هنر و هنرمند نباید وامدار و تحت تاثیر اقتصاد باشد - افق اقتصادی

هنر و هنرمند نباید وامدار و تحت تاثیر اقتصاد باشد - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 31602 |
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۵ |
245 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

رئیس حوزه هنری ایلام با اشاره به اینکه فضای هنر نباید تحت تاثیر مباحث اقتصادی قرار گیرد، گفت: در جوامعی که اقتصاد بر سایر مسائل چیره شود، طیف هنرمندان و چهره های معروف نیز بیشتربه دنبال منافع اقتصادی خود از هنر خواهند بود.

هنر و هنرمند نباید وامدار و تحت تاثیر اقتصاد باشد

 

سعید خیرالهی رئیس حوزه هنری ایلام عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام با انتقاد از شرایط کنونی وضعیت چهره ها در کشور، گفت: در جوامعی که اقتصاد بر سایر وجوه مستولی شود، هنرمندان و چهره های آن جامعه نیز به دنبال کسب اهداف اقتصادی خود از هنر هستند و به دیگر جنبه های هنر کمتر اهمیت داده می شود.

وی با بیان اینکه قانون در خصوص همه افراد باید یکسان اجرا شود، گفت: در چند سال اخیر قوانین و رانت های اهدای به چهره ها، باعث سواستفاده انها از محوبیت شان شد و این افراد در پوشش جریان های عمومی یا خیرخواهانه در واقع امیال شخصی خود را دنبال می کنند.

رئیس حوزه هنری استان ایلام ادامه داد: در غرب فارغ از جایگاه و منصب اجتماعی یا حقوقی افراد با متخلفان جرائمی مثل رانندگی یا فرار مالیاتی طبق قانون برخورد می شود اما در ایران چهره های خاص با دروبین خود با مامور راهنمایی و رانندگی برخورد می کند و هیچ گونه مجازاتی در خصوص انها صورت نمی گیرد.

وی تصریح کرد: مردم باید بر اساس آموزش و تربیت افرادی را انتخاب کنند که در خور شان آنها محبوبیت اجتماعی باشد، در حالی که برخی از این چهره ها در فضای مجازی با وجود عدم تعادل روانی و اندکی سواد، میلیون ها نفر دنبال کننده دارند که متاسفانه در بزنگاه های سیاسی و شرایط حساس با حرف درمانی و سو استفاده از موقعیت اجتماعی خود، بانی اتفاق های بد و ناگوار می شوند.

خیرالهی با اشاره به ویژگی های شخصیتی این نوع سلبیرتی ها توضیح داد: این افراد بوجود بهره مندی از بهترین شرایط مادی اما با عوام فریبی روزگار خود را با داد و بیداد و گلایه از شرایط بد زندگی طی می کنند که نمونه آن راه اندازی کمپینی با نام “نه به گرانی گوجه سبز”  توسط یکی از همین چهره ها بود که با توجه به اولویت های امروز مردم، توهینی به آنها محسوب می شود.

وی در مورد نقش رسانه ها در خصوص این چهره ها هم تاکید کرد: متاسفانه رسانه های جمعی نیز  ما نیز خواسته یا ناخواسته بر امواج ایجادی از سوی سیلبرتی ها و طبق میل آنها حرکت می کنند و رسانه ملی نیز در برنامه های خود با دعوت از این افراد و طرح سوالات به ظاهر لاکچری این موضع سیلبرتی زایی را تشدید می کند.

رئیس حوزه هنری ایلام با انتقاد از شرایط موجود و با بیان اینکه جامعه باید قهرمان و هنرمندان اصیل را به مردم معرفی کند، یادآور شد: برای نمونه نسل جدید تا چه میزان نسبت به شهدای محلات یا قهرمانان ملی خود آشنایی دارند؟ که البته در سال های اخیر اقداماتی مثل فیلم و مستند درباره قهرمانان واقعی همچون شهید باکری یا چمران تولید شده است که ساخت این برنامه ها اندک و کند است.

 وی با اشاره به تقسیم بندی سلبریتی ها تصریح کرد:  برخی از این چهره ها با سواستفاده از محبوبیت و موقعیت اجتماعی خود و با هدف اخذ گرین کارت، پناهندگی یا اقامت التهاب آفرینی را در جامعه ایجاد می کنند و از طرفی دیگر نیز برخی از افراد اعم از هنرمندان (در تمام شاخه های هنری از جمله بازیگری و خوانندگی) یا ورزشکاران که دوران انها رو به پایان است یا به اتمام رسیده با عوام فریبی مردم و تحمیل هزینه های گزاف مادی و معنوی در صدد مطرح کردن مجدد خود هستند.

خیرالهی در ادامه به ارائه راهکارهای برون رفت از این وضعیت پرداخت و بیان کرد: باید برای رسانه ها و چهره کردن افراد برنامه داشته باشیم و بهره گیری از اساتید و باورهای دینی در  بخش های ایرانی و اسلامی الگوی گزینش مناسب و بدور از کلیشه از جمله این راهکارها است.

وی در پایان گفت: حوزه نظام آموزش و پرورش و نظام عالی آموزش نیاز به تغییر اساسی و به نوعی بروز رسانی دارد و در بحث ذهنی هم نگرش ها در مورد کارکرد اماکن دینی مثل مساجد عوض شود و مساجد نباید تنها به محلی برای نماز و عبادت محدود شود بلکه در کنار مسائل عبادی به سمت برنامه های محتوایی فرهنگی و آموزشی حرکت کند و رسانه ها از جمله صداوسیما نیز باید به جای سیلبرتی محوری، کیفی سازی برنامه ها را مد نظر داشته باشند.

انتهای پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید