ظرفیت‌های مغفول مانده تجارت «سومار» و «بغداد» - افق اقتصادی

ظرفیت‌های مغفول مانده تجارت «سومار» و «بغداد» - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 26603 |
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶ |
188 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

رئیس اتاق کرمانشاه از مرز سومار به عنوان یک مرز استراتژیک برای تبادلات تجاری با بخش عربی عراق یاد کرد و گفت: مشکل کنونی این مرز عدم امکان تردد تجار دو طرف است که بر روند تعاملات تجاری اثرگذار است

ظرفیت‌های مغفول مانده تجارت «سومار» و «بغداد»

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، در نشست کمیسیون تجارت و حمل و نقل اتاق کرمانشاه که با حضور محمدی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری، رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه، رئیس کمیسیون تجارت اتاق کرمانشاه، ناظر و مدیرکل گمرکات استان ‌و معاونین ذی‌ربط، مدیر گمرک سومار، نماینده سازمان صمت، راهداری و حمل و نقل و‌ جمعی از تجار و بازرگانان برگزار شد، مشکلات مرز سومار بررسی شد.

حیدر کدیور، رئیس اتاق کرمانشاه در این نشست از مرز سومار به عنوان یک مرز استراتژیک برای تبادلات تجاری با بخش عربی عراق یاد کرد که به‌واسطه دسترسی مناسب و‌ کوتاه به بغداد می‌تواند دروازه ورود کالاهای ایرانی از مسیر کرمانشاه به عراق باشد.

وی‌ مشکل کنونی این مرز را عدم امکان تردد تجار دو طرف دانست که بر روند تعاملات تجاری اثرگذار است و خواستار حل این موضوع با پیگیری‌های مدیران و رایزنی با مقامات عراقی شد.

رئیس اتاق کرمانشاه اظهار کرد: مشکل دیگر این مرز کمبود زیرساخت‌ها به دلیل عدم اجرای طرح جامع است که تقاضا داریم با همراهی اداره‌کل راهداری و‌ پایانه‌ها این مسئله نیز هرچه زودتر مرتفع شود.

*بازار خوب عراق برای تجار ایرانی

علی اصغر عباس‌زاده‌، سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه نیز با اشاره به بازار خوب کشور عراق برای محصولات صادراتی کشور بر لزوم رسیدگی و مرتفع کردن مشکلات این مرز تأکید کرد.

وی سرعت و سهولت انجام مبادلات تجاری در مرز سومار را در گروه حضور نمایندگان دستگاه‌های ذی‌ربط در امر تجارت در این مرز دانست و افزود: گمرک در حوزه تجارت خارجی، ارائه خدمات به تجار و بازرگانان و تسهیل و روانسازی مبادلات تجاری را در راس برنامه‌های خود دارد.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان کرمانشاه ضمن اینکه خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی مسؤولان ارشد استان شد، برگزاری جلسات کاری به صورت هفتگی با دستگاه‌های ذی‌ربط در امر تجارت و رصد و بررسی موضوعات پیش روی تجارت خارجی این مرز را در مرتفع کردن مشکلات موجود مهم و ناثیرگذار دانست.

وی با تأکید بر اینکه تعامل و همراهی با دیگر دستگاه‌ها ذی‌ربط در امر تجارت در دستور کار گمرکات استان است اشاره ی به دستورالعمل ساماندهی مبادلات مرزی داشت و افزود: مجموعه گمرکات استان آمادگی خود را برای اجرای این دستورالعمل و همراهی و همکاری با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ابراز می‌کند.

*عراق مرز سومار را به رسمیت نمی‌شناسد

محمدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه در ادامه، رسمی نبود مرز سومار از طرف کشور مقابل را اصلی‌ترین معظل این مرز عنوان کرد و گفت: تعاملات مرزی مقوله‌ای دو طرفه است، ولی برخی از مشکلاتی که در مرز سومار داریم ناشی از عدم همراهی طرف عراقی است. متأسفانه مرز سومار از سمت طرف عراقی رسمی نیست و این امر مشکلات را دو چندان کرده است.

وی با اشاره به اینکه مرز سومار، علی‌رغم تلاش‌ها و پیگیری‌های به‌عمل آمده از سوی استان، تاکنون از سوی کشور عراق به‌صورت رسمی شناخته نشده است، بازارچه دیدن این مرز از سوی کشور مقابل را یکی از چالش‌های مرز سومار عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمانشاه رونق تجارت و افزایش مبادلات تجاری استان را در قالب اهم برنامه‌های استان عنوان کرد بر لزوم تجهیز و تکمیل مرز سومار تأکید داشت.

وی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه را  مکلف به تکمیل و تجهیز زیر ساخت‌های مورد نیاز در این مرز کرد و خواستار پیگیری و رسیدگی به این موضوع از سوی مسؤولان این سازمان شد.

ظرفیت‌های مغفول مانده تجارت «سومار» و «بغداد»

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه بر لزوم تردد مسافر از مرز سومار تاکید کرده و از پیگیری این امر خبر داد و گفت: تردد مسافر از مرز سومار نیازمند اراده جمعی است، مانند آنچه که در بازگشایی شوشمی رخ داد.

*معضلات برای تجار در مرز سومار پرشمارتر است

جمشید رستمی، رئیس کمیسیون تجارت اتاق کرمانشاه نیز در این نشست از دغدغه‌های متعددی که امروز تجار با آن مواجهند یاد کرد و ادامه داد: بخشی از این مشکلات با پیگیری مدیران استان و توافق با طرف عراقی قابل حل است، اما بخش دیگری از مشکلات ملی بوده و باید با استفاده از ظرفیت اتاق ایران و رایزنی با وزرای مربوطه مرتفع شود.

وی ادامه داد: اگرچه در اکثر مرزهای استان کمابیش با مشکلاتی مواجه هستیم، اما معضلات در مرز سومار پرشمارتر است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق کرمانشاه با بیان اینکه تجار و صنعتگران سال‌ها برای به دست آوردن بازار عراق و افزایش صادرات تلاش کردند، افزود: روا نیست که به دلیل وجود برخی مشکلات تلاش چندین ساله فعالین اقتصادی هدر برود و بازارهای صادراتی را از دست بدهیم.

در این جلسه تجار و بازرگانان مرز سومار، نبود مدیریت واحد در مرز، عدم هماهنگی دستگاه‌های ذی‌ربط در امر تجارت با گمرک، نبودن نمایندگان دیگر دستگاه‌ها مرتبط در حوزه تجارت در این مرز، طولانی بودن زمان دیپ‌زنی کامیون‌ها، کمبود امکانات رفاهی و محدود بودن ملاقات‌های مرزی بین تجار و بازرگانان دو طرف را از اهم مشکلات خود در این مرز عنوان کردند.

در این جلسه پس از استماع نظرات و مشکلات مطرح شده از سوی حاضرین، مقرر شد، اهم موضوعات و مشکلات موجود از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی احصاء و در جلسات کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان با حضور دستگاه‌های مرتبط مورد بررسی و در خصوص مرتفع کردن آن  تصمیمات لازم اتخاذ شود.

پایان پیام/پ


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید