ذرت، کنجاله سویا و طلا در صدر واردات + نمودار - افق اقتصادی

ذرت، کنجاله سویا و طلا در صدر واردات + نمودار - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
کد خبر: 276906 |
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۳ |
30 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران؛ ارزش تجارت خارجی کشور در اولین فصل سال جاری برابر با ۲۷.۸ میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۱۹ درصدی داشته است. براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی در بین سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، «ذرت دامی» با ۸۹۰ […]

ذرت، کنجاله سویا و طلا در صدر واردات + نمودار

به گزارش اکوایران؛ ارزش تجارت خارجی کشور در اولین فصل سال جاری برابر با ۲۷.۸ میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۱۹ درصدی داشته است. براساس داده‌های گمرک در بازه زمانی مورد بررسی در بین سه قلم عمده کالا‌های وارداتی در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳، «ذرت دامی» با ۸۹۰ هزار دلار، «کنجاله سویا» با ۴۸۳ هزار دلار و «طلا به اشکال خام » با هزار میلیون دلار بوده است. با این شرایط می‌توان گفت نهاده‌‌های دامی بیشترین حجم از واردات را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین کالای وارداتی در بهار

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با ۴۷۰.۵ هزار دلار ارزیابی و ثبت شده است، این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود.

داده‌های اعلام شده نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ۴۴۳.۶ هزار دلار «دانه سویا تراریخته» وارد کشور شده و رتبه پنجم کالاهای وارداتی در بهار به این کالا رسید.

ارزیابی‌های همچنین نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی ۳۵۹.۸ هزار دلار «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری» وارد کشور شده است. ارزش واردات «برنج کاملا سفید صیقلی شده» نیز در این مدت به ارزش ۳۰۹.۷ هزار  دلار رسید و در جایگاه بعدی «روغن گل‌آفتابگردان، روغن گلرنگ و…» قرار دارد که حجم واردات در این مدت به ۲۲۰.۲ هزار دلار رسید.

داد‌های اعلام شده از سوی گمرک همچنین نشان می‌دهد در بهار سال جاری ارزش واردات «تراکتور فقط با موتور بیستونی درونسوز تراکمی-احتراقی(نیمه دیزل و دیزل)» برابر با ۲۱۰ هزار دلار برآورد شده است.  

حجم واردات «شکر تصفیه شده بدون اضافه کردن مواد خوشبوکننده یا مواد رنگ‌کننده از نیشکر» نیز در این مدت به ۱۶۷.۹ هزار دلار رسید.

عمده مقاصد وارداتی کشور

کشورهای عمده طرف معامله واردات در بهار سال ۱۴۰۳ کشور «امارات متحده عربی»، با اختصاص رقمی بالغ بر ۴ میلیون ۵۰۳ هزار دلار و سهمی در حدود ۳۱.۴۳ درصد از کل ارزش واردات، در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار گرفته است.

همچنین کشورهای «چین» با ۳  میلیون ۹۶۱ هزار دلار و سهم ۲۷.۶۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. «ترکیه» هم با ۱ میلیون دلار ۷۹۷ هزار دلار و سهم ۱۲.۵۴ درصدی رتبه سوم را به خود اختصاص داد.

روند صادرات «آلمان» به ایران هم در بهار سال جاری برابر با ۴۹۲ میلیون دلار بوده که سهم این کشور را به ۳.۴ درصد رساند.  با این شرایط می‌توان گفت آلمان تنها کشور اروپایی است (به‌غیر از ترکیه که یک کشور دورگه محسوب می‌شود) که در بهار سال جاری کالا به ایران وارد کرده است، روندی که موجب شده تا شاهد کاهش سهم کشورهای اروپایی به ایران باشیم. از سوی دیگر داده‌‌های اعلام شده نشان می‌دهد «هند» با ۴۲۸ میلیون دلار و سهم ۲.۹۹ درصد از کل ارزش واردات، جزو کشورهای عمده طرف معامله واردات بوده‌اند.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید