راهنمای چاپ انواع لیبل و برچسب

راهنمای چاپ انواع لیبل و برچسب
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 288980 |
تاریخ انتشار : ۰۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷ | منبع: digichapograph.com
1066 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

لیبل و برچسب کوچکی که روی محصولات مختلف می چسبد و طرح یا نوشته هایی روی خود دارد چرا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؟ برای ما چه فایده ای دارد و چطور می توانیم از آن استفاده کنیم؟ چطور کسب و کار کوچک یا شخصی خودمان را با یک لیبل ساده متحول کنیم؟

راهنمای چاپ انواع لیبل و برچسب

لیبل چیست و چرا انقدر مهم است؟

به هر برگه ای که یک سمت آن خاصیت چسبندگی دارد لیبل یا برچسب می گویند. این برگه یک سمت آن چسبنده است و سمت دیگر آن قابلیت نوشتن یا چاپ دارد. و پس از چاپ از سطح زیرین خود جدا شده و به سطح مورد نظر شما می چسبد.

لیبل ها کاربردهای بسیار زیادی دارند، از نمایش لوگو و برند شما روی محصولاتتان گرفته تا اطلاع رسانی نحوه استفاده از محصول، تاریخ تولید محصول و سایر مشخصات آن، لیبل ها حتی می توانند تنها جنبه زیبایی داشته باشند و برای مصارف تزئینی استفاده شوند.

بسیاری از کسب و کارهای کوچک و یا خانگی که محصول خاصی تولید می کنند معمولا محصول خود را در بسته بندی ساده و بی نام و نشانی برای مشتریان خود ارسال می کنند و به این فکر می کنند که در آینده که کسب و کار آن ها گرفت و به درآمدزایی خوبی رسیدند برای محصولات خود بسته بندی اختصاصی و خاص استفاده کنند تا بیشتر در ذهن مشتری های خود بمانند و منحصر بفرد شوند! غافل از اینکه اگر از روز اول خود را منحصر بفرد نکنید در بازار پر رقابت امروزه اصلا شناخته نخواهید شد و امکان اینکه قبل از رشد و ترقی از گردونه رقابت حذف شوید بسیار بالاست.

با این حال اگر بخواهید از روز اول برای هر محصول خود مخصوصا اگر محصولات شما سایز های متفاوتی داشته باشند بسته بندی اختصاصی طراحی کنید بسیار پر هزینه و غیر معقول است. برای اینکه بتوانید منابع مالی خود را در شروع کار مدیریت کنید بایستی مخارج شما بسیار حساب شده باشد و بدانید چگونه با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را بدست بیاورید. درست در این نقطه است که لیبل ها می درخشند.

چرا لیبل؟

در اینجاست که می توانید به راحتی برای به دیده شدن برند شما کمک کند. مشتری باید بداند محصولی که بار اول خریداری کرد چه نام یا برندی محصولات خود از بسته بندی های ساده و آماده استفاده کنید و با چسباندن یک لیبل ساده و بسیار ارزان، بسته بندی خود را منحصر بفرد کنید. لیبل شما می تواند روی خود محصول، روی بسته بندی محصول و حتی روی بسته بندی پک محصول چسبانده شود و در هر مرحله ای داشت تا بتواند در صورت راضی بودن از کیفیت آن برای دفعات بعدی نیز محصول شما را خریداری کند.

علاوه بر مواردی که قرار است روی لیبل چاپ شوند و باید طبق اصولی طراحی به دقتی انتخاب و اجرا شوند، جنس خود لیبل نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. لیبل های مختلف با توجه به نوع طراحی و سطحی که روی آن چسبانده می شوند انتخاب می شوند.

انواع لیبل

به طور کلی لیبل محصولات با توجه به سطحی که قرار است روی آن چسبانده شوند در جنس های مختلفی تولید، چاپ و انتخاب می شوند. برای چاپ لیبل محصولات کافی است طرح یک عدد لیبل را انجام داده و به چاپخانه ارسال نمایید تا روی برگه های لیبل چاپ شده و برای شما ارسال شوند. اما پیش از بررسی انواع جنس های لیبل محصولات می خواهیم شما را با نوع جدیدی از لیبل آشنا کنیم که می تواند کسب و کار شما را متحول کند.

لیبل UV DTF

چاپ uv dtf یا همان لیبل یا برچسب uv dtf شیوه ای مدرن از چاپ است که در آن می توانید چندین طرح مختلف لیبل را روی برگه ای با سایز بزرگ ( عرض ۶۰ سانت) قرار داده و طرح را برای ما ارسال کنید. طرح شما روی برگه ای خاص چاپ شده و پوشش نازکی از فیلم سلفون روی آن نصب می شود. این برگه پشت چسبدار بوده و پس از چاپ می توانید، طرح خود را برش دهید و به راحتی روی سطح مورد نظر خود بچسبانید، پس از نصب برچسب، روی آن را کمی فشار داده و پس از چند ثانیه پوشش سلفونی آن را جدا کنید. نتیجه کار مانند چاپ مستقیم روی سطح مورد نظر خواهد شد. چاپی بسیار زیبا و شکیل و مقاوم.

در چاپ UV DTF نیازی نیست فقط یک طرح را برای چاپ ارسال کنید، می توانید از هر طرح هر تعدادی که نیاز دارید را روی برگه ای در سایز حداقل ۶۰ در ۱۰ سانتی متر بچینید و آن را ارسال نمایید. همچنین بعد از نصب این لیبل بر روی سطح مورد نظر خود همانند چاپ مستقیم روی سطح مورد نظر شما خواهد شد.

اگر صاحب کسب و کار خانگی کوچکی هستید که می خواهید روی تمام محصولات خود لیبلی مشابه چاپ مستقیم نصب کنید، اگر تعداد زیادی طرح دارید و از هر کدام تعداد کمی برای چاپ می خواهید، اگر حتی برای زیبایی ظروف، لوازم خانگی، ماشین و یا منزل خود قصد نصب برچسب روی آن دارید، چاپ یووی دی تی اف بهترین مورد ممکن برای شما خواهد بود.

پس از آشنایی با لیبل های یووی دی تی اف می توانید با انواع مختلف لیبل محصولات آشنا شوید، این لیبل ها معمولا برای کسب و کارهای بزرگتر استفاده می شود زیرا از هر طرح ارسالی شما بایستی حداقل ۱۰۰ عدد چاپ شود. این لیبل ها با توجه به محل نصب خود بایستی ویژگی های خاصی داشته باشند که به آن ها اشاره خواهد شد.

لیبل کاغذی: لیبل کاغذی ارزان ترین و پر استفاده ترین لیبل موجود در صنایع مختلف بوده و به دلیل همین قیمت بسیار مناسب آن در تیراژ بالایی توسط صنایع مختلف استفاده می شود. چاپ این نوع لیبل ها روی کاغذ پشت چسب دار انجام می شود ولی به دلیل جنس کاغذی آن ها مقاومت و ماندگاری مناسبی در برابر رطوبت و پارگی ندارند. لیبل های کاغذی در دو نوع مات و براق چاپ می شوند که نمونه براق آن کیفیت چاپ بالا تری دارد اما اگر قصد دارید پس از چاپ لیبل روی آن با مداد یا خودکار بصورت دستی چیزی بنویسید، بهتر است از نوع مات آن استفاده کنید.

لیبل سلفونی: لیبل های سلفونی همان لیبل های کاغذی هستند که برای افزایش مقاومت در برابر رطوبت و پارگی روی آن ها سلفون چسبانده می شود و به همین دلیل به آن ها لیبل سلفونی می گویند. لیبل های سلفونی روی لیبل کاغذی براق چاپ شده و سپس انواع مختلف پوشش سلفونی روی آن نصب می شود. پوشش های سلفونی در سه نوع کلی سلفون براق، سلفون مات و سلفون مخملی موجودند که سلفون های مات خود شامل مات ضدخش، مات طرحدار، مات شنی و سلفون های مخملی نیز در چند مدل مخملی پرز بلند، مخملی ضدلک و مخملی معمولی تولید می شوند که با توجه به سبک طراحی و رنگ بندی آن می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد.

لیبل پی وی سی: چاپ لیبل های پی وی سی روی برگه های پلاستیک مانند pvc پشت چسبدار انجام می شود، برگه ای کاملا ضد آب و با ماندگاری بسیار بالاتر در برابر پارگی و رطوبت نسبت به لیبل های کاغذی معمولی. این برچسب ها در دو دسته شفاف و سفید تولید می شوند که با توجه به نوع طراحی و محصولی که قرار است روی آن چسبانده شود انتخاب می شود. لیبل پی وی سی شفاف که به آن لیبل شیشه ای نیز می گویند رنگ پس زمینه ندارد و هر بخش از طراحی که سفید باشد در این نوع لیبل شفاف خواهد بود و رنگ محصولی که روی آن چسبانده شود را به نمایش خواهد گذاشت. لذا حتما در انتخاب این نوع لیبل باید به سطح مورد نظر که قرار است روی آن چسبانده شود دقت کرد. لیبل های پی وی سی سفید بسیار شبیه لیبل های کاغذی معمولی هستند ولی با کیفیت بسیار بالاتر. پس از چاپ این نوع لیبل ها نیز می تواند برای زیبایی و مقاومت بهتر چاپ روی لیبل، از انواع پوشش های سلفونی که بالاتر به آن ها اشاره شد نیز استفاده کرد.

لیبل متالایز: لیبل های متالایز که در رنگ های طلایی و نقره ای چاپ می شوند ظاهری متفاوت نسبت به تمام لیبل های دیگر دارند. این لیبل ها روی دو نوع برگه متفاوت پی وی سی و کاغذی چاپ می شوند، لیبل های متالایز پی وی سی جزو لوکس ترین لیبل های موجود در بازار هستند و علاوه بر ظاهر بسیار زیبا و درخشان، کاملا ضد آب و مقاوم می باشند. لیبل های متالایز کاغذی مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارند ولی با حفظ ظاهر زیبای لیبل های متالایز، قیمت بسیار مناسبی دارند که آن ها را بسیار مناسبی مواردی میکند که نیازی به برچسب های ضد آب ندارند اما میخواهند لیبل لوکس و زیبایی داشته باشند. لیبل های متالایز ضد آب در انواع مدل های مات و براق طلایی، نقره ای و نقره ای هفت رنگ موجودند ولی لیبل های متالایز کاغذی تنها در مدل های نقره ای تولید می شود.

لیبل کرافت

لیبل گچی: لیبل های گچی علاوه بر کاربرد آنها برای نمایش برند و اطلاعات محصول، کاربرد دیگری نیز دارند. این لیبل ها که با نام لیبل خرد شونده نیز شناخته می شوند به آسانی پاره می شوند و پس از چسبیدن به سطح مورد نظر سالم کندن آن ها تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل کاربردهایی مانند لیبل گارانتی و یا لیبل پلمب بسته بندی دارند. این لیبل ها در صورتی که روی سطحی کاملا صیقلی چسبانده شوند و پس از چسباندن زمانی روی سطح بمانند بسیار عملکردی عالی خواهند داشت. همچنین برای افزایش امنیت این لیبل ها می تواند از تیغ امنیتی استفاده کرد که برش های کوچکی در سطح لیبل ایجاد می کنند که در صورت تلاش جهت کندن بسیار ظریف لیبل نیز در آن نقاط پاره شوند. از لیبل های گچی برای مواردی همچون گارانتی محصول و یا پلمپ بسته بندی و یا روی پیچ محصولات استفاده می شود.

لیبل کرافت: کاغذ کرافت کاغذ بسیار خاص و زیبایی است، این کاغذ رنگ کاهی یا زرد رنگ خاصی دارد که جلوه ای متفاوت به نسبت سایر لیبل ها به آن بخشیده است. لیبل های کرافت روی کاغذهای کرافت پشت چسبدار چاپ می شوند که از نظر مقاومتی مشابه لیبل های کاغذی بوده با این تفاوت که دارای رنگی کاهی رنگ می باشند. این رنگ ویژه لیبل های کرافت این نوع برچسب ها را بسیار مناسب محصولات ارگانیک و خاص کرده است. همچنین چسبندگی این نوع لیبل ها روی انواع مقوا و کارتن بسیار عالی و مناسب است.

لیبل طلاکوب: طلاکوب لیبل ها می تواند روی انواع جنس لیبل کاغذی مات و براق و لیبل های پی وی سی شفاف و سفید انجام شود، طلاکوبی نه تنها در رنگ طلایی بلکه می تواند در سایر رنگ های نقره ای، هفت رنگ، سفید، مشکی و آبی و قرمز براق انجام شود. لیبل های طلاکوب با ظاهر زیبای خود می توانند لیبل های شما را خاص و منحصر بفرد کنند.

لیبل نیم تیغ و برشی

لیبل هولوگرام: مورد اصلی استفاده از چاپ هولوگرام گارانتی انواع محصولات است. لیبل های هولوگرام در دو مدل هولوگرام وید و هولوگرام لایه شونده موجودند. لیبل های وید قابلیت چاپ رنگی روی سطح خود دارند و پس از کنده شدن از روی سطح مورد نظر کلمه void را بصورت تکرار شوند روی آن سطح به جا میگذارند. لیبل های لایه شونده تنها قابلیت چاپ مشکلی تک رنگ دارند و ظاهر سه بعدی زیبای آن ها وجه تمایز آن ها با لیبل های وید است. این لیبل ها پس از کنده شدن از روی سطح، لایه ای از خود را بجای میگذارند و خاصیت چسبندگی خود را از دست می دهند.

برش های مختلف برچسب

لیبل های یووی دی تی اف (UV DTF) همانطور که در بالا اشاره شد، بصورت یک برگه با عرض ۶۰ سانت و طول دلخواه (۱۰ سانت تا ۴۰۰ سانتی متر) چاپ می شوند و پس از آن مشتری هر بخش از لیبل را که قصد چسباندن آن را داشت با قیچی یا کاتر برش داده و به سطح مورد نظر می چسباند. برای کسب و کارهای بزرگتر این شیوه برش می تواند بسیار زمانبر باشد لذا بهتر است از لیبل محصولات که بصورت برش خورده عرض می شوند استفاده کرد.

پس از اینکه جنس لیبل متناسب با محصول خود را انتخاب کردید، بایستی شکل و اندازه لیبلی که میخواهید روی سطح مورد نظر بچسبانید را انتخاب کنید. شکل لیبل علاوه بر داشتن تناسب با سطح مورد نظر به سلیقه و نوع طرح شما نیز بستگی دارد، سایز لیبل نیز باید متناسب با سایز محلی که میخواهد چسبیده شود، میزان اطلاعات موجود روی لیبل و خوانایی لیبل انتخاب شود. در انتها با مشخص نمودن سایز و شکل برچسب مورد نظر خود می توانید نوع برشی که لیبل شما باید داشته باشد را انتخاب کنید.

لیبل محصولات به دو صورت برش مستقیم (یا کامل) و برش نیم تیغ (با دستگاه کاتر پلاتر) برش میخورند و برای چسباندن روی محصولات آماده می شوند:

لیبل گچی

برش نیم تیغ (کاتر پلاتر): هر لیبل از دو لایه تشکیل شده است، لایه اصلی یا رویی که چاپ روی آن انجام میشود و لایه زیرین که نگهدارنده لیبل بوده و معمولا زرد رنگ است و پس از کندن لیبل از روی آن، دور انداخته می شود. در برش نیم تیغ فقط لایه رویی یا اصلی برچسب بریده می شود و لایه پشتی آن سالم می ماند یعنی هر دو لایه لیبل برش نمیخورند و لیبل ها روی نگهدارنده خود بصورت برگه ای برای شما ارسال خواهند شد تا بتوان برچسب ها را به راحتی جدا کرد. این شیوه برش بسیار دقیق است و خطایی کمتر از میلی متر دارد و تمامی اشکال را در تمامی ابعاد می توان توسط آن برش داد.

برش مستقیم یا کامل: در برش کامل لیبل، هر دو لایه رویی و زیرین باهم برش میخورد و لیبل ها بصورت تکی تکی جدا می شوند. با استفاده از این شیوه برش، تنها می تواند اشکال ساده مربع و مستطیل بالای ۵ سانتی متر را برش داد. در نتیجه اگر برچسب شما کوچکتر از ۵ سانتی متر است یا شکلی غیر از مربع و مستطیل دارد برش آن به صورت مستقیم قابل انجام نخواهد بود و بایستی از شیوه برش نیم تیغ استفاده کرد. برش ساده یا مستقیم هیچ مزیت کیفی ای نسبت به برش نیم تیغ ندارد و در تمامی پارمترها ضعیف تر از آن است، با این حال قیمت بسیار مناسب این برش به همراه سرعت بالای آن باعث می شود که استفاده بسیار زیادی در صنعت چاپ داشته باشد.

چاپ لیبل

پس از انتخاب لیبل مناسب برای محصول خود گام مهم دیگری که در پیش دارید انتخاب مرکزی مناسب برای چاپ با کیفیت، بصرفه، سریع و خوش نامی برای چاپ لیبل خود است که خیال شما را برای تامین به موقع لیبل محصولات خود راحت کند تا شما تمام توان و انرژی خود را صرف تولید محصول با کیفیت خود نمایید.

با استفاده از چاپ دیجیتال لیبل شما می توانید از تعداد بسیار پایین ۱۰۰ عدد لیبل خود را چاپ کنید، حتی امکان نمونه گیری تک برگی نیز برای مشاهده کیفیت و تایید شما قابل انجام است تا خیال شما را از بابت کیفیت چاپ راحت کند تا بتوانید با خیال آسوده و اطمینان از نتیجه نهایی کار سفارش خود را ثبت کنید

چرا خانه چاپ و گرافیک

در خانه چاپ و گرافیک کافی است جنس لیبل مورد نیاز خود را انتخاب کرده و وارد صفحه مربوط به آن شوید سایز و تعداد مورد نیاز خود را وارد کرده و قیمت لیبل محاسبه شده را به آسانی مشاهده کنید. هر پارامتر را می توانید بصورت میلی متری تغییر داده و قیمت آن را بصورت آنی مشاهده بفرمایید و پس از آن به آسانی سفارش خود را ثبت کنید.

بالاترین کیفیت و سرعت چاپ شعار خانه چاپ و گرافیک است. امکان چاپ ۲ ساعته تقریبا تمامی پروژه های چاپی شما در کنار دقت و شادابی عالی رنگ ها از ویژگی های ممتاز این مجموعه است. قیمت مناسب، کیفیت عالی و سرعت بالا تمام نیاز شما از یک چاپ بی نظیر را برآورده خواهد کرد.

امکان چاپ لیبل یووی دی تی اف (UVDTF) انواع مختلف لیبل های درخواستی شما و امکان نمونه گیری جهت اطمینان از دقت رنگ و چسبندگی انواع لیبل و برچسب و همچنین امکان چاپ برچسب در تیراژ بسیار پایین از امکانات خانه چاپ و گرافیک بوده که باعث می شود دغدغه ای در انتخاب لیبل محصولات خود نداشته باشید.

در صورت داشتن هر پرسشی در مورد طراحی و چاپ با خانه چاپ و گرافیک تماس گرفته و از مشاوران تخصصی ما به رایگان بهره مند شوید.

وبسایت خانه چاپ و گرافیک: digichapograph.com

شماره های تماس: ۰۲۱۸۸۸۱۰۳۶۰۰۲۱۸۸۸۴۸۴۵۰۰۲۱۸۸۸۳۲۹۴۰۰۲۱۸۸۸۳۶۴۳۹

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :هادی ساعی

      درود و عرض خسته نباشید خدمت شما جنس لیبل خیلی مهمه اگه بی کیفیت باشه رسما به درد نمیخوره باید تو خریدش به جنسش دقت کرد.

      1. نویسنده :کارشناس روابط عمومی

        سلام هادی جان تشکر از نکته نظرتون که با ما به اشتراک گذاشتید.