با کمتر از دو هفته تا پایان مهلت کشورهای مختلف برای معرفی نماینده خود به اسکار ۲۰۲۵، سینمای ایران هنوز نماینده نهایی خود را مشخص نکرده است.
تأثیرات تأخیر بوجود آمده در معرفی نماینده ایران در اسکار به ویژه با توجه به اینکه ایران در سال جاری فیلمهای قابل توجهی که با استانداردهای مورد نظر آکادمی اسکار همخوانی داشته باشد، ندارد، بیشتر شده است. این در حالی است که میتوانستیم از فرصت شهریورماه به نحو بهتری بهرهبرداری کنیم و نماینده سینمای ایران را برای اسکار ۲۰۲۵ آماده کنیم تا در فصل جوایز و تور اکران اروپایی شرکت کند.
کشورها تا ۱۱ مهرماه فرصت دارند تا نماینده خود را به آکادمی معرفی کنند، در حالی که فهرست اولیه نامزدهای شاخه بهترین فیلمهای بینالمللی در ۲۷ آذرماه اعلام میشود. این بدان معناست که فیلم ایرانی تا اواسط آذرماه فرصت دارد تا با استفاده از روشهایی مانند اکران هدفمند در چند کشور مهم اروپایی و آمریکایی، توجه رسانهها را جلب کند.
همچنین باید تدابیری اندیشیده شود تا فیلم برای جمع کثیری از حدود ۱۱ هزار داور آکادمی اسکار نمایش داده شود و آنها بتوانند تصویری از این فیلم در ذهن داشته باشند چرا که این جمعیت، هیچگاه تمام حدود ۹۰ فیلم غیرانگلیسیزبان را مشاهده نمیکند و داوری آنها در شاخه بهترین فیلم بینالمللی، تابع پارامترهایی، چون حضور و افتخارآفرینی در جشنوارههای تراز اولی، چون کن و ونیز و میزان اقبال در فصل جوایز است. البته که در این بین، بازوهایی، چون خبرسازی در اکرانهای جهانی نیز میتواند نام فیلم را برای داوران برجسته کند. تدابیری همچون نمایش یا ارسال فیلم برای جمعی از منتقدان نیز میتواند اتفاقهای بهمراتب خوبی را در مقایسه با حیات نرمال فیلم رقم بزند.
حال با توجه به اینکه اثری از ایران در جشنواره ردهبالای امسال افتخارآفرینی نکرده و فیلمی ایرانی نتوانسته در فهرست اکران اروپایی و آمریکایی قرار بگیرد، نماینده سینمای ایران، بر روی کاغذ شانس چندانی برای حضور و اقبال در فصل جوایز ندارند؛ بنابراین چه دلیلی دارد که انتخاب فیلم تا این اندازه به تاخیر بیفتد؟ فوریت این انتخاب، زمانی که گزینههای بسیارمحدودی برای آن وجود دارد، خیلی بیشتر هم میشود.
تا امروز، حدود ۶۰ فیلم در سینمای ایران اکران شدهاند که تنها ۳ فیلم چرا گریه نمیکنی؟، بیبدن و مست عشق تاحدودی میتوانند نسبت به مابقی آثار، واجد شرایط محدودی برای انتخاب باشند. در بین اکراننشدهها هم زمزمههایی مبنی بر انتخاب رکسانا به گوش میرسد. انتخاب نهایی در هر دسته از فیلمهای اکرانشده یا اکراننشده که باشد، نیازمند قدرتنمایی در ۳ جبهه اکران جهانی، فصل جوایز و جلب رضایت طیفی از داوران آکادمی است که تمام این موارد، نیازمند برنامهریزی، هزینه و البته طلا دانستن زمان است که متاسفانه تا اینجا نتوانستیم از فرصت یکماهه شهریور استفاده کنیم و باید دید در ادامه چه اتفاقهایی طی دوماهونیم آینده رخ میدهد.