۷۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری مستعد آتش‌سوزی است - افق اقتصادی

۷۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری مستعد آتش‌سوزی است - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 35409 |
تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰ |
296 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار از وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه‌متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد.

۷۴۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع چهارمحال و بختیاری مستعد آتش‌سوزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری، خسرو کیانی روز دوشنبه در آیین اهدای تجهیزات اطفای حریق به ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان گفت: این تجهیزات از محل اعتبارات مدیریت بحران تهیه شده و در بین شهرستان‌های استان توزیع خواهد شد.

سرپرست مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری افزود: این تجهیزات، شامل ۲۶ دستگاه دمنده و آتش‌بُر است که برای تجهیز مناطق پرخطر استان تهیه شده است تا در زمان بحران در حداقل زمان ممکن آتش‌سوزی اطفا و از بروز خسارت سنگین جلوگیری شود.

اصغر احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه هم‌اکنون یک میلیون و ۳۴۵ هزار هکتار مساحت استان عرصه جنگلی و مرتعی و منابع طبیعی و ملی است، گفت: هم اکنون در هر شهرستان پنج دستگاه دمنده اطفای حریق موجود است که در زمان بروز حوادث آتش‌سوزی از این وسایل و تجهیزات استفاده شود.

وی با اشاره به شرایط آب و هوایی استان در سال‌ جاری و رشد زیر آشکوب جنگل افزود: افزایش ضریب حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی و محیط زیست ضروری است تا در زمان بروز حادثه آتش‌سوزی از پیشرفت آتش جلوگیری و اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

احمدی در ادامه از مردم استان خواست تا هرگونه تخلف در رابطه با جنگل‌ها و مراتع را با استفاده از سامانه ۱۵۰۴ و ۱۳۹ امداد جنگل و مرتع و یا اطلاع به یگان حفاظت اداره منابع طبیعی شهرستان‌ها گزارش دهند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون ۷۴۰ هزار هکتار از وسعت استان شامل جنگل‌ها و مراتع متراکم و نیمه‌متراکم با تراکم پوشش بیش از ۲۵ درصد در شرایط بحرانی آتش‌سوزی قرار دارد که با اجرای طرح پهنه‌بندی و تعیین مناطق دارای خطر آتش‌سوزی بالا عوامل تسریع و وسعت سطح آتش‌سوزی مدیریت و موجب کاهش خسارت به منابع طبیعی خواهد شد.

سعید یوسف‌پور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری بیان کرد: هم‌اکنون ۳۰ دستگاه دمنده و ۶۰ دستگاه آبپاش در یگان حفاظت محیط‌زیست استان برای حفاظت از این عرصه‌ها در مواقع بحران وجود دارد.

وی به کمبود نیروی انسانی و همچنین تجهیزات اطفای حریق در اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان اشاره کرد و گفت: این اداره کل با سایر ادارات از جمله هلال احمر و منابع طبیعی و آبخیزداری برای امدادرسانی در زمان بروز حوادث اطفای حریق قرارداد منعقد کرده است.

وی بر استفاده از ظرفیت جوامع محلی در کنار محیط‌بانان تاکید کرد و افزود: در زمان بروز حوادث باید از همه ظرفیت‌های نیروی انسانی و تجهیزات برای کاهش خسارت و پیشگیری از توسعه آتش‌سوزی در سایر مناطق استفاده کرد.

یوسف‌پور بیان کرد: هم‌اکنون ۱۶۰ هزار هکتار از وسعت چهارمحال و بختیاری معادل ۱۱.۸ درصد مساحت استان در مدیریت محیط زیست استان قرار دارد.

وی با تاکید بر لزوم آموزش جوامع محلی، دامداران، بهره‌برداران از عرصه‌های جنگلی، مرتعی و اراضی ملی گفت: آموزش مهمترین راه برای پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی است.

جنگل‌ها و مراتع از مهمترین سرمایه‌های طبیعی برای جامعه بشری هستند که باید از آنها محافظت کرد، این عناصر مهم طبیعت سبب کنترل روان‌‌آب‌ها، آب و هوا، سیلاب و حفظ رطوبت زمین می‌شوند. اما امروزه بی‌توجهی انسان‌ها و همچنین عوامل طبیعی مانند، خشکسالی آسیب جدی به دامنه طبیعت وارد کرده است که در برخی موارد جبران‌ناپذیر است.

اطفای حریق در مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی در برخی از موارد زمان‌بر است که نبود تجهیزات کافی و کمبود نیروی انسانی از دلایل آن است؛ لازم است سازمان‌های ذی‌ربط استان نسبت به تکمیل تجهیزات خود اقدام کنند.

استان چهارمحال و بختیاری دارای ۳۲۸ هزار هکتار جنگل است که ۲.۳ درصد کل منابع ملی کشور را شامل می‌شود و گونه‌های گیاهی مرسوم در این جنگل‌ها بلوط، افرا، بنه و بادام است که سالیانه بخشی از آن دچار حریق می‌شود.

پایان پیام


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید