بی‌محلی ادامه‌دار بانک‌ها به اوراق دولتی - افق اقتصادی

بی‌محلی ادامه‌دار بانک‌ها به اوراق دولتی - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 278695 |
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۴ |
42 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، سیزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، از ۱۹ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده، تنها ۲ همت فروش رفته که مشتری آن هم بازار سرمایه بوده است. […]

بی‌محلی ادامه‌دار بانک‌ها به اوراق دولتی

به گزارش اکوایران، سیزدهمین مرحله از حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در سال جدید در تاریخ ۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ برگزار شد و بانک مرکزی نتایج آن را اعلام کرد. طبق گزارش بانک مرکزی، از ۱۹ هزار میلیارد تومان اوراق عرضه شده، تنها ۲ همت فروش رفته که مشتری آن هم بازار سرمایه بوده است. بانک‌ها در این حراج مشارکتی نداشتند.

فروش ۲ همتی اوراق به بازار سرمایه

در سیزدهمین حراج دولت، ۳ نوع اوراق اسلامی منتشر شده است. اولین اوراق، اراد ۱۶۵ است که به میزان ۷ هزار میلیارد تومان و با نرخ سود ۲۸.۵ درصد عرضه شده است. این نرخ، بالاترین نرخ سود را در مقایسه با اوراق دیگر دارد.

دومین اوراق، اراد ۱۶۶ است که حجم عرضه آن یک هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان و نرخ سود آن ۲۸.۲ درصد بوده است. سومین اوراق نیز اراد ۱۶۷ بوده که نرخ سود آن با اوراق قبلی برابر و حجم عرضه آن ۱۰ هزار میلیارد تومان بوده است. شایان ذکر است که افزایش نرخ سود عمدتا تحت تاثیر مدت قرارداد تعیین می‌شود و هرچقدر نرخ سود بالاتر باشد به معنای سررسید بلندمدت‌تر اوراق است.

بنابراین، در مجموع ۱۹ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی عرضه شده استدر این حراج، هیچ بانکی خریدار اوراق دولتی نبوده و تنها بازار سرمایه اقدام به خریداری ۲ همت از اوراق دولتی کرده است. بازار سرمایه اراد ۱۶۶ را به حجم یک هزار و ۹۸۶ میلیارد تومان عرضه کرده اما بازار سرمایه، ۲ همت از آن را خریده که رقمی بالاتر از حجم عرضه شده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی در گزارش خود، حجم خرید بازار سرمایه‌ را رُند کرده و احتمالا حجم خرید و عرضه با هم برابر بوده است.

در نتیجه، دولت در حراج سیزدهم تنها توانسته ۲ همت از اوراق خود را به فروش برساند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید