جرم بودن آتش زدن کاه و کلش در مزارع - افق اقتصادی

جرم بودن آتش زدن کاه و کلش در مزارع - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 35647 |
تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۲ |
344 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه آتش‌زدن کاه و کلش در مزارع بعد از برداشت محصول ممنوع است، گفت: برابر آیین نامه اجرایی قانون پسماند و قانون هوای پاک آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود.

جرم بودن آتش زدن کاه و کلش در مزارع

 علی طاهری‌امیری در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ساری، با اشاره به افزایش دما و گرم شدن هوا و برداشت محصول گندم، جو، برنج و سایر محصولات کشاورزی، اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی(کاه و کلش)علاوه بر آلودگی زیست محیطی، احتمال سرایت آتش با توجه به گرم بودن هوا به سایر مزارع، مناطق جنگلی و باغات وجود دارد.

مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی  جهادکشاورزی مازندران درباره مضرات آتش زدن بقایای گیاهی، اظهار کرد: از بین رفتن مواد تغذیه ای که طی دوره رشد در گیاه به جا مانده، نابودی مواد آلی و میکرو ارگانیسم‌ها و موجودات زنده مفید در خاک، کاهش باروری و حاصلخیزی خاک، کاهش تحمل گیاه در برابر آفات و بیماریها به دلیل کاهش مواد آلی خاک، از بین رفتن بافت خاک و کاهش نفوذ آب و افزایش فرسایش خاک و افزایش احتمال سرایت آتش و بروز آلودگی هوا و محیط زیست از جمله مضرات آتش زدن بقایای گیاهی است.

وی با اشاره به اینکه آتش‌زدن کاه و کلش ممنوع است، گفت: برابر ماده ۳۰ آیین نامه اجرایی قانون پسماند و ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی، آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت اکیدا ممنوع بوده و جرم تلقی می‌شود و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی، متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس(۶ ماه تا دو سال)یا جزای نقدی(۲۰ الی ۸۰ میلیون ریال)محکوم خواهند شد.

وی  به کشاورزان توصیه کرد با ساز و کارهای درست از بقایای گیاهی به عنوان بهترین کود استفاده کرده و یا با جمع‌آوری و بسته‌بندی آن به مصرف خوراک دام برسانند.

به گزارش فارس، یک باور نادرست در بین کشاورزان از سال‌های سال باقی مانده و آن این است که بعد از برداشت محصول اقدام به آتش زدن کاه و کلش در داخل مرزعه به منظور پاکسازی زمین برای کشت مجدد می‌کنند و با وجود هشدارهای قانونی به دلیل پیگیری نکردن مسئله جرم‌انگاری این مسئله شاهد تداوم این کار در فصول کشاورزی هستیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۵/م


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید