استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید - افق اقتصادی

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-25
کد خبر: 21818 |
تاریخ انتشار : ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۲ |
322 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

استان سمنان بی‌تردید یکی از استان‌های پیشگام در رشد تولید، راه‌اندازی واحدهای راکد صنعتی و معدنی و کمک به بهبود اوضاع اقتصادی ایران اسلامی در میان استان‌های کشور است و این تلاش‌ها همچنان باقوت ادامه دارد.

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

خبرگزاری فارس- سمنان: نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «مهار تورم و رشد تولید»، سرآغاز خوبی برای شتاب‌بخشی به تلاش‌ها در این حوزه بود؛ فعالیت‌هایی که از ماه‌ها قبل از سال‌جاری با سرکشی از واحدهای تولیدی و راه‌اندازی صنایع راکد و تعطیل، اثرات خود را در جامعه نشان داده بود.

مسؤولان استان سمنان امیدوارند با وجود زیرساخت‌های موجود سرمایه‌گذاری نظیر واحدهای تولیدی و صنعتی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی، منطقه ویژه اقتصادی، معادن و صنایع معدنی در مسیر تحقق شعار سال با اولویت احیای واحدهای راکد، افزایش ظرفیت و تولید در واحدهای تولیدی و تثبیت و رشد اشتغال در استان گام‌های خوبی برداشته شود و تاکنون این هدف متعالی با قوت پیگیری شده است.

استان سمنان در بحث تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید، ظرفیت‌های مطلوبی دارد که باید به‌صورت ویژه در این خصوص گام برداشته شود و همه باید کمک کنند تا تولید در این استان بیش از گذشته رونق گیرد.

در راستای تحقق شعار سال و رشد و رونق تولید و اشتغال در واحدهای تولیدی استان، کارگروه رشد تولید به دبیری اداره کل صمت استان سمنان تشکیل شده و در عین حال، بازدید از واحدهای تولیدی به‌منظور تحقق اهداف رشد تولید، بررسی و شناسایی موانع و مشکلات رشد تولید و احصای مشکلات واحدهای تولیدی و اعطای مشوق‌های لازم در صورت احراز افزایش و رشد تولید و اشتغال به واحدها در دستور کار قرار گرفته است.

سال گذشته و بر اساس اعلام بانک‌های عامل استان سمنان، بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی استان سمنان پرداخت شده است و در سال جاری نیز پس از ابلاغ دستورالعمل‌های مربوطه و آغاز فرآیند ثبت‌نام، به واحدهای تولیدی اطلاع‌رسانی می‌شود.

استان سمنان در پرداخت تسهیلات رونق تولید و عملکرد کارگروه تسهیل در کشور رتبه نخست را دارد و در رشد اقتصادی بدون نفت، توانسته‌ رتبه نخست را به دست آورد.

تلاش‌های مؤثر و مستمر اداره کل صمت استان سمنان در احیای واحدهای راکد و برگشت آنها به چرخه تولید سبب شده تا فعالان این بخش، زحمات زیادی را متحمل شوند و به گفته معاون امور اقتصادی استاندار سمنان، اداره کل صمت در استان سمنان از لحاظ عملکردی جزو ادارات صمت برتر کشور است و باید تلاش شود تا در سال جاری نیز هم در زمینه بهره‌وری، جذب سرمایه‌گذاری و رشد تولید فعالیت شود و هم در حوزه فرآوری معدنی فعالیت‌های خوبی صورت گیرد.

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

بهره‌برداری از ۹ طرح صنعتی و معدنی

یادگار احمدی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به دهه تولید و تجارت و برنامه‌هایی که در این دهه اجرایی شده است، اظهار کرد: ۹ طرح صنعتی و معدنی هم‌زمان با دهه تولید و تجارت و روز صنعت و معدن در استان سمنان افتتاح و با بهره‌برداری از این واحدها، برای حدود یک هزار نفر شغل مستقیم ایجاد شد.

وی از افتتاح خط تولید جدید انواع دارو ضدسرطان در شرکت رویان داروی سمنان خبر داد و گفت: این طرح با سرمایه‌گذاری بالغ بر چهار هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالانه ۲۲ میلیون عدد انواع داروی ضدسرطان را دارد و با راه‌اندازی این طرح، زمینه اشتغال حدود ۱۵۰ نفر ایجاد خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از راه‌اندازی یک واحد راکد در شهر سمنان خبر داد و خاطرنشان کرد: شرکت کاشی سمند که در حدود ۱۳ سال تعطیل بود، اکنون با نام جدید کاشی هفت آسمان به بهره‌برداری رسیده و به چرخه تولید باز گشته ست.

احمدی بیان کرد: این واحد تولیدی با ظرفیت تولید سالانه پنج میلیون مترمربع کاشی ساختمانی معمولی دیواری و کاشی ساختمانی کفی لعاب‌دار و با سرمایه‌گذاری حدود چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال، زمینه اشتغال ۱۸۰ نفر را فراهم کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان از افتتاح واحد تولیدی صنایع فروآلیاژ پارس دامغان خبر داد و تصریح کرد: این واحد تولیدی با سرمایه‌گذاری حدود هشت هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال ظرفیت تولید سالانه ۵۰ هزار تن فروسیلیسیم با سیلیکون بیش از ۵۵ درصد وزنی را خواهد داشت که با راه‌اندازی این واحد زمینه اشتغال حدود ۳۰۰ نفر فراهم شد.

احمدی ادامه داد: شرکت تولیدی و معدنی شهاب بلورین پویا گرمسار از دیگر طرح‌های افتتاحی است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در زمینه تولید نمک خوراکی تصفیه‌شده یددار و بدون ید به ظرفیت سالانه ۶۰ هزار تن فعالیت دارد و با راه‌اندازی این واحد، ۱۱۹ نفر مشغول به کار شدند.

وی اضافه کرد: بهره‌برداری از واحدهای تولیدی توسعه عمران پرکوک کومش، سنگ‌کاران نوین سمنان، روغن موتور رهروان کومش، پولاد فرآور کاوه و الیاف ارغوان گستر سپید از دیگر طرح‌های افتتاحی در استان بوده که برای راه‌اندازی این طرح‌ها در حدود پنج هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و ۲۵۰ نفر در آنها مشغول به کار خواهند شد.

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

افتتاح یک واحد صنعتی در گرمسار

یک واحد تولیدی صنعتی در شهرستان گرمسار با حضور معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سمنان به بهره‌برداری رسید.

یادگار احمدی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان می‌گوید: شرکت الیاف ارغوان گستر سپید گرمسار با حضور معاون وزیر صمت به بهره‌برداری رسید.

وی تصریح کرد: این واحد تولیدی در زیربنایی به مساحت بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی ایوانکی در شهرستان گرمسار مستقر است که با سرمایه‌گذاری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال، ظرفیت تولید سالانه بیش از هشت هزار تن الیاف پلی‌استر را دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه کرد: این واحد تولیدی توانسته است زمینه اشتغال بیش از ۴۰ نفر را در منطقه فراهم آورد.

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

تجلیل از ۱۳ تولیدکننده و کارآفرین نمونه استان سمنان

در دهه تولید و تجارت، در مراسمی با حضور استاندار سمنان و معاون وزیر صمت، از ۱۳ واحد تولیدکننده و کارآفرین صنعتی و معدنی نمونه استان سمنان تجلیل شد.

شرکت‌های کلران، سنگ‌کاران نوین، سیم و کابل مغان، کندر، آریا ترانسفو شرق، طب پلاستیک نوین، املاح معدنی ایران، درین ریس، نساجی الگانت، رویان دارو و گل آسای سرما از واحدهای تولیدی نمونه بودند که در این مراسم با اهدای لوح تندیس تجلیل شدند.

همچنین در این مراسم از دو طرح صنعتی نمونه و یک پیشکسوت بخش صنعت و معدن استان با اهدای لوح تندیس تقدیر شد.

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

رشد مطلوب شاخص‌های اقتصادی با تلاش جهادی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان همچنین در آیین تجلیل از صنعتگران و معدنکاران نمونه استان سمنان با اشاره به رشد مطلوب شاخص‌های اقتصادی در استان سمنان گفت: رشد اقتصادی استان در بخش معدن و صنایع معدنی، ۲۰۷ درصد و در بخش صنعت نیز ۱۳۰ درصد تحقق یافته است.

احمدی با اشاره به تقویت ظرفیت ۱۶۱ واحد صنعتی به بالای ۳۰ درصد، افزود: حدود سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به واحدهای صنعتی و معدنی تسهیلات رونق تولید اعطا شده و حدود ۱۱۰ واحد راکد نیز به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با بیان اینکه در استان سمنان ۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌برداری وجود دارد، اظهار کرد: ۴۰۰ طرح صنعتی با پیشرفت بالای ۴۰ درصد در استان وجود دارد که با بهره‌برداری از آنها، ۱۵ هزار اشتغال جدید و مستقیم ایجاد می‌شود.

احمدی با اشاره به وجود ۶۸۹ واحد معدنی دارای پروانه بهره‌برداری در استان سمنان گفت: در این استان، ۳۶ هزار صنف دارای پروانه وجود دارد که بیش از ۹۰ هزار اشتغال ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۵ میلیون تن ماده معدنی در استان استخراج می‌شود، تصریح کرد: استان سمنان در تولید چندین ماده معدنی ازجمله نمک، گچ، سلستین و زغال‌سنگ دارای رتبه اول کشور است و در زمینه افزایش فرآوری صنایع معدنی اقدامات زیادی در دستور کار داریم.

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

استان سمنان؛ پیشگام در رشد تولید

تقویت تولید؛ اولویتی جدی

به‌هرحال، تردیدی وجود ندارد که تقویت تولید با حمایت بیش از پیش از حوزه‌های صنعتی و معدنی اولویتی است که باید بیش از همیشه به آن توجه شود.

پایان پیام/۷۴۰۰۱/م/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید