سنگینی تجارت محصولات کشاورزی و غذایی به نفع واردات - افق اقتصادی

سنگینی تجارت محصولات کشاورزی و غذایی به نفع واردات - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 286491 |
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۴:۳۴ |
33 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان می‌دهد روند واردات محصولات کشاورزی در دو ماه نخست سال ۱۴۰۳ برابر با ۴ میلیون و ۴۶ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بوده که ارزش واردات در این مدت ۱۵.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل ثبت شده است. از سوی دیگر در […]

سنگینی تجارت محصولات کشاورزی و غذایی به نفع واردات

به گزارش اکوایران؛ داده‌های گمرک نشان می‌دهد روند واردات محصولات کشاورزی در دو ماه نخست سال ۱۴۰۳ برابر با ۴ میلیون و ۴۶ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بوده که ارزش واردات در این مدت ۱۵.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل ثبت شده است. از سوی دیگر در این مدت در مجموع رشد ۱۴ درصدی نسبت به میانگین شش سال منتهی به دوماه نخست سال جاری داشته است.

عمده اقلام وارداتی

براساس داد‌های گمرک و به گزارش مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق ایران اقلام عمده وارداتی محصولات کشاورزی در دو ماه نخست سال ۱۴۰۳ شامل «ذرت دامی» به ارزش ۶۴۸ میلیون دلار با سهم ۲۷.۲ درصد، «کنجاله» به ارزش ۴۸۲ میلیون دلار و سهم ۲۰.۳ درصدی، «روغن نباتی» به ارزش ۲۶۷ میلیون دلار با سهم ۱۱.۲ درصد، «دانه سویا» با ارزش ۲۰۳ میلیون دلار و سهم ۸.۵ درصدی، «برنج» با ارزش ۱۹۶ میلیون دلار و سهم ۸.۲ درصدی، «گوشت قرمز» با ۱۸۸ میلیون دلار و سهم ۷.۹ درصدی، «قند و شکر» با ۱۲۲ میلیون دلار و سهم ۵.۱ درصدی و «انواع میوه» با ارزش ۸۸ میلیون دلار و سهم ۳.۷ درصدی از محصولات کشاورزی را شامل می‌شوند. محصولات مذکور ۹۲.۲ درصد از ارزش محصولات کشاورزی وارد شده را شامل می‌شوند.

براساس داده‌های اعلام شده متوسط ارزش هر تن از کالاهای وارداتی بخش کشاورزی در دو ماه نخست سال جاری ۵۸۸ دلار بوده که در مقایسه با متوسط ارزش هر تن از کالاهای وارداتی کل کشور (۱۵۵۰ دلار) ۶۲.۶ درصد کمتر است. متوسط ارزش گمرکی هر دلار محصولات کشاورزی و صنایع غذایی وارداتی کل کشور  ۲۸ هزار و ۴۹۴ تومان بوده که اختلاف معنی داری ندارد.

سهم کشورهای واردکننده محصولات کشاورزی

با توجه به داده‌های اعلام شده این سوال مطرح می‌شود که کدام کشورها عمده مبادی وارداتی کالا به کشور هستند؟ براساس داد‌های اعام شده کشورهای عمده مبدا واردات از نظر ارزش محصولات کشاورزی به ترتیب شامل «امارات متحده عربی» با ۶۴۱ میلیون دلار، «ترکیه» ۴۵۱ میلیون دلار، «هند» ۱۷۸ میلیون دلار، «هلند» ۱۶۴ میلیون دلار، «سوئیس» ۱۵۹ میلیون دلار، «فدراسیون روسیه» ۱۱۳ میلیون دلار، «پاکستان» ۱۰۷ میلیون دلار، «انگلستان» ۸۲.۲ میلیون دلار، «چین» ۷۵.۸ میلیون دلار، «سنگاپور»۶۰ میلیون دلار، «برزیل» ۵۴ میلیون دلار، «هنگ کنگ» ۴۸ میلیون دلار و «استرالیا» ۳۰.۶ میلیون دلار بوده که در مجموع ۹۰.۸ درصد کل ارزش واردات محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 روند صادرات محصولات صنایع غذایی

براساس داده‌های اعلام شده مقدار واردات محصولات صنایع غذایی در دو ماهه امسال برابر با ۳۰.۸ هزار تن با ارزش ۱۲۴میلیون دلار بوده که به ترتیب از نظر وزن ۰.۵۳ درصد و از نظر ارزش ۱.۳۶ درصد کل واردات کشور را شامل می‌شود. ارزش واردات در این مدت ۱۵.۷درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل و در مجموع نیز رشد ۴۲ درصدی نسبت به میانگین ۶ سال منتهی به دو ماهه سال ۱۴۰۲ مشاهده می‌شود.

اقلام عمده وارداتی محصولات صنایع غذایی در دو ماهه ۱۴۰۳، شامل «توتون»، «سیگار» و «انواع تنباکو» به ارزش ۵۱.۸ میلیون دلار با سهم ۴۱.۹درصد، «مکمل‌های غذایی» به ارزش ۱۷.۸ میلیون دلار با سهم ۱۴.۴ درصد، «کاکائو» به ارزش ۱۷.۶ میلیون دلار با سهم ۱۴.۳درصد، «فرآورده‌ها از میوه ها و سبزیجات» به ارزش ۱۲.۴ میلیون دلار با سهم ۱۰درصد، «شیرخشک» به ارزش ۹.۷ میلیون دلار با سهم ۷.۹ درصد و «افزودنی‌های خوراکی آماده دام و طیور» به ارزش ۶.۹میلیون دلار با سهم ۵.۶ درصد از کل ارزش واردات محصولات صنایع غذایی بوده که محصولات مذکور در مجموع ۹۴.۱ درصد ارزش واردات محصولات صنایع غذایی را شامل می‌شوند.

متوسط ارزش هر تن از کالاهای وارداتی بخش کشاورزی (کشاورزی و صنایع غذایی) در دو ماهه امسال ۴۰۱۶ دلار به ازای هر تن است که در مقایسه با متوسط ارزش هر تن از کالاهای وارداتی کل کشور (۱۵۵۰ دلار) ۱۵۹ درصد بیشتر است. متوسط ارزش گمرکی هر دلار محصولات صنایع غذایی وارداتی ۲۸۵ هزار ریال بوده، که در مقایسه با متوسط ارزش گمرکی هر دلار کالاهای وارداتی کل کشور حدود ۲ درصد بیشتر است.

صادرات محصولات کشاورزی

از سوی دیگر در دو ماهه سال ۱۴۰۳، ارزش صادرات محصولات کشاورزی برابر با یک میلیون و ۷۳۶ هزار تن و به ارزش ۹۳۶ میلیون دلار است که از نظر وزن ۷.۴ درصد و از نظر ارزش ۱۱.۷ درصد کل صادرات کالاهای غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده است. ارزش صادرات دو ماهه سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۳ درصد و در مقایسه با متوسط مدت مشابه ۶ سال منتهی به ۱۴۰۲ به میزان ۲۳.۱ درصد افزایش دارد.

عمده محصولات کشاورزی صادراتی

 اقلام صادرات محصولات کشاورزی شامل انواع «میوه‌های درختی» به ارزش ۳۱۷ میلیون دلار با سهم ۳۳.۸درصد، انواع «سبزیجات و محصولات جالیزی» به ارزش ۲۹۵ میلیون دلار با سهم ۳۱.۵ درصد، «شیر و فرآورده‌های آن» به ارزش ۱۲۸ میلیون دلار با سهم ۱۳.۷ درصد، «ماهی و میگو» به ارزش ۶۶.۷ میلیون دلار با سهم ۷.۱ درصد، «زعفران» ۲۲ میلیون دلار با سهم ۲.۴ درصد و «حبوبات» ۱۷.۳ با سهم ۱.۸ درصد از کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی بوده است. محصولات مذکور ۹۰.۳ درصد از کل ارزش محصولات کشاورزی صادارتی هستند.

متوسط ارزش هر تن کالاهای صادراتی بخش کشاورزی (کشاورزی و صنایع غذایی) ۵۳۹ دلار بوده که در مقایسه با متوسط ارزش هر تن کالاهای صادراتی غیر نفتی کشور (۳۴۲ دلار) ۵۷.۷ درصد بیشتر است. متوسط ارزش گمرکی هر دلار محصولات کشاورزی صادراتی در دو ماهه امسال، ۴۱ هزار و ۱۵ تومان و متوسط کل صادرات غیرنفتی کشور هم ۴۱ هزار و ۵۹۵ تومان بوده است.

با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان گفت، مقاصد صادرات محصولات کشاورزی (از نظر ارزش) شامل کشور «عراق» ۳۲۶ میلیون دلار، «امارات متحده عربی» ۱۰۵ میلیون دلار، «فدراسیون روسیه» ۸۳.۱ میلیون دلار، «پاکستان» ۷۵.۶میلیون دلار، «افغانستان»۵۹.۱ میلیون دلار، «هند» ۳۸ میلیون دلار، «ترکیه» ۳۴.۴ میلیون دلار، «چین» ۲۶.۷ میلیون دلار، «آذربایجان» ۲۳.۶ میلیون دلار، «قزاقستان» ۲۱.۷ میلیون دلار، «ازبکستان» ۱۶.۹ میلیون دلار، «ترکمنستان» ۱۳.۲ میلیون دلار، «قطر» ۱۲.۲ میلیون دلار و «قرقیزستان» ۱۱.۷ میلیون دلار بوده است که در مجموع ۹۰.۴  درصد کل ارزش صادرات محصولات کشاورزی کشورمان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید