خبرگزاری فارس استان کردستان/ غدیر را نمیتوان یک رخداد تاریخی صرف یا یک گذرگاه جغرافیایی دانست، غدیر سرفصلی اعتقادی است که درونمایه همه طاعتها از آن نشأت میگیرد از این رو شناخت غدیر، از ضروریترین و بنیادیترین شناختهای اعتقادی است.
واقعه غدیرخم به حق مهمترین وقایع تاریخ اسلام است که باید بیش از پیش به آن پرداخته شود و در حفظ آن تلاش کرد.
حجهالوداع
برگهای تاریخ را به ۱۸ ذیالحجه سال دهم قمری ورق میزنیم، پیامبر رحمت و مهربانی در حال بازگشت از حجهالوداع در محل غدیر در کنار چشمه روان و درختانی کهنسال دستور توقف کاروانیان را صادر فرمود همهمهای برپا شد، همه با هم زمزمه میکردند که دلیل این فرمان توقف چیست، کسی خبری از آنچه رسول خدا میخواهد به زبان مبارک براند، ندارد.
پیامبر اسلام در آن حجالوداع پیشرفتگان را فراخواند و دستور داد از راه رفته باز گردند و منتظر بمانند تا واپسماندگان نیز از راه برسند آنگاه فرمان داد تا آن جمعیت بسیار که بنا به قولی بیش از ۱۰۰ هزار نفر بودند متفرق نشوند.
پیامبر مردم را به ادای نماز جماعت فرا خوانند یاران رسول خدا با انداختن پارچههایی بر سرشاخ و برگ درختان سایبانی برای آن حضرت فراهم کردند.
دستی که پیامبر بالا برد
رسول خدا در آن گرمای طاقتفرسا نماز ظهر را با انبوه جمعیت حاجیان به جای آورد و دست علی(ع) را بلند کرد و لب به سخن گشود، فرمود «من کنت مولاه فهذا علی مولاه»، هر کس که من مولا و سرپرست او هستم پس این علی هم مولا و سرپرست او است.
«اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ»، «خدیا دوست بدار کسی را که علی را دوست میدارد و دشمن باش با دشمنان علی(ع) و یاری کن کسی را که یار و یاور حضرت علی است و واگذار – کمک کن – کسی را که علی(ع) را واگذارد» و همه حاضران آمین گفتند و این دعایی بود که رسول خدا در حق حضرت علی(ع) فرمودند.
کردستانیها از شیعه و سنی این عید را فرصتی برای صلهرحم و دید و بازدید میدانند
حالا پس از بیش از ۱۴۰۰ سال غدیر حلقه وحدت امتی است که رو به یک قبله، یک خدای واحد را عبادت میکنند.
کردستانیها از شیعه و سنی این عید را فرصتی برای صلهرحم و دید و بازدید میدانند و اهالی این استان در روز غدیر برای احترام به نسل نبی مکرم اسلام (ص) به دیدار سادات میروند.
مردم متدین این استان در شب عید غدیر با حضور در مساجد، عقد اخوت و برادری میخوانند تا دوستی و پیمان برادری خود را تحکیم کنند، مولودیخوانی و برپایی جشن از آداب و رسوم رایج در این روز مبارک در استان مسجد و مناره است.
در شب غدیر هر ساله در شهرهای مختلف کردستان آسمان نورافشانی و جشنهایی برپا میشود.
عید قربان تا عید غدیر فرصتی برای برگزاری جشن و شادی در کردستان است، روزی که زندگیهای مشترک زیادی به یمن و مبارکی عید غدیر آغاز میشود و جشن شادی و نشاط در نقاط مختلف سطح شهر و روستاها جلوهنمایی میکند.
ضرورت شناخت غدیر
امام رضا(ع) درباره غدیر و ضرورت شناخت آن میفرمایند: «به خدا سوگند، اگر مردم ارزش روز غدیر را شناخته بودند، روزی ۱۰ بار، فرشتگان با آنان مصافحه میکردند و گر به درازا کشیدن سخن برای من ناگوار نبود، درباره ارجمندی این روز و فضیلتهایی که خداوند متعال به کسانی داده که آن را شناختهاند، چنان بسط سخن میدادم که به شمار نیاید».
غدیر از دیدگاه اهل سنت
بسیاری از اعاظم اهل تسنن از جمله نسائى، حاکم نیشابورى، مسلم، امام احمد، ترمذى، ابن ماجه، ابن عساکر، بخارى و… در کتابهاى خود به غدیر اشاره کردهاند. احمد بن حنبل در مسندش آورده: پیامبر(ص) در غدیر خم فرمود: آیا شهادت نمىدهید که من از هر مؤمنى به خود او سزاوارتر و اولی هستم؟ همه گفتند: آرى! فرمود: هر که من مولاى اویم، این علىّ مولاى او است، خداوندا! دوست داشته باش هر که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن بدارد.
ابوریحان بیرونی در کتاب «الآثار الباقیه عن القرون الخالیه» غدیر را از اعیاد اهل اسلام برشمرده و ابن طلحه شافعی در کتاب «مطالب السوول» مینویسد: «امیرالمومنین(ع) در شعر خود از روز غدیر خم یاد کرده و این روز، روز عید و گردهمایی است.
نقش غدیر در اعتلای اسلام
ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج با تبریک عید غدیر خم، به عمق محبت پیامبر اسلام(ص) به امام علی(ع) گریزی زد و اظهار کرد: پیامبر اسلام امام علی را برادر خود در دنیا و آخرت میدانست و آن امام همام نیز تمام زندگی و هستی خود را فدای پیامبر کردند.
امام شافعی به حضرت علی(ع) ارادت خاصی داشت و به آن حضرت عشق میورزید
وی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در سختترین و حساسترین شرایط همواره در کنار پیامبر(ص) بودند و در مسیر تحقق اهداف دین اسلام زندگی و هستی خود را فدای پیامبر مکرم اسلام میکردند.
امام جمعه سنندج افزود: امام شافعی به حضرت علی بن ابیطالب(ع) ارادت خاصی داشت و به آن حضرت عشق میورزید و فرمودهاند “زهد، علم، شجاعت و شرافت چهار خصلت علی(ع) است که اگر یکی از آنها در شخصی پیدا شود مستحق تکریم و احترام است”.
وی به واقعه غدیر از دیدگاه اهل سنت و اتفاقاتی که در آن روز افتاد اشاره کرد و گفت: پیامبر در «خم» فرمودند “پرچم اسلام را به دست کسی خواهم داد که خداوند و رسول خداوند را دوست داشته باشد و همواره نزد خداوند و پیامبر عزیز شمرده شود”.
فاضلترین عالم جهان هستی
امام جمعه سنندج با بیان اینکه واقعه غدیر نقش سرنوشتسازی در ادامه مسیر دین اسلام داشت و همه مسلمانان به آن اعتقاد دارند، اضافه کرد: امام علی(ع) در دیدگاه اهل سنت فاضلترین عالم شناخته شده چراکه در سن ۱۰ سالگی به دایره ایمان پیوستند.
وی با عنوان اینکه امام علی الگوی کامل امامت و ایثار و از خودگذشتگی هستند و باید تمام زوایای زندگی این امام همام را الگوی حرکتی خود قرار دهیم، عنوان کرد: ایشان همواره در مسیر عدالت گام برمیداشت و همین ویژگی ایشان را به مرکز غمخواری برای بشریت تبدیل کرد.
امام علی(ع) الگوی بینظیر ایثار
ماموستا محمدامین راستی از علمای اهل سنت کردستان هم در مورد عید غدیر خم و دیدگاه اهل سنت در این زمینه میگوید: غدیر متعلق به همه مسلمانان جهان است.
وی با بیان اینکه رسول اکرم(ص) بعد از حجالوداع در مکانی به نام غدیر در میان جمعی از صحابه خود ولایت حضرت علی (ع) را اعلام فرمودند، گفت: حضرت علی(ع) آخرین قله علم و دانش را کسب کرد و از والاترین جایگاه نزد پیامبر مکرم اسلام برخوردار بودند.
وی افزود: امام علی(ع) در زمان هجرت پیامبر از مکه به مدینه در اوج ایثار و از خودگذشتگی در بستر مبارک پیامبر بیتوته کرد تا پیامبر خدا بدون هیچ خطری راهی مقصدی شود که خداوند تبارک و تعالی برای امت اسلام تعیین کرده بود.
امام علی(ع) نماد و الگوی کامل و بینظیر از ایثار و از خودگذشتگی در راه دین اسلام است
وی خاطرنشان کرد: اگر به خاطر ایثار و از خودگذشتگی حضرت علی(ع) و دیگر اصحاب کرام اسلام نبود امروز تنها یک نام از اسلام باقی میماند، ماندگاری و گسترش دین اسلام در جهان نتیجه ایثار و از خودگذشتگی بزرگانی است که در مسیر اعتلای این دین الهی تمام زندگی و هستی خود را فدا کردند.
وی از امام علی(ع) به عنوان نماد و الگوی کامل و بینظیر از ایثار و از خودگذشتگی در راه دین اسلام و پیامبر خاتم نام برد و گفت: حدیث «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» بهترین محور برای وحدت و همبستگی مسلمانان و پاسخی محکم به تمام اختلافات، تفرقهها و تشتت میان مسلمانان است.
برگزاری کارناوال شادی عید غدیر در کردستان
۳۵۰ موکب و ایستگاه صلواتی برپا، ۵۰ غرفه فعالیتهای فرهنگی جوانان و نوجوانان انجام میدهند، اعزام ۲۵۰ نفر مبلغ و مبلغه و ۳ گروه ویژه پردهخوانی غدیر، تهیه و توزیع ۲۵۰ هزار پرس غذای گرم، راهاندازی ۱۰ مورد کارناوال شادی، برگزاری ویژه برنامه غدیر در ۳۰ نقطه، برگزاری همایش توجیهی مبلغان، پخت و توزیع نان صلواتی در ۱۱۰ نانوایی، تجلیل از ۲۵۰ نفر از سادات، پویش تهیه و توزیع و نصب پرچم، همایش پیادهروی خانوادگی و برنامه فرهنگی و جنگ شادی در غدیر امسال در سطح استان کردستان برگزار میشود.
واما…
غدیر نه یک منسک ظاهری که تجلیگاه پیام رسالت و بستر اجرای فرهنگ نبوی و انتهای مسیر نظامسازی بر مبنای دین است.
غدیر نقطه ثقل تاریخ، دروازه ورود انسان به انسانیت است و تنها به مسلمانان اختصاص ندارد که اگر داشت، پیامبر در خطبه غدیر سخنانش را با خطاب “یا معاشر الناس” برای مردم نمیگفت.
پیامبر رحمت مردم را از گسترههای متفاوت زمانی و مکانی مخاطب سخنان خود میکند و در لابلای سخنانش خطاب به انسان، دست امیر انسانیت را در روز غدیر بالا میبرد.
و چه زیبا فرموده امام شافعی(رض):قَالُوا: تَرَفَّضتَ قُلتُ: کَلَّا مَا الَّرفضُ دینی وَ لا إعتِقادی
لکِن تَوَلَّیتُ غَیرَ شَکٍّ خَیرَ إمَامٍ وَ خَیرَ هَادی
إن کَانَ حُبُّ الوَلِیِّ رَفضاً فإنَّنی أرفَضُ العِبادَ
گویند: تو رافضی و مرتد شدی، گویم: هرگز رفض و ارتداد آیین من نیست، اما بیشک من بهترین امام و بهترین راهنما را دوست دارم، اگر محبت علی دلیل بر رفض و بیدینی است، دنیا بدانند که من بی دینترین مردمانم.
انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱