حمله زنجرک‌ها به دو سوم از نخلستان‌های خور‌و‌بیابانک - افق اقتصادی

حمله زنجرک‌ها به دو سوم از نخلستان‌های خور‌و‌بیابانک - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 32531 |
تاریخ انتشار : ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۰۳ |
283 بازدید
۰
3
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: اختصاص یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی به روستاهای جنوبی شهرستان خوروبیابانک در دستور کار قرار گرفت تا در آینده شاهد آتش‌سوزی مزارع و نخلستان‌های روستاهای جنوبی این شهرستان نباشیم.

حمله زنجرک‌ها به دو سوم  از نخلستان‌های خور‌و‌بیابانک

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در حاشیه بازدید از بزرگ‌ترین نخلستان شهرستان خوروبیابانک در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خوروبیابانک اظهار کرد: برای پیشگیری و کنترل آفت زنجرک به‌عنوان آفتی که نخلستان‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از نخلستان روستای مهرجان، بزرگ‌ترین نخلستان شهرستان خوروبیابانک با وسعت ۱۵۰ هکتار  بازدید کردیم.

وی ادامه داد: زنجرک از مهم‌ترین آفات نخیلات است و در صورت مبارزه نکردن با این آفت، خسارات بسیاری به محصولات وارد می‌شود این آفت یک تهدید جدی برای نخلستان محسوب می‌شود و امسال در نخلستان‌های روستای مهرجان و گرمه حالت طغیانی به خود گرفته است.

شیشه‌فروش بابیان اینکه ستاد مدیریت بحران شهرستان خور و بیابانک برای پیشگیری و کنترل آفت زنجرک در این شهرستان تشکیل شد، افزود: در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک با حضور فرماندار، رئیس اداره جهاد کشاورزی و مدیریت حفظ و نباتات سازمان جهاد کشاورزی تشکیل و اعلام شد جمعاً ۲۰۰ هکتار از ۳۰۰ هکتار نخلستان‌های شهرستان خوروبیابانک تحت تأثیر آفت زنجرک قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در ادامه بیان کرد: با توجه به درخواست سم‌پاشی هوایی برای مبارزه با آفت زنجرک در نخلستان‌های خوروبیابانک از سازمان حفظ و نباتات جهاد کشاورزی کشور، نمایندگان این سازمان در خوروبیابانک حاضر شدند و در جلسه ستاد بحران این شهرستان موضوع برخورد با این آفت بررسی‌ شد.

وی اضافه کرد: سم‌پاشی هوایی و زمینی و پایش‌های لازم در طول سال به‌صورت جامع نیاز است تا کنترل و حفاظت از این نخلستان‌ها در برابر خسارت آفت زنجرک صورت گیرد.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خشک و بیابانی، وسعت کانون‌های گردوغبار و کم‌آبی‌ها، شهرستان خوروبیابانک با خسارات ویژه‌ای روبه‌رو است، در سال ۱۳۸۶ سرمازدگی بخش‌های وسیعی از نخلستان‌های این شهرستان را دچار آسیب کرد و امروز شاهد باز زنده‌سازی و احیای نخیلات هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تأکید بر جلوگیری از آفات نخلستان‌ها ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی‌های انجام شده، تأمین سم و سم‌پاشی هوایی، در آینده نزدیک بتوانیم ریشه آفت زنجرک را در این منطقه از بین ببریم.

وی با اشاره به بازدید از نخلستان مزرعه رضوانیه روستای مهرجان، اظهار کرد: در یک ماه گذشته بیش از دو هزار اصله نخل و پاجوش در سطح سه هکتار از این مزرعه دچار حریق شده و از بین رفته است.

شیشه‌فروش ادامه داد: به دلیل نبود خودروی آتش‌نشانی در روستاهای جنوبی شهرستان خوروبیابانک، بزرگ‌ترین نخلستان این شهرستان در مهرجان و گرمه در معرض خطر آتش‌سوزی قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خسارت آتش‌سوزی در نخلستان مزرعه رضوانیه را بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: اختصاص یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی به روستاهای جنوبی شهرستان خوروبیابانک در دستور کار قرار گرفت تا در آینده شاهد آتش‌سوزی مزارع و نخلستان‌های روستاهای جنوبی این شهرستان نباشیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، کبکاب، کرمانی، خدشکن، قصب، زاهدی، پیارم، مضافتی، برحی و مجول از ارقام مرغوب خرمای شهرستان خور‌و‌بیابانک است. این شهرستان ۳۵۰ هکتار نخلستان بارده دارد که حدود ۳۰۰ تن اواع خرمای رقم‌های مرغوب از آن برداشت می‌شود  بیشترین سطح زیر کشت در روستاهای گرمه و مهرجان واقع در جنوب شهرستان خوروبیابانک است.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید