بزرگداشت آیت الله اوحدی و اجلاسیه ای که به مقابله با جنگ نرم دشمن می رود - افق اقتصادی

بزرگداشت آیت الله اوحدی و اجلاسیه ای که به مقابله با جنگ نرم دشمن می رود - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 35689 |
تاریخ انتشار : ۱۵ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۳۲ |
313 بازدید
۰
5
ارسال به دوستان
پ

دومین اجلاسیه علما و طلاب شهرستان زیرکوه که با هدف بزرگداشت آیت الله محمد صادق اوحدی برگزار می شود یکی از اهداف اساسی که دنبال می کند مقابله با جنگ نرم دشمن در مناطق مرزی ست.

بزرگداشت آیت الله اوحدی و اجلاسیه ای که به مقابله با جنگ نرم دشمن می رود

خبرگزاری فارس- خراسان جنوبی؛ فردا شهرستان مرزی زیرکوه شاهد برگزاری رویداد اجلاسیه دوم جامعه علما و طلاب این شهرستان با هدف آشنایی نسل حاضر از چهره فرهیخته، علمی و ادیب در حوزه علوم دینی که منشاء خیر و برکات بسیاری برای این خطه محروم و مرزی بوده، است.

این فقیه عالی‌قدر هم کسی نیست جزء آیت‌الله اوحدی، با این که می‌توانست در مراکز حوزوی دینی جهان اسلام (قم، مشهد، تهران و نجف) بماند به درجه اجتهاد هم دست یابد اما احساس دینی که به زادگاه خویش (زهان) داشت به این نقطه محروم و دور افتاده مرزی بازگشت تا هم احیاگر حوزه علمیه این نقطه روستایی در آن زمان باشد و هم منشاء خیر و برکات بسیار دیگری برای مردمان این خطه محروم و مرزی.

اکنون که دشمن با هجمه‌های بسیار در جبهه جنگ نرم به هر طریق ممکن می‌خواهد نسل حاضر از دین و جامعه دینی دور کند جامعه طلاب و علوم دینی شهرستان مرزی زیرکوه با هدف جذب نیروهای دانش‌آموخته حوزه‌های علمیه این شهرستان در مراکزی چون مشهد، تهران و قم می‌خواهند زمینه بازگشت آن‌ها را به این نقطه فراهم آورد جانی تازه در کالبد مساجد و مراکزی که نیاز به راهبر و عالم دینی دارند دمیده شود و دشمن نیز ناکام بماند در اهدافی که دنبال می‌کند.

به همین واسطه و به دلیل موفقیت‌هایی که اجلاسیه اول علما و طلاب زیرکوه داشت زمینه‌سازی برای برگزاری اجلاسیه دوم با تمرکز بر بزرگداشت آیت‌الله محمد صادق اوحدی انجام شد.

بزرگداشت آیت الله اوحدی و اجلاسیه ای که به مقابله با جنگ نرم دشمن می رود

 

ضرورت پرداختن الگوهای طراز اسلام

حجت الاسلام و المسلمین حسن صباغیان، امام جمعه حاجی آباد شهرستان مرزی زیرکوه امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس از این شهرستان در مورد شخصیت آیت الله اوحدی اظهارداشت: اهمیت پرداختن به الگوهای طراز اسلام از جمله علما و روحانیون که خود راهرو راه و سیر و سلوک اهل بیت (ع) بودند یکی از مهم ترین اقداماتی است که در این برهه خاص باید بیش از پیش به آن توجه داشت.

به گفته وی یکی از این علماء گمنام و ناشناخته البته برای نسل حاضر و دیگر نقاط نه مردم زهان و زیرکوه آیت الله اوحدی ست و با این که از ۴ مرجع تقلید زمان خویش اجازه اجتهاد داشت اما در مراکز علما پرور یعنی مشهد، قم، نجف و تهران نماند به زادگاهش بازگشت تا ضمن احیا حوزه علمیه زهان به مرزنشینان زادگاهش خدمت کند.

وی افزود: این عالم بزرگوار ضمن بازگشت به موطن خویش به کارهای کشاورزی و دامداری مشغول بود و گاهی تا نیمه شب مزارع و باغ هایش را آبیاری می کرد  و روز هم در حوزه علمیه به تدریس مشغول بود.

مسئول برگزاری دومین اجلاسیه علما و طلاب شهرستان زیرکوه ادامه داد: دیگر اوقات این عالم بزرگوار نیز به رفع و رجوعی دعوای و مداوی بیماران با طبس سنتی می گذشت و هرگاه هم فرصتی دست می داد و سرش خلوت می شد ابیاتی را در مدح اهل بیت (ع) می سرود.

حجت الاسلام صباغیان با بیان این که هر کاری هم انجام می داد بدون هیچ چشم داشتی بود تصریح کرد: به طور حتم با جایگاه این گونه افراد قدسی و عرشی پاسداشته شود تا نسل حاضر با این گونه الگوها آشنا شوند تا بتوانیم پیروز میدان در جنگ نرم دشمن برای انحراف جوانان و نوجوانان یا همان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی در نقاط مرزی کشوری باشیم.

وی با اشاره به این که دشمن در جنگ نرم به دنبال فاصله انداختن بین مردم وعلمای دین است تصریح کرد: بزرگداشت عالمانی چون آیت الله اوحدی در این برهه خاص می تواند تیری باشد به قلب دشمن و این که هنوز علما جایگاهی بس رفیع در بین مردم دارند.

امام جمعه حاجی آباد شهرستان مرزی زیرکوه از اجلاسیه دوم علما و طلاب این شهرستان به عنوان یک رویداد فرهنگی، سیاسی و اجتماعی یاد کرد و گفت: بیش از هزار و ۵۰۰ نفر از علما و طلاب زیرکوه در سراسر کشور به این اجلاسیه دعوت شده اند تا مهمان این رخداد بزرگ در نیمه تیرماه باشند.

بزرگداشت آیت الله اوحدی و اجلاسیه ای که به مقابله با جنگ نرم دشمن می رود

زندگی نامه آیت‌الله اوحدی

آیت‌الله محمد صادق اوحدی تاریخ ۱۷ ربیع‌الاول سال ۱۳۲۱ در خانواده‌ای مذهبی و عالم پرور دیده به جهان گشود. از سن ۱۰ تا ۱۵‌سالگی در مدرسه جعفریه زهان نزد والد خویش و سایر علماء محل تحصیل کرد.

سال ١٣٣۶ برای تکمیل تحصیلات رهسپار مشهد مقدس شد طی ٨ سال توقف و مجاورت در آن مقام مقدس در مدرسه مرحوم ابدالخان نزد استادان عظام عمده تحصیلات ادبیات و عربی را نزد استادانی همچون مرحوم فاضل بسطامی و حاجی محقق قوچانی فرا گرفت.

سطح شرح لمعه را نزد مرحوم آقا مدرس رضوی و سطح قوانین را به مدت دو سال در محضر حجت‌الاسلام شهرستانی و سطوح مکاسب و کفایه را نزد حجت‌الاسلام والمسلمین آقا شیخ حسن و در رسائل از محضر استادانی چون علامه انصاری و حجت‌الاسلام شهرستانی کسب فیض کرد.

بازگشت به زهان سال ۱۳۴۴

پس از اتمام این سطوح در اواخر شهر رمضان المبارک ١٣۴۴ از مجاورت قبه منوره رضوی و استفاده از محضر استادان بزرگوار، رهسپار زادگاه خود قریه زهان شد.

در همان سال با همت و تلاش و پیگیری‌های مجدانه وی حوزه علمیه جعفریه زهان که چندین سال قبل بر اثر سیل تخریب و تعطیل شده بود مجدد راه اندازی شد.

مرحوم آیت‌الله اوحدی در این سال با کسب اجازه از محضر آیت‌الله بروجردی حوزه علمیه زهان را دایر کرد و در سال ١٣۴٢ ساختمان مدرسه نیز به همت وی، تجدید بنا و سال ١٣۴٧ فعالیت مدرسه به‌صورت رسمی شروع شد.

فعالیت علمی و تلاش این عالم بزرگوار در علوم مختلف علمی و مذهبی سبب شد تا وی از چهار مرجع عصر خویش اجازه اجتهاد دریافت دارد. علاوه بر فعالیت‌های علمی و دینی، ذوق و طبع شعر این عالم فرزانه نیز در‌خور تحسین و اشعار وی در مدح ائمه اطهار نمونه‌هایی عالی از عشق و ارادت نامبرده به ساحت مقدس ائمه اطهار (ع) است.

وی آبان سال ١٣۶٠ دار فانی را وداع گفت.

 پایان پیام/۶۹۰۷۵


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید