صندوق توسعه ملی آماده برای توسعه در دولت چهاردهم - افق اقتصادی

صندوق توسعه ملی آماده برای توسعه در دولت چهاردهم - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 284760 |
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴ |
34 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

با مشخص‌شدن کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، واکنش‌ها به وزرای پیشنهادی و فهرست کلی در فضای رسانه‌ای داغ شده است. برخی از فهرست اسامی انتقاد کرده و آن را مغایر با وعده‌های ستاد راهبری دولت انتقالی خواندند، ظریف از ریاست ستاد استعفا داد و اعلام کرد تنها ۹ نفر از ۱۹ نامزد در فهرست نهایی کمیته‌ها […]

صندوق توسعه ملی آماده برای توسعه در دولت چهاردهم

با مشخص‌شدن کابینه پیشنهادی دولت چهاردهم، واکنش‌ها به وزرای پیشنهادی و فهرست کلی در فضای رسانه‌ای داغ شده است. برخی از فهرست اسامی انتقاد کرده و آن را مغایر با وعده‌های ستاد راهبری دولت انتقالی خواندند، ظریف از ریاست ستاد استعفا داد و اعلام کرد تنها ۹ نفر از ۱۹ نامزد در فهرست نهایی کمیته‌ها حضور داشتند و البته برخی هم بودند که از «کابینه مقدور» حرف زدند و به حمایت از فهرست پرداختند.

در این میان رضا محمدی، معاون سرمایه‌گذاری و تامین مالی صندوق توسعه ملی هم در گفتگو با ایرنا از آمادگی این صندوق برای ایفای نقش توسعه‌ای در دولت چهاردهم خبر داد.

به گفته محمدی، این صندوق تاکنون توانسته در بسیاری از طرح‌های زیرساختی کشور نقش فعالی داشته باشد، البته حدود دوسوم منابع صندوق از سوی دولت‌ها با اذن برداشت شده و صرف کارهای متعدد زیرساختی و غیره شده است، اما همچنان صندوق با یک‌سوم منابع باقیمانده را در حوزه‌های مختلف انرژی (نفت و برق) صنعت، کشاورزی و خدمات توانسته سهم قابل قبولی در توسعه کشور داشته باشد.

او همچنین از سرمایه‌گذاری ۳۶ میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلاری این صندوق در طرح‌های اقتصادی خبر داد و اعلام کرد که ۱۷.۶ میلیارد دلار مطالبات معوق ارزی این صندوق مربوط به صنعت نفت است.

محمدی همچنین اعلام کرد، صندوق توسعه ملی به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های بالادست نفت و گاز همچون سایر طرح‌های ارزی مدل تأمین مالی I-HOPE را طراحی و ارائه کرده است. در این مدل فارغ از هرگونه بنگاه‌داری عدم استفاده از مدل منسوخ گذشته و با هدف سرمایه‌گذاری موثر در طرح‌های بالادست نفت و گاز و همچنین با رویکرد بازگشت منابع صندوق مدل تأمین مالی با نگاه نظارتی به منظور بازگشت منابع طراحی شده است.

پیش‌تر مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی هم در توییتی ضمن تاکید بر اینکه گزینه پیشنهادی وزارت صمت از فهرست خروجی کمیته صمت نبوده است اعلام کرد: «  انتخاب وزار از اختیارات و مسئولیت‌های رئیس جمهور است و کار کمیته ما، مثل سایر کمیته‌ها، مشورتی بود. ‌به هیچ وجه اختیارات رئیس جمهور را محدود نکنیم. ‌وظیفه داریم از فهرست نهایی دفاع کنیم مگر اینکه در آینده عملا ضعف و نقصان جدی مشاهده کنیم. ‌برای موفقیت همه آنان دعا کنیم؛ چون کار سختی در پیش دارند.»

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید