شهر ملی گلیم بجنورد در آستانه جهانی‌شدن - افق اقتصادی

شهر ملی گلیم بجنورد در آستانه جهانی‌شدن - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 26792 |
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵ |
273 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان‌شمالی از نزدیک بودن زمان ثبت جهانی این شهر به‌عنوان شهر جهانی گلیم خبر داد.

شهر ملی گلیم بجنورد در آستانه جهانی‌شدن

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، شامگاه شنبه پروانه کلاته، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان‌شمالی درگفت‌وگو بارسانه‌ها اظهارکرد: پتانسیل‌ها و شاخص‌هایی در شهر بجنورد وجود دارند که می‌توانند این شهر را در لیست شهرهای جهانی صنایع‌دستی قرار دهند.

وی گفت: با توجه با نزدیک‌شدن به حضور ارزیاب شورای جهانی صنایع‌دستی در استان باید با هم‌افزایی تمام دستگاه‌هایی اجرایی معیارهای لازم برای ثبت بجنورد به‌عنوان شهر جهانی گلیم فراهم شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان‌شمالی افزود: با فضاسازی شهری، اجرای نقاشی دیداری سنتی، اجرای المان‌های شهری با موضوع گلیم و سفره کردی، نام‌گذاری محلات مرتبط با موضوع صنایع‌دستی و تبلیغات مناسب محیطی از مواردی است که می‌بایست برای دستیابی به این مهم انجام گیرد.

وی ادامه داد: پیش‌تر شهر بجنورد بر اساس ارزیابی و داوری‌های انجام شده و مصوبات مربوط به شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در تاریخ ۱۱ تیرماه ۱۳۹۷ به‌عنوان شهر ملی گلیم سفره کردی تأیید و ثبت شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی خراسان‌شمالی خاطرنشان کرد: سفره کردی یک هنر خاص از بافته‌های داری منحصربه‌فرد زنان عشایر خراسان‌شمالی و به‌عنوان هنری وصف‌ناپذیر مطرح است که نمادهای اشتیاقی و ذوق و احساس آنان نسبت به طبیعت و تاریخ قومی و فرهنگی را در خود جای‌داده و نقش‌های بافته‌شده نشان از عظمت فرهنگ، هنر، باورها، آداب‌ورسوم، و تاریخ پر فراز و نشیب قومیت این دیار را با خود به زینت دارد.

پایان پیام/س


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید