آشنایی با توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی (RWA) و کاربرد آن

آشنایی با توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی (RWA) و کاربرد آن
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 253064 |
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹ | منبع: digialpha.agency
1169 بازدید
۲
6
ارسال به دوستان
پ

یکی از آخرین روندهای پرطرفدار در بازار ارز دیجیتال، توکنایز‌ دارایی‌های دنیای واقعی (Real World Asset) است که با علاقه‌ی مؤسسات مالی بزرگ مانند بلک‌راک رونق گرفته است.

آشنایی با توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی (RWA) و کاربرد آن

 توکنایز دارایی‌ دیجیتال به معنی تبدیل مالکیت دارایی‌های مالی یا فیزیکی به توکن‌های دیجیتال است که امکان انتقال مالکیت و خرید و فروش را در بستر بلاکچین و بر اساس قرارداد هوشمند فراهم می‌کند.ارزش بازار فعلی توکن‌های دارایی های فیزیکی حدود ۷ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰ به ۱۶ تریلیون دلار برسد.

RWA چرا و چگونه مطرح شد؟

شاید بتوان گفت که یکی از دلایل شکل گرفتن بلاکچین، تسهیل نقل و انتقالات بین المللی با حداقل کارمزد، کاهش نظارتهای بالادستی و سرعت بالا بوده است. پس از مدتی ایده انتقال مالکیت دارایی‌هایی همچون ملک، ماشین، ایده و… از طریق بلاکچین مطرح شد. این فرصت باعث شکل گیری توکن‌هایی مثل اتریوم شد. در چند سال اخیر با گسترش ترید و روی آوردن اکثر کاربران شبکه های بلاکچین به معامله‌گری، بلاکچین از این هدف دور شد، اما این روزها با گسترش این بازار موضوع (RWA) رونق گرفت.

کاربردهای تبدیل دارایی به توکن های دیجیتال

حالا که میدانید توکنایز دارایی دیجیتال چیست، باید گفت یکی از مهمترین کاربردهای آن تامین مالی است. به طور مثال اگر شما صاحب یک ملک هستید و در زمان خاصی نیاز به نقدینگی پیدا می‌کنید دیگر نیاز نیست که کل ملک خود را به فروش بگذارید. بلکه می توانید بخشی از دارایی خود را تبدیل به توکن کرده و مانند سهام، مالکیت آن را به اشکال مختلف انتقال دهید. این انتقالات می‌تواند بدون هویت و روندهای سخت اداری با سرعت انجام شود. شما دارایی یا منافع حاصل از دارایی خود را بر اساس ملاک‌های مختلف مثل درآمد آن، قیمت یا بها، منافع آتی و… تبدیل به توکن می‌کنید.

فراموش نکنیم توسعه قرارداد هوشمند پایه و اساس توکن‌سازی محسوب می‌شود و شامل نوشتن و پیاده‌سازی کد قرارداد هوشمند در بستر بلاکچین است. قرارداد هوشمند بر اساس شیوه واگذاری، بازارگردانی، امکان نقدشوندگی، شیوه نقل و انتقال، قیمت، مدت زمان اعتبار، رابطه طرفین قرارداد و… در فضای بلاکچین نوشته و به طور خودکار اجرا می‌شود.

فرصت‌های پیش رو با RWA

طبیعتا هر ترند جدیدی در فضای IT، فینتک و بلاکچین منجر به شکل‌گیری بیزینس‌های جدید می‌شود. RWA به دلیل نزدیک بودن آن به هدف بلاکچین، نزدیک بودن به فضای مالی سنتی، برطرف کردن نیازهای واقعی سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران یکی از ماندگارترین ترندهای این بازار خواهد بود. توکن‌سازی دارایی‌های دنیای واقعی فرصت نوظهوری برای کسب و کارهای نوپا در بازار ارزهای دیجیتال است. RWA یک نوآوری بالقوه برای کسب و کارهای فعال در این عرصه از جمله صرافی‌های ارز دیجیتال است. همزمان با توکن‌های فعال در AI موضوع RWA ها هم رشد بسیار بالایی در این بازار دارند.

طراحی صرافی دیجیتال با قابلیت پشتیبانی از توکن‌های دارایی به شما کمک می‌کند تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. پس اگر شما هم مالک و مدیر بیزینس‌های فعال در این عرصه هستید، با افزودن توکن‌های RWA از بسیاری از رقبای موجود و لیدرهای بازار پیشی خواهید گرفت. همچنین مدل‌های جدید کسب و کار با این نوآوری قابل پیاده‌سازی است.

آشنایی با توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی (RWA)

استفاده از RWA در صرافی‌های P2P و OTC

RWA را می‌توان در انواع مختلفی از صرافی‌های ارز دیجیتال از جمله صرافی‌های P2P و OTC به کار برد. در صرافی‌های P2P، معاملات بین خریداران و فروشندگان به صورت مستقیم انجام می‌شود و هیچ واسطه‌ای وجود ندارد. طراحی صرافی P2P این امکان را میدهد که آنها برای معاملات RWA مناسب باشند زیرا به خریداران و فروشندگان انعطاف‌پذیری بیشتری در تعیین قیمت و شرایط معامله می‌دهند.

علاوه بر این، RWA را می‌توان در صرافی‌های OTC نیز به کار برد. طراحی صرافی ‌های OTC به گونه ای است که معاملات بین صرافی و مشتری انجام میشود. این نوع صرافی‌ها برای معاملات RWA با حجم بالا مناسب هستند زیرا می‌توانند نقدینگی بیشتری را برای خریداران و فروشندگان فراهم کنند.

نمونه‌های توکنایز داریی‌های واقعی

عمر توکنایز‌کردن دارایی‌های دنیای واقعی تقریباً به قدمت خود ارزهای دیجیتال است. یکی از اولین موارد استفاده، استیبل‌کوین‌ها بود که در آن یک توکن واحد، نمایانگر یک واحد از ارز فیات مانند دلار آمریکا است مثل ارز تتر. با گذشت زمان، دامنه‌ی توکنایز‌ کردن گسترش یافت و شامل اوراق قرضه، سهام، درآمد ثابت و املاک و مستغلات شده است. این بخش زمانی به توجه عموم مردم رسید که بلک ‌راک، بزرگترین مدیر دارایی جهان، پلتفرم توکنایز‌ کردن دارایی خود با نام BUIDL را راه‌اندازی کرد.

پلی میان امور مالی سنتی (TradFi) و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)

DeFi به ‌طور سنتی بر روی دارایی‌های بومی ارزهای دیجیتال تمرکز داشته است، اما ورود توکنایز دارایی ها نشان ‌دهنده‌ی یک تغییر قابل توجه است. این تغییر به بخش DeFi اجازه می‌دهد تا به طیف وسیعی از دارایی‌ها مانند اوراق قرضه، املاک و مستغلات، کالاها و غیره دسترسی داشته باشد. RWAها سریع‌ترین طبقه‌ی دارایی در حال رشد در امور مالی غیرمتمرکز هستند. در حالی که آنها به خاطر نوساناتش شناخته می‌شود، RWAها نتایج ثابت و باثباتی را ارائه می‌دهند که منجر به کاهش ریسک و افزایش جذابیت و اعتماد به پلتفرم‌های DeFi می‌شود.

پذیرش RWAها توسط پلتفرم‌های DeFi

به مرور، پروتکل‌های برجسته‌ی DeFi، RWAها را برای محصولات سودده، پشتوانه‌ی استیبل‌کوین‌های الگوریتمی، رزرو و انواع نقدشوندگی ادغام کرده‌اند. MakerDAO یکی از اولین پروتکل‌ها برای استفاده از RWA به عنوان وثیقه برای استیبل‌کوین غیرمتمرکز خود، دای (Dai) بود. در حال حاضر، RWAها حدود ۴۶ درصد از دای در گردش را وثیقه‌گذاری می‌کنند و ۴۸ درصد از درآمد سالانه‌ی مورد انتظار MakerDAO را تشکیل می‌دهند.

کوین دو پاتول، مدیرعامل Keyrock، بازارگردان DeFi، اشاره کرد که RWAها در محصولات DeFi هنوز در مراحل ابتدایی خود هستند. وی به عنوان مثال به PV01، یک شرکت توکنایز‌ کردن بدهی، اشاره کرد که اوراق قرضه‌ی خزانه‌ی آمریکا را روی بلاک‌چین اتریوم آورده است.

سم مک ‌فیرسون، یکی از بنیان‌گذاران و مدیرعامل Phoenix Labs، تأکید کرد که رشد پذیرش و درآمد RWA نشان‌دهنده‌ی ادغام امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و امور مالی سنتی (TradFi) است. با توجه به اینکه بازیگران بیشتری مزایای دارایی‌های بلاکچین را درک می‌کنند، سرمایه‌گذاران سنتی به طور فزاینده‌ای برای بررسی محصولات DeFi مانند وام‌دهی و استیبل‌کوین‌ها ترغیب می‌شوند.

توکنایز دارایی‌های دیجیتال

سخن پایانی

توکنایز دارایی‌های دیجیتال، فرآیندی است که انقلابی در دنیای امور مالی رقم خواهد زد و با افزایش نقدینگی، نقدشوندگی، کارایی و دسترسی به دارایی‌های واقعی، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را برای نهادهای سنتی و سرمایه‌گذاران خرد به طور چشمگیری دگرگون می‌کند.

بعد از آشنایی با توکنایز دارایی دیجیتال فراموش نکنید، RWA مزایای متعددی را به همراه دارد و با ورود دارایی‌های واقعی به پروتکل‌هایDeFi، شاهد ظهور ابزارها و خدمات مالی نوآورانه‌ای خواهیم بود. توکنایز دارایی‌های دیجیتال، نویدبخش تحولات عظیمی در دنیای امور مالی است. این فناوری، کارایی، شفافیت و دسترسی به بازارهای مالی را به طور چشمگیری ارتقا و فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاران در سراسر جهان فراهم می‌کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۳ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :نیما براتی زاده

      اطلاعات واقعا مفیدی درباره توکنیزه کردن دادید ممنون از افق اقتصادی عزیز بابت مقالات خوبشون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید نیما جان 🙂