نکوداشت «عزیز» و «نگار‌» دلداده‌های طالقانی برگزار شد - افق اقتصادی

نکوداشت «عزیز» و «نگار‌» دلداده‌های طالقانی برگزار شد - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 74240 |
تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۲ - ۸:۴۶ |
303 بازدید
۰
10
ارسال به دوستان
پ

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه مراسم عزیز و نگارخوانی ظرفیت برگزاری در ابعاد گسترده تر و حتی ثبت جهانی را دارد، گفت: نیاز است تا پژوهشگران و اهل قلم برای ثبت جهانی این میراث ناملموس به مستند سازی اقدام کنند.

نکوداشت «عزیز» و «نگار‌» دلداده‌های طالقانی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، آیین نکوداشت عزیز و نگار، دو دلداده طالقانی که در فهرست ٱثار ناملموس کشور به ثبت رسیده، در روستای آردکان طالقان با حضور پرشور مردم، مدیرکل و معاونان اداره کل میراث‌فرهنگی البرز، فرماندار و مسئولان شهرستانی، سفیر ادبی ایران در دهلی نو و شخصیت‌های برجسته فرهنگ و ادب طالقان برگزار شد.

برگزاری این مراسم بنا بر داستان دو دلداده از روستای آردکان طالقان است که ماجرای آن‌ها مرزهای عشق و دلدادگی‌ را درنوردیده و اشعار عاشقانه آن‌ها سالیان دراز است که در میان مردمان این روستا و در مجالس و میهمانی‌ها رایج است.

رحیم خاکی در این مراسم ضمن قدردانی از حمایت مسئولان شهرستان و همت اهالی روستا برای برگزاری آیین نکوداشت عزیز و نگار و حفظ این میراث ناملموس ثبت ملی شده، گفت: حفظ فرهنگ‌ها، آیین، رسوم و رویداهای فرهنگی‌تاریخیِ محلی برای نسل‌های بعدی بسیار ارزشمند است. اکنون کشور‌های جهان هم به ثبت میراث ناملموس خود روی آورده‌اند.

مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز با اشاره به اینکه مراسم عزیز و نگارخوانی ظرفیت برگزاری در ابعاد گسترده‌تر و حتی ثبت جهانی را دارد، گفت: نیاز است تا پژوهشگران و اهل قلم برای ثبت جهانی این اثر به مستند سازی اقدام کنند. هر کشور هر دو سال یک بار یک سهمیه ثبت میراث ناملموس در فهرست میراث‌جهانی را دارد و مستندسازی وتولید محتوای فاخر برای این اقدام ضروری است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های بکر گردشگری در کنار میراث ناملموس ارزشمند در منطقه طالقان، برگزاری چنین مراسماتی را فرصتی برای جذب گردشگری و توسعه اقتصاد گردشگری منطقه خواند و از سرمایه گذاران دعوت کرد تا برای سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری طالقان پیش‌قدم شوند و مدیران این حوزه نیز نهایت اهتمام را برای همکاری هر چه بیشتر با سرمایه‌گذاران خواهند داشت. 

گفتنی است مراسم عزیز و نگارخوانی در سال ۱۳۹۰ به شماره ۴۴۶ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

همچنین نمایشگاه دستاوردهای بانوان روستا در کنار محل مراسم و قدردانی از هنرمندان فرهنگ و ادب طالقان و هنرمندان نگارخوانی همزمان با این رویداد برگزار شد.

پایان پیام/


✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید