خبر خوش از افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی - افق اقتصادی

خبر خوش از افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی - افق اقتصادی
سه شنبه, ۱ آبان ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-22
کد خبر: 310211 |
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۰ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

طبق بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴، یارانه نقدی و مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به مبلغ ۴۰۵۰ هزار میلیارد ریال تعیین شده است.

خبر خوش از افزایش مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی

به گزارش سرویس معیشت نبض بازار، صبح امروز (سه‌شنبه یکم آبان‌ماه)، رئیس‌جمهور بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۴ را به مجلس تقدیم کرد که دومین بودجه پس از اجرای قانون برنامه هفتم توسعه است.
جزئیات یارانه‌ها
بر اساس داده‌های موجود در بخش منابع و مصارف بودجه عمومی دولت، مجموع یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ شامل مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به مبلغ ۴۰۵۰ هزار میلیارد ریال و یارانه نان به مبلغ ۲۵۰۰ هزار میلیارد ریال (ذیل ردیف سازمان هدفمندی) می‌باشد.
طبق شناسه بودجه‌ای ۷۰۴۳۲-ب، تمام منابع حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی به ردیف مشخصی واریز می‌شود و روش محاسبه نرخ خوراک و سوخت گاز طبیعی برای صنایع در سال ۱۴۰۴ مشابه سال ۱۴۰۳ خواهد بود. عواید ناشی از قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بابت فروش داخلی گاز طبیعی به‌صورت مستقیم به ردیف درآمدی واریز و برای یارانه گندم، آرد و نان هزینه خواهد شد.
سیاست‌های خرید تضمینی گندم
در شناسه بودجه‌ای ۷۱۰۹-ب، به پرداخت وجوه ناشی از خرید تضمینی گندم (در سقف مصارف خبازی) اشاره شده است که به ذی‌نفع نهایی بر اساس شماره ملی و موقعیت مکانی پرداخت می‌گردد. فروش گندم و آرد یارانه‌ای برای مصارف خبازی مجاز است و برای سایر مصارف به قیمت تمام‌شده به اضافه سود متعارف خواهد بود. سایر مصرف‌کنندگان باید برای تأمین گندم مورد نیاز خود از کشاورزان با اولویت سازوکار کشت قراردادی اقدام نمایند.
حمایت از سرپرستان خانوار
بر اساس شناسه بودجه‌ای ۷۱۰۹-ث، سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی می‌توانند درخواست تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی دهند. استفاده از این کالابرگ‌ها برای سرپرستان خانوار به‌صورت داوطلبانه و بدون هرگونه مبلغ تشویقی (اضافه بر مبلغ یارانه نقدی) مجاز است. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است سازوکار اجرایی لازم را برای این افراد مهیا کرده و دستورالعمل اجرایی آن را با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کند.
نحوه پرداخت یارانه‌ها
طبق شناسه بودجه‌ای ۷۱۰۹-ت، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور و یارانه آرد و نان (خرید تضمینی گندم) را مستقیماً به حساب ذی‌نفع نهایی پرداخت نماید. تعیین ذی‌نفع نهایی در بخش یارانه نقدی با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در بخش یارانه آرد و نان با همکاری وزارت جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد.
مالیات و زیان‌های شرکت‌ها
بر اساس شناسه بودجه‌ای ۷۰۱۱۲-ج، یارانه پرداختی دولت به شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران بابت جبران زیان ناشی از فروش کالاهای اساسی به قیمت مصوب تا سقف زیان مورد تأیید حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی، مشمول مالیات به نرخ صفر است.
در بند-چ نیز آمده است که مابه‌التفاوت (یارانه) قیمت‌های فروش تکلیفی آب و جمع‌آوری و دفع فاضلاب و برق با هزینه تمام‌شده، به‌عنوان کمک‌زیان محسوب و به‌حساب زیان انباشته این شرکت‌ها منظور می‌شود و از پرداخت سهم سود سهام دولت معاف است. این کمک‌زیان تا سقف زیان انباشته سنواتی شرکت‌های مذکور، مشمول مالیات به نرخ صفر خواهد بود.
جمع‌بندی
با توجه به تخصیص‌های انجام شده در لایحه بودجه ۱۴۰۴، به نظر می‌رسد که دولت در راستای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و تامین نیازهای اولیه خانوارها تلاش کرده و سازوکارهای لازم را برای مدیریت یارانه‌ها و حمایت از معیشت مردم در نظر گرفته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید