خواننده هایی که قلب دهه هشتادی ها را فتح کردند + بیوگرافی - افق اقتصادی

خواننده هایی که قلب دهه هشتادی ها را فتح کردند + بیوگرافی - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 299750 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

با گذشت زمان، علایق افراد دستخوش تغییرات شده است. این تغییرات در نسل جدید به وضوح و شدت بیشتری مشاهده می‌شود. ایران به عنوان یک کشور با تاریخ کهن و فرهنگ غنی، دارای پیشینه فرهنگی عمیقی است و به همین دلیل، موسیقی نیز در این سرزمین دارای سابقه‌ای بسیار قوی و معتبر است.

خواننده هایی که قلب دهه هشتادی ها را فتح کردند + بیوگرافی

در ایران موسیقی سنتی دارای پیشینه ای بسیار قدیمی است. ایرانیان ابداع کننده بسیاری از سازها و دستگاه های موسیقی در جهان هستند. از قدیم تا چند سال پیش  مردم ذائقه موسیقی بسیار متفاوتی نداشتند و  علاقه مردم به موسیقی ایرانی با استفاده از  دستگاه های ایرانی بوده است. در سالهای اخیر شیوه و روش زندگی افراد فرق کرده است و با این تغییر  مردمی که حتی خواهان عوض شدن نبودند هم نا خود آگاه تغییر کردند . این تغییرات در حوزه فرهنگی و اجتماعی بسیار غیر منتظره و جدید است، اما در عین حال  آگاه شدن از  مسیر این تغییر بسیار سخت است. 

تغییرات مردم  در حوزه فرهنگی؛  به  شیوه های متفاوتی خود را نشان می دهد، برای مثال متفاوت شدن سلایق موسیقی؛ روی آوردن به لباس ها با طرح هایی شوکه کننده و تغییر ذائقه موسیقی از این دست تغییرات است.

تغییرات ذائقه موسیقی در  دو دهه اخیر بسیار شدید بوده است  مردم و به خصوص  دهه هشتادی ها  علاقه کمتری به موسیقی ایرانی نشان می دهند و بیشتر به موسیقی های پاپ و رپ علاقه دارند. 

این تغییر در بین  افراد این نسل ها بسیار عجیب و  سریع بوده است. در ایران خوانندگان پاپ طرفداران بسیار زیادی دارند. شاید  سبک بودن مفهوم؛ کوتاه بودن مدت زمان موزیک؛ متن بسیار روان و ملموس و موارد بسیار زیاد دیگر که نیاز به واکاوی های علمی و اجتماعی دارد، از موارد علاقه مندی به این نوع موزیک ها است. 

ماهیت این نوع موسیقی سرگرم‌کننده است و در مقایسه با اهداف جدی موسیقی‌های هنری یا سنتی، سبک‌تر و ساده‌تر به نظر می‌رسد. موسیقی پاپ به‌طور کلی ویژگی‌های مشترکی دارد و از یک ساختار تقریباً مشخص برای خلق آن استفاده می‌شود که گاهی به آن فرمول موسیقی پاپ می‌گویند. به دلیل استفاده از الگوهای مشابه در موسیقی پاپ، بسیاری از این قطعات از جهانی به هم شباهت دارند و این آشنایی به شنونده حس نوستالژیک می‌دهد.

البته این نکته را هم نباید ازنظر دور داشت که برای بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به موسیقی، آهنگ‌های پاپ از ویژگی‌های هنری کافی برخوردار نیستند. سادگی، آشنایی و قابل پیش‌بینی بودن موسیقی پاپ، برای افرادی که به دنبال برداشت‌های خاص خودشان از موسیقی هستند، سطحی، یکنواخت و خسته‌کننده است. بخش قابل‌توجهی از این موسیقی‌ها ازنظر ساختاری غنی نیستند و اغلب پیامی کلیشه‌ای و تکراری دارند؛ اما هیچ‌کدام از این‌ها باعث نمی‌شود که موسیقی پاپ جذاب، محبوب و پرطرفدار نباشد.

علت اصلی این شرایط «نبود هنرمندان در جامعه، کمرنگ بودن آنها، تولیدات کم و برگزار نکردن کنسرت» است که موجب شده مردم کمتر به موسیقی غیرتجاری بپردازند. همچنین بیشتر بار موسیقی غیرتجاری برعهده بخش خصوصی است، که خود گروه‌ها به صورت مستقل کنسرت برگزار می‌کنند یا اینکه تهیه‌کنندگانی مانند من بر اساس علاقه و دغدغه‌ شخصی از آن حمایت می‌کنیم؛ چراکه به هر حال این حوزه پول و تجارتی به همراه ندارد.

در جوامع پیشرفته حمایت از این نوع موسیقی‌ها از ارکستر سمفونیک‌ها گرفته تا موسیقی فولکلور، برعهده حاکمیت‌ است اما در ایران این حمایت‌ها اغلب در حد حرف است؛ درحقیقت ما تنها توهم این را داشتیم که اگر از دولت حمایت بخواهیم صورت می‌گیرد ولی بعد از نتیجه نگرفتن، اکنون چند سالی است که دیگر از حمایت آنها دست شسته‌ایم و بخش خصوصی خودش کار می‌کند.

 در این چند سال اخیر  و با شیوع کرونا  همه مشاغل  و فعالیت ها دچار توقف و یا تعطیلی شدند  و کنسرت های موسیقی هم از این قاعده  پیروی کردند و این خود زمینه را برای پس رفت موسیقی فراهم کرد و کم کاری هایی که در حوزه موسیقی ایرانی وجود داشت، فرصت را به موسیقی پاپ و تجاری داد تا بازار را به دست بگیرد و توجه مردم و جمعیت زساد دو دهه اخیر را به خود جلب کند. 

احسان دریادل، یکی از خواننده های نوظهور کشور ماست. این خواننده متولد دهه ی هفتاد می باشد و در تهران چشم به جهان گشوده است. او در مصاحبه با  رسانه ها از علاقه زیاد خود به خوانندگی و آهنگسازی از همان اوایل نوجوانی نوجوانی می گوید. به همین دلیل تلاش کرد تا خیلی زود، خودش را وارد این عرصه نماید.

احسلن- دریا- دل

این گروه در روز چهارشنبه سوری سال ۱۳۹۵ توسط فواد غفاری و حسین شریفی ایجاد شد. گروها ایوان بند یکی از گروه های جوان جدید و موفق موسیقی امروز ایران است. اعضای این گروه حسین شریفی خواننده، فواد غفاری آهنگساز، حدیث دهقان ترانه سرا ، مصطفی مومنی تنظیم کننده و میکس و مستر هستند.

ایوان-بند

مصطفی راغب ( با نام هنری راغب) در سال ۱۳۶۸ در تهران متولد شده است،وی بزرگ شده شهر تاریخی یزد خواننده جوان و خوش صدای پاپ ایرانی می باشد. وی  ۸۰۹ هزار دنبال کننده در اینستاگرام دارد و در رتبه ۸۸ لیست پرطرفدارترین خواننده های ایران در سال ۱۴۰۱ قرار می گیرد.

راغب

سینا درخشنده خواننده پاپ زادۀ ۳۰ شهریورماه سال ۱۳۷۰ در شهر شیراز، کـه نام اصلی وی رضا می باشد. از ۱۷سالگی فعالیت حرفه ای  خود در زمینه موسیقی را آغاز کرده اسـت.

سینا- درخشنده

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید