ منات است. حمل‌ونقل عمومی در باکو و تمام مناطق آذربایجان ارزان است. به‌طورکلی هزینه زندگی در آذربایجان ۱.۳۵ برابر کمتر از میانگین جهانی است. مناسب‌بودن هزینه‌های زندگی یکی دیگر از مزایای تحصیل در باکو است.

۵. مدرک معتبر

یکی دیگر از مزایای تحصیل در باکو اعتبار مدرک دانشگاهی دانشگاه‌های باکو است. به دلیل آنکه دولت باکو تلاش می‌کند سیستم آموزشی خود را با سبک مدرن جهانی همسان کند اعتبار مدرک دانشگاه‌های باکو نیز در سطح جهان افزایش‌یافته است. با امضا سند همکاری آموزشی بولونیا دانشگاه‌های باکو با سایر کشورهای امضاکننده سند همکاری‌های پژوهشی، آموزشی و تحقیقاتی دارند. تمام این عوامل موجب ارتقا مدرک تحصیلی دانشگاه‌های باکو شده است.

دانشگاه‌های باکو

در شهر باکو چند دانشگاه دولتی و خصوصی وجود دارد. این دانشگاه‌ها با در اختیار داشتن امکانات آموزشی، فرهنگی، رفاهی و تفریحی دانشجویان داخلی و خارجی زیادی را جذب می‌کنند. دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در باکو عبارت‌اند از:

۱. دانشگاه طب باکو

یکی از دانشگاه‌های دولتی باکو دانشگاه پزشکی یا طب باکو است. این دانشگاه در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد. در دانشگاه پزشکی باکو ۸۰۰۰ دانشجو در ۷۴ بخش از شاخه‌های پزشکی مشغول به تحصیل هستند.

۲. دانشگاه دولتی اقتصاد آذربایجان

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی واقع در شهر باکو دانشگاه اقتصاد آذربایجان است. این دانشگاه که در سال ۱۹۳۰ تأسیس شد بزرگ‌ترین دانشگاه منطقه قفقاز جنوبی است. حدود ۲۲۰۰۰-۱۸۵۰۰ دانشجو در ۱۴ دانشکده دانشگاه اقتصاد آذربایجان مشغول به تحصیل هستند. رشته‌های اقتصاد جهانی، حسابداری،  اقتصاد عمومی و مالی اعتباری حوزه‌های تحصیلی فعال در دانشگاه اقتصاد آذربایجان هستند.

۳. دانشگاه دولتی باکو

در سال ۱۹۱۹ پارلمان جمهوری دمکراتیک آذربایجان دانشگاه دولتی باکو را تأسیس کرد. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: ریاضیات، فیزیک، تاریخ، حقوق، پزشکی و فلسفه. دانشگاه دولتی باکو در رده دانشگاه‌های برتر جهان قرار دارد و عضو انجمن بین‌المللی اوراسیا و چندین انجمن بین‌المللی دیگر است. این اعتبار بین‌المللی یکی از دلایل دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در باکو و دانشگاه دولتی آن است.  

۴. دانشگاه معماری و سازه‌های ساختمانی آذربایجان

یکی دیگر از دانشگاه‌های دولتی واقع در شهر باکو که به‌صورت تخصصی در حوزه معماری و مهندسی عمران مشغول بکار است دانشگاه معماری و سازه‌های ساختمانی است. ۷۰۰ استاد در حوزه مهندسی در این دانشگاه تدریس می‌کنند و ۱۰۰۰ دانشجوی بین‌الملل از ۴۰ کشور جهان تحصیل در باکو در دانشگاه تخصصی مهندسی را انتخاب کرده‌اند.    

۵. دانشگاه آذربایجان

اولین دانشگاه خصوصی آذربایجان و شهر باکو دانشگاه آذربایجان است. در حال حاضر در این دانشگاه ۱۰۹۹ دانشجو در ۱۹ گرایش مختلف مشغول به تحصیل هستند. همچنین تعداد اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه ۲۱۱ نفر است. در دانشگاه آذربایجان دروس مختلف به سه زبان انگلیسی، روسی و ترکی تدریس می‌شوند.

۶. دانشگاه خزر

بزرگ‌ترین دانشگاه خصوصی منطقه قفقاز و آسیای میانه دانشگاه خزر است و در سال ۱۹۹۱ در باکو تأسیس شد. برخی دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم مهندسی، اقتصاد و مدیریت، هنر و فناوری. همچنین رشته‌های فلسفه، ریاضیات، فیزیک و تاریخ در دانشگاه خزر تدریس می‌شوند. اعتبار دانشگاه خصوصی خزر دانشجویان خارجی را برای تحصیل در باکو ترغیب می‌کند.

شرایط بورسیه دانشگاه طب آذربایجان

دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان برای دانشجویان بین‌الملل برنامه‌های بورسیه ارائه می‌دهد. برای دریافت بورسیه، دانشجو باید از تراز علمی خوبی برخوردار باشد. دانشجویان باید حداقل یک ترم در دانشگاه درس‌خوانده باشند و نمرات درسی آنان در سطح ممتاز باشد.

شرایط بورسیه دانشگاه طب آذربایجان

شرایط اخذ پذیرش تحصیلی

مدارکی که برای اخذ پذیرش تحصیل در باکو موردنیاز است ممکن است از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد؛ ولی مدارک و شرایط عمومی که برای تمام دانشگاه‌های باکو نیاز است عبارت‌اند از:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش دانشگاه
  • ریزنمرات و مدرک آخرین مقطع تحصیلی
  • مدارک شناسایی و هویتی با ترجمه رسمی
  • پاسپورت معتبر
  • ارائه چند قطعه عکس
  • انگیزه‌نامه
  • گواهی سلامت پزشکی
  • مدرک پرداخت هزینه بررسی مدارک

تمام اسناد و مدارک اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی باید ترجمه‌شده و دارای مهر تأیید دفاتر ترجمه اسناد رسمی باشند. یکی از نکات مهم در زمینه پذیرش تحصیل در باکو مدرک تحصیلی است. دانشجویان مقاطع ارشد و دکترا باید مدرک زبان آیلتس یا تافل داشته باشند. در غیر این صورت باید در دوره‌های زبان دانشگاه شرکت کنند و بعد از دریافت گواهی قبولی وارد دانشگاه می‌شوند.

 برای اخذ پذیرش تحصیلی و ویزا باید با مؤسسات مهاجرتی معتبر مشاوره بگیرید. مؤسسه علم ویرا با وکلا و حقوق‌دانان باتجربه خود تلاش می‌کند بهترین مسیرهای قانونی مهاجرت را به شما معرفی کند. این مؤسسه تا آخرین لحظه در کنار شما خواهد بود.    

مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای دانشجویی

ویزای دانشجویی یکی از مدارک لازم برای ادامه تحصیل در باکو است. دانشجویان بعد از اطمینان از اخذ پذیرش تحصیلی باید نسبت به اخذ ویزای تحصیلی باکو اقدام کنند. مدارک موردنیاز برای اخذ ویزای دانشجویی عبارت‌اند از:

  • مدرک قبول پذیرش از دانشگاه موردنظر
  • مدارک هویتی و شناسایی با ترجمه رسمی دفتر اسناد
  • دو عدد عکس رنگی
  • پاسپورت با حداقل اعتبار لازم
  • رسید پرداخت هزینه ویزای دانشجویی
  • مدرک اجازه اقامت کوتاه‌مدت در باکو

علم ویرا مؤسسه مهاجرتی معتبر

مهاجرت تحصیلی مقوله‌ای بسیار پیچیده است و برای موفقیت در آن باید به مؤسسات معتبر و موفق مراجعه کنید. مؤسسه مهاجرتی علم ویرا با سابقه درخشان در زمینه مهاجرت تحصیلی و با همکاری مشاوران، وکلا و حقوق‌دانان خود بهترین مسیرهای مهاجرت برای تحصیل در باکو را به متقاضیان عزیز معرفی می‌کند. رسالت ما ارائه بهترین مسیرها و دانشگاه‌ها است. برخی از مهمترین مقصدهای تحصیلی عبارتند از:

 جمع‌بندی

تحصیل در آذربایجان یکی از مقاصد دانشجویان بین‌المللی برای ادامه تحصیل است. به دلیل مزایایی همچون مجاورت با ایران، اشتراکات فرهنگی، هزینه پایین تحصیل و زندگی، مدرک تحصیلی معتبر و زبان تحصیل بسیاری از دانشجویان ایرانی تحصیل در باکو را به‌عنوان گزینه‌ای مطلوب انتخاب می‌کنند. در باکو دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعددی وجود دارد و همه آن‌ها در جهت ارتقای کیفیت آموزشی تلاش می‌کنند. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :شیما ایزدیار

      باکو واقعا یکی از بهترین گزینه ها برای تحصیله، به هرکس که فکر تحصیل در خارج از کشوره پیشنهاد میکنم

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از پیشنهاد و کامنت ارزشمندتون شیما عزیز