درباره سیستم غدد و متابولیسم و اهمیت آن بر سلامتی بیشتر بدانید

درباره سیستم غدد و متابولیسم و اهمیت آن بر سلامتی بیشتر بدانید
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 130806 |
تاریخ انتشار : ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۷:۱۹ |
272 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

داشتن سلامتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی باکیفیت است و سیستم غدد و متابولیسم سالم نیز از عوامل تاثیرگذار بر سلامتی است. هر فردی باید روزانه موارد خاصی را رعایت کند تا بدن سالمی داشته باشد. در این مقاله در رابطه با چیستی این سیستم صحبت خواهیم کرد. همچنین انواع غدد را نام برده و […]

درباره سیستم غدد و متابولیسم و اهمیت آن بر سلامتی بیشتر بدانید

داشتن سلامتی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای زندگی باکیفیت است و سیستم غدد و متابولیسم سالم نیز از عوامل تاثیرگذار بر سلامتی است. هر فردی باید روزانه موارد خاصی را رعایت کند تا بدن سالمی داشته باشد.

در این مقاله در رابطه با چیستی این سیستم صحبت خواهیم کرد. همچنین انواع غدد را نام برده و تاثیر هر یک بر بدن را توضیح می‌دهیم. علاوه‌بر آن، در رابطه با مشکلاتی که ممکن است برای سیستم غدد فرد پیش بیاید توضیحاتی خواهیم داد. با ما همراه باشید تا درباره این سیستم و اهمیت آن بر سلامتی انسان بیش‌تر بدانید

سیستم غدد و متابولیسم چیست؟

درواقع سیستم غدد و متابولیسم، یک بخش در بدن است که خود شامل چند قسمت دیگر می‌شود. وظیفه این سیستم، تولید هورمون در بدن انسان است. این هورمون‌ها شامل انواع مواد شیمیایی هستند که در کنار یکدیگر هماهنگی عملکردهای بدن را تنظیم می‌کنند.

عملکردهای بدن شامل تمامی کارهایی است که یک انسان در طول روز انجام می‌دهد یا چیزی را احساس می‌کند. این عملکردها می‌توانند شامل متابولیسم، خلق‌وخو، احساسات، روند رشد و تکامل فرد، خواب و عملکردهای جنسی باشند.

برای مثال هورمون‌هایی که در بدن ترشح‌شده و باعث ایجاد احساسات می‌شوند، توسط این غدد به وجود می‌آیند. هورمون رشد که یکی از مهم‌ترین‌ها است نیز توسط این غدد ترشح می‌شود. برای داشتن رشد سالم و نرمال، مراقبت از سیستم غدد و متابولیسم بدن اولویت داشته و بسیار مهم است.

همچنین مراقبت‌نکردن از این سیستم بر خلق‌وخوی فرد نیز تاثیرگذار است و ممکن است آن را از خوب به بد تغییر دهد. علاوه‌بر این، با مراقبت از آن می‌توانید خواب خوبی را تجربه کنید و در طول روز احساس خستگی و کسلی ناشی از بی‌خوابی نداشته باشید.

انواع غدد و تاثیر آن بر بدن

برای آشنایی بیشتر با این سیستم، بهتر است با انواع غدد و تاثیر آنها بر بدن آشنا شوید که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

– غده تیروئید: این غده در قسمت جلویی گردن قرار دارد و باعث تولید هورمون‌های تری‌یدوتیرونین و تیروکسین می‌شود. یکی از مهم‌ترین نقش‌های این غده تاثیر آن بر سیستم عصبی، مغز و رشد استخوان‌ها است. همچنین این بخش وظیفه تنظیم سوخت‌وساز بدن را برعهده دارد.

– غده پاراتیروئید: ۴ غده کوچکی که به تیروئید متصل هستند، پاراتیروئید نام دارند. وظیفه آنها ترشح هورمون پاراتورمون است که با کمک ترشحات کلسی‌تونین در تیروئید باعث تنظیم سطح کلسیم در خون می‌شوند.

– غده هیپوفیز: هیپوفیز که مهم‌ترین بخش در سیستم غدد درون ریز است، شامل ۲ قسمت پیشین و پسین می‌شود. بخش پسین، مقدار آب موجود در بدن را تنظیم می‌کند و بخش پیشین نیز کنترل فعالیت‌های غده تیروئید را برعهده دارد. غده هیپوفیز هورمون‌هایی مانند کورتیکوتروپین، اندروفین، پرولاکتین و هورمون جنسی را نیز ترشح کرده و چرخه قاعدگی و تخمک‌گذاری در زنان را کنترل می‌کند.

– غده هیپوتالاموس: وظیفه اتصال غدد درون ریز به مغز را غده هیپوتالاموس برعهده دارد. درواقع این قسمت با ترشح برخی مواد شیمیایی و هورمون‌ها باعث کنترل غده هیپوفیز می‌شود.

– غده پانکراس: وظیفه تولید هورمون‌های گلوکاگون و انسولین برعهده غده پانکراس است. کار این هورمون‌ها، حفظ ذخایر انرژی بدن و سوخت آن است. علاوه‌بر آن، قند خون را نیز متعادل نگه می‌دارد.

– غده فوق کلیوی یا آدرنال: آدرنال‌ها که ۲ غده مثلثی شکل هستند و روی هر ۲ کلیه قرار دارند هر یک شامل ۲ بخش هستند که عملکرد متفاوتی دارند. بخش بیرونی این غدد، کورتیکواستروئید تولید می‌کنند که مواردی همچون مقدار آب و نمک در بدن، سیستم رشد و ایمنی، واکنش‌های استرسی، عملکرد جنسی و متابولیسم را تنظیم و کنترل می‌کند.

– غده تیموس: این غده یکی از ‌مهم‌ترین غده‌ها و یک عضو تخصص‌یافته در بخش ایمنی بدن است که وظیفه تولید سلول‌های حیاتی لنفوسیتی برای ایمنی بدن را برعهده دارد.

– غده صنوبری یا پینه‌آل: غده صنوبری وظیفه ترشح ملاتونین را دارد و همچنین ساعت بدن و چرخه خواب و بیداری فرد را تنظیم می‌کند.

– تخمدان در زنان: تخمدان در زنان در قسمت لگن قرار گرفته است که هورمون‌های پروژسترون و استروژن را تولید می‌کند و نقش مهمی در کنترل قاعدگی، چرخه تخمک گذاری و رشد اندام زنانه بدن زنان را دارد.

– بیضه در مردان: غدد جنسی مردان که در کیسه بیضه‌ها قرار گرفته‌اند، وظیفه تولید هورمون‌های اندروژن را دارند که مهم‌ترین آنها تستسترون است. این هورمون، تغییرات رشد بدن مردان را کنترل می‌کند.

انواع غدد و تاثیر آن بر بدن

مشکلات سیستم غدد و متابولیسم

هر بخشی از بدن ممکن است دچار مشکل شود که این مشکلات روی بسیاری از پاسخ‌های بدن تاثیر خواهند گذاشت. در این بخش تعدادی از مشکلات سیستم غدد و متابولیسم بدن را نام خواهیم برد تا با آنها آشنا شوید.

بیماری غدد تیروئید، بیماری غدد هیپوفیز، بیماری غدد فوق کلیوی و اختلالات درون‌ریز از انواع مشکلاتی هستند که ممکن است برای سیستم غدد و متابولیسم بدن فرد پیش بیایند. بیماری‌هایی مانند پرکاری و کم‌کاری تیروئید، هاشیموتو، سندروم کوشینگ، دیابت و پوکی استخوان، سندروم تخمدان پلی‌کیستینگ و دیگر بیماری‌ها در پی ایجاد مشکل برای این سیستم به‌ وجود می‌آیند که ممکن است تاثیرات مخربی بر بدن بگذارند.

دریافت نوبت از متخصص غدد

در‌صورتی‌که بیماری‌های مربوط به غدد برای فردی پیش بیاید حتماً باید به یک متخصص خوب مراجعه کند. پیدا کردن متخصص غدد کار دشواری نیست اما پیدا کردن یک متخصص کاربلد و حرفه‌ای که بتواند به خوبی بیماری فرد را تشخیص داده و تجویز مورد نیاز را انجام دهد، کمی سخت است. البته نیازی به نگرانی نیست، زیرا شما می‌توانید برای پیدا کردن متخصص غدد مورد نظر خود به سایت دکترتو مراجعه کرده و برای دریافت نوبت از متخصص غدد اقدام کنید.

پزشکان سایت دکترتو از برترین متخصصان کشور هستند که می‌‌توانید با اطمینان کامل درمان لازم را از آنها بگیرید. همچنین دریافت نوبت در سایت دکترتو به‌سادگی و از طریق آدرس https://doctoreto.com/blog/tag/endocrinology/ امکان‌پذیر است.

جمع‌بندی

سیستم غدد و متابولیسم بدن یکی از سیستم‌های بسیار مهم است که سالم‌بودن آن تاثیر بسزایی در زندگی روزمره فرد دارد. همچنین شما باید همواره به فکر سلامتی خود بوده و از بدن خود مراقبت کنید تا دچار بیماری‌های مختلف و خطرناک نشوید.

در این مقاله در رابطه با انواع غدد بدن و مشکلاتی که ممکن است برای آنها پیش بیاید صحبت کردیم. درصورتی‌که دچار بیماری‌های غدد هستید بهتر است به یک دکتر متخصص مراجعه کنید. دقت داشته باشید که مراجعه به پزشکان غیر حرفه‌ای و تازه کار ممکن است بیماریتان را بدتر کند.

همچنین می‌توانید با مراجعه به سایت دکترتو، یک متخصص خوب پیدا کرده و نوبت ویزیت خود را به صورت آنلاین دریافت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :نورا بابک

      سیستم غدد و متابولیسم چقدر مهمن واسه بدن! ممنون از سایت خوب دکترتو و تیم افق اقتصاد بابت این مقاله ارزشمند ❤️

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        خوشحالیم که این مقاله رو مفید دونستید نورا بابک عزیز. ممنون از کامنت ارزشمند شما