افزایش منابع پایدار و پرهیز از منابع موهوم/ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی صادر می‌شود - افق اقتصادی

افزایش منابع پایدار و پرهیز از منابع موهوم/ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی صادر می‌شود - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 255736 |
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲ |
79 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال در بودجه عمومی دچار کسری نخواهیم بود.

افزایش منابع پایدار و پرهیز از منابع موهوم/ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی صادر می‌شود

افزایش منابع پایدار و پرهیز از منابع موهوم/ احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به‌زودی صادر می‌شود

داود منظور؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه با عرض تسلیت شهادت شهدای والامقام پرواز اردیبهشت و همچنین تسلیت سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اظهار کرد: موضوع تامین مالی در اقتصاد پیش‌نیاز اصلی پیشرفت و رشد اقتصادی است؛ بنابراین باید از روش‌های مختلف برای تامین مالی استفاده شود. دولت سیزدهم نیز استفاده از شیوه‌های مختلف تامین مالی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: در سه سال گذشته وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه سعی کردند از همه شیوه‌های تامین مالی استفاده کنند. یکی از این موارد استفاده از اوراق گام بوده که در سال گذشته و امسال یکی از شیوه‌های مهم تامین مالی تولید است. این اوراق به تامین مالی کوتاه‌مدت در کشور کمک می‌کند. بانک مرکزی سال گذشته دستورالعمل مورد نیاز برای استفاده از اوراق گام را در شورای پول و اعتبار تبیین کرده و امیدواریم بتوانیم از این ابزار به منظور رشد تولید و تقویت فعالیت‌های مولد اقتصادی استفاده بیشتری داشته باشیم.

منظور بیان کرد: موضوع فکتورینگ نیز که مربوط به مطالبات قراردادی است، در بین دستگاه‌های اقتصادی توافق شده و از این ابزار استفاده می‌شود. آیین نامه و دستورالعمل استفاده از فکتورینگ برای تامین مالی طرح‌های عمرانی نیز اواخر سال گذشته در شورای پول و اعتبار تصویب شده و استفاده از این ابزار در طرح‌های عمرانی نیز در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه سامانه مربوط به استفاده از فکتورینگ را از سال گذشته آماده کرده و مراحل آزمایشی آن در حال اتمام است و امیدواریم امسال شیوه تامین مالی فکتورینگ به یک روش مفید و کاربردی در تامین مالی کشور تبدیل شود و بتوانیم استفاده از آن را گسترش دهیم.

یک درصد از منابع نهاد‌ها صرف امور فرهنگی می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: دولت سیزدهم به موضوع توسعه فرهنگ توجه ویژه و ممتازی داشته که در تنظیم و اجرای بودجه شاهد این مسئله هستیم.

وی افزود: در سال گذشته تبصره‌ای را در نظر گرفتیم که بخشی از منابع بانک‌ها، نهاد‌ها و بخش‌های مختلف صرف امور فرهنگی از قبیل توسعه فرهنگ عمومی، خانواده، فرزندآوری و سایر موارد در نظر گرفته شود؛ اما این قانون به صورت محدود انجام شد چرا که در قانون تنها اجازه این کار داده شده بود، اما امسال به صورت الزام آور مطرح شده که سازمان‌ها و نهاد‌ها ۱ درصد از منابع خود را صرف امور فرهنگی کنند.

منظور گفت: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان در بودجه برای امور فرهنگی در نظر گرفته شده و امیدواریم شاهد پیشتیبانی و تخصیص اعتبار لازم برای حوزه فرهنگی باشیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بودجه اظهار داشت: عمومی تمام تلاش این بود که درآمد‌های دولت و منابع بودجه واقعی‌سازی شود و سعی کردیم کسری بودجه پنهان در منابع درآمدی دولت وجود نداشته باشد. بر همین اساس درآمد‌های نفتی را با توجه به میزان تحقق آن در نظر گرفته‌ایم و از ارقام بالاتر سال‌های گذشته آن را به ۵۸۰ هزار میلیارد تومان کاهش داده‌ایم. واگذاری شرکت‌های دولتی را و دارایی‌های دولت را نیز در بودجه امسال به نصف کاهش داده‌ایم. در بودجه سال ۱۴۰۳ از درآمد‌های غیرقابل تحقق و موهومی اجتناب کرده‌ایم که این اقدام به کاهش کسری بودجه کمک می‌کند.

وی افزود: پیش‌بینی کرده‌ایم که امسال در بودجه عمومی دچار کسری نخواهیم بود. البته باید شرایط را هم در نظر بگیریم، اما منابع بودجه مطمئن و پایدار است.

رشد ۲۳ درصدی بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳

منظورتاکید کرد: رشد بودجه عمومی در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۳ درصد بوده، اما در سال‌های اخیر حدود ۳۵ درصد و در سال‌های گذشته حتی به ۴۰ درصد نیز رسیده بود. با رشد کمتر بودجه سعی داریم تا کسری نداشته باشیم و امیدواریم منابع به خوبی تحقق پیدا کند و همانطور که انتظار داریم کسری بودجه کمتری داشته باشیم.

وی افزود: سهم منابع پایدار از قبیل مالیات‌ها، حقوق گمرکی، سود سهام شرکت‌های دولتی و منابع حاصل از فروش دارایی‌های دولت در بودجه سال ۱۴۰۳ افزایش حدود ۶۳ درصدی را نشان می‌دهد و این در حالیست که این آمار در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۴۱ درصد بوده است.

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در بخش دوم بودجه که مربوط به هدفمندی یارانه‌ها است نیز پیش بینی کرده‌ایم که آنچه در جدول هدفمندی پیش‌بینی شده، محقق شود تا موجب کسری بودجه نشود. عملکرد ما در جدول هدفمندی در سال گذشته بالغ بر ۹۰ درصد بود که بر اساس میزان فروش فرآورده‌های نفتی، صادرات و فروش گاز نفتی در داخل کشور و سایر درآمد‌های شرکت ملی نفت و شرکت‌های تابعه است.

وی با بیان اینکه موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در حال اجراست، گفت: با ابلاغ قانون بودجه در حال تنظیم احکام حقوقی بازنشستگان هستیم و جلسات با صندوق‌های بازنشستگی شروع شده که در روز‌های آینده تکمیل خواهد شد و با توجه به اینکه اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان از ابتدای سال اجرایی می‌شود، معوقات هم پرداخت خواهد شد.

منظور اظهار کرد: در برنامه هفتم موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان دیده شده که طی سه سال اجرای شود؛ به طوری که در سال اول ۴۰ درصد و در دو سال بعد هم ۶۰ درصد اجرایی شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: در مورد صندوق‌های بازنشستگی بخش دولتی پیش‌بینی شده امسال منابع حاصل از افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده که ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده به این موضوع اختصاص یابد.

وی افزود: اقدامات غیر قیمتی را برای کاهش مصارف انرژی و افزایش تحقق‌پذیری منابع درآمدی بخش انرژی در بودجه در نظر گرفته‌ایم. در این راستا از ظرفیت حساب بهینه سازی انرژی هم استفاده می‌کنیم؛ بنابراین راه‌اندازی بازار بهینه سازی انرژی نیز یکی از اقدامات است. این راهکار‌های غیر قیمتی کمک می‌کند که در بخش مهمی از مصارف انرژی صرفه‌جویی شود. افزایش درآمد از این ناحیه به تحقق منابع کمک می‌کند. استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر برای کاهش مصارف انرژی تجدیدناپذیر نیز مورد توجه دولت است.

منظور تاکید کرد: یکی از شیوه‌هایی که برای تامین مالی دولت از آن استفاده می‌شود، انتشار اوراق است. این شیوه یک روش غیرتورمی است که هم در دولت گذشته و هم در این دولت استفاده شده است. موضوع استفاده از اوراق در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته تا علاوه بر استفاده از روش‌های غیرتورمی برای تامین مالی، سهم انتشار اوراق از بودجه را کمتر کنیم.

تسویه ۳۳۰ همت از بدهی دولت قبل در دولت سیزدهم

وی افزود: در سه سال گذشته به طور خالص ۴۲۲ همت اصل و سود اوراق منتشر شده در دولت قبل را پرداخت کردیم و آمار مربوط به سال گذشته پرداخت ۳۳۰ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق منتشره دولت قبل توسط دولت سیزدهم است. میزان سهم خالص اوراق از بودجه در سه سال آخر دولت قبل ۱۴ درصد بوده؛ اما در این دولت به ۵.۵ درصد کاهش پیدا کرده است.

منظور بیان کرد: بخشی از اوراقی که منتشر می‌شود اوراق جدید است و بخشی نیز بازپرداخت اوراق قبلی است و این اهمیت دارد که چه میزان از منابع بودجه از طریق انتشار اوراق تامین شده باشد.

وی افزود: دولت تلاش کرده که در سه سال گذشته طرح‌های تملک و عمرانی نیمه تمام را به اتمام برساند. میزان اعتبارات عمرانی در این سه سال رشد معنا‌داری داشته است. میزان اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۰ معادل ۱۴۲ همت، در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۸۰ همت و در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۰۹ همت بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر تخصیص‌های غیربودجه‌ای را درنظر بگیریم میزان تحقق اعتبارات عمرانی بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. نتیجه این جهش این بود که توانستیم حدود ۲۰۰۰ پروژه عمرانی را بهره‌برداری کنیم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید