راه اندازی تالار اختصاصی مولدسازی دربورس کالای ایران - افق اقتصادی

راه اندازی تالار اختصاصی مولدسازی دربورس کالای ایران - افق اقتصادی
جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-20
کد خبر: 37765 |
تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ |
274 بازدید
۰
6
ارسال به دوستان
پ
راه اندازی تالار اختصاصی مولدسازی دربورس کالای ایران

اقتصاد ایران: سخنگوی اقتصادی دولت گفت:به زودی تالار اختصاصی مولدسازی در بورس کالای ایران راه اندازی خواهد شد.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری گفت: پرداخت‌ها به طرح‌های عمرانی در ۱۰۰ روز ابتدای سال ۱۴۰۲ نسب به سال گذشته بالغ بر ۸۰ درصد رشد داشته است؛ که البته همکاری بخش خصوصی نیز امسال قابل توجه بوده است.

خاندوزی همچنین در مورد مولدسازی گفت: مولدسازی مورد تاکید قوانین بودجه‌ای بوده و برای آن ردیف بالایی در نظر گرفته شده بود، ولی به جهت موانع موجود ارقام عملکرد نسبت به مصوبات بسیار پایین بود. مصوبه از شورای هماهنگی اقتصادی منتشر و ابلاغ شد. البته در ماه‌های ابتدا وقت بیشتری مصروف تصویب آیین نامه شد.

آخرین ارقام عملکردی حاکی از آن است که بیش از ۲۱۲۶ ملک دولتی شناسایی شده، حدود ۱۰۰۰ ارزیابی شدند. از املاک دولتی در استان‌های تهران، مازندران، گیلان اصفهان البرز و کرمان بازدید شد. بزودی تالار اختصاصی مولدسازی در بورس کالای ایران راه اندازی خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت تاکید کرد: وزارت اقتصاد مولدسازی را از خودش آغاز کرده و دو ملک در تهران و استان خراسان را مازاد تشخیص داده و در مرحله واگذاری قرار داده است. مجتمع رفاهی وزارت اقتصاد در ترقبه و ۳۲ هکتار زمین مازاد متعلق به بانک سپه به هیئت عالی مولدسازی معرفی و مازاد تشخیص داده شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: رشد تولید و فروش شرکت‌های بزرگی بورسی در دوماه ابتدایی امسال، در اردیبهشت امسال شاخص تولید و فروش شرکت‌های بزرگ نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۰ و ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است. در حوزه تولید و فروش شرکت‌ها نسبت به ماه قبل (یعنی فروردین) به ترتیب ۲۱.۸ و ۴۴.۵ درصد رشد کرده است. این آمار جهش بزرگی را از اردیبهشت ۱۳۹۷ به بعد نشان می‌دهد.

 خاندوزی تاکید کرد: از مجموع ۱۵ رشته گروهی، ۸ رشته در اردیبهشت امسال رشد ۲ رقمی نسبت به ماه مشابه سال قبل داشتند. حوزه خودرو و قطعات با رشد ۳۸ درصدی پیشتاز تمام صنایع دیگر بود. بخش تجهیزات برقی با رشد ۳۳ درصدی «دارو» با رشد ۲۹ درصدی و ماشین آلات و تجهیزات با رشد ۲۸ درصدی در صدر صنایع با رشد بالا قرار گرفتند، بخش تولیدات غذایی که در گزارش بانک مرکزی پس از چالش‌هایی که در ۲ فصل اول سال قبل به دلیل حذف ارز ترجیحی، رشد مثبت داشت، در این گزارش جدید نیز رشد ۱۸ درصدی در اردیبهشت ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل ثبت کرده است.
 
او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عوامل رشد تولید، تامین مالی است. به دلیل محدودیت منابع مالی دولت به دنبال تامین مالی از روش‌های جدید است. در این زمینه، تامین مالی تولید از بازار سرمایه مورد توجه جدی دولت است. در ۳ ماهه نخست امسال ۳ اقدام مهم «عرضه اولیه» «انتشار اوراق شرکتی» و «افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی» رقم خورد.

امسال ۹ عرضه اولیه در بورس به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان انجام شد. این عدد در ۳ ماهه سال گذشته ۸ عرضه اولیه بود. ذهم‌چنین ۱۲ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق شرکتی انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است. افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی نیز در ۳ ماهه نخست امسال ۸۱ هزار میلیارد تومان بود. این میزان در سه ماهه سال گذشته ۳۳ هزار میلیارد تومان بوده که حاکی از رشد ۱۴۵ درصدی است.

 خاندوزی بیان کرد: نرخ رشد نقدینگی سه ماهه امسال نسبت به اسفند ۱۴۰۱ معادل ۳.۹ درصد بوده است.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید