بالغ بر ۵ میلیون ایرانی مددجوی کمیته امداداند - افق اقتصادی

بالغ بر 5 میلیون ایرانی مددجوی کمیته امداداند - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 200305 |
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۶:۴۵ |
75 بازدید
۰
4
ارسال به دوستان
پ

به گزارش اکوایران، پدیده فقر یکی از معضلات اساسی در جوامع انسانی است و سیاست‌گذارن مختلف در تمام جهان همواره در پی کاهش فقر و حمایت از افراد کم برخوردار و محروم بوده‌اند. یکی از تدابیر مبارزه با فقر و حمایت از اشتغال‌زایی در ایران، راه‌اندازی کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است. آمار منتشر شده […]

بالغ بر ۵ میلیون ایرانی مددجوی کمیته امداداند

به گزارش اکوایران، پدیده فقر یکی از معضلات اساسی در جوامع انسانی است و سیاست‌گذارن مختلف در تمام جهان همواره در پی کاهش فقر و حمایت از افراد کم برخوردار و محروم بوده‌اند. یکی از تدابیر مبارزه با فقر و حمایت از اشتغال‌زایی در ایران، راه‌اندازی کمیته امداد امام خمینی(ره) بوده است.

آمار منتشر شده توسط این نهاد عمومی غیردولتی نشان می‌دهد، در سال ۱۴۰۱، مددجویان تحت حمایت این نهاد از ۵ میلیون نفر عبور کرده و نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲ درصدی داشته است.

گزارش‌های کمیته امداد امام (ره) حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱، استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم از پوشش افراد مددجو را در بین ۳۱ استان کشور داشته است. همچنین سهم مددجویان این استان در  سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰  بالا رفته است. در مقابل استان سمنان کمترین سهم از مددجویان کل کشور را به خود اختصاص داده است. سهم مددجویان این نهاد در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییر بسیار اندکی داشته است.

تعداد مددجویان کمیته امداد از سطح ۵ میلیون نفر عبور کرد

فقر پدیده ای است که از سالیان دور وجود داشته و اجرای سیاست‌های مختلف جهت مبارزه با آن یکی از اهداف سیاست‌گذاران اقتصادی در همه کشورهای جهان است. یکی از راه‌های مبارزه با فقر تشکیل سازمان‌هایی با هدف حمایت از افراد نیازمند و کم درآمد است. کمیته امداد امام خمینی(ره)، یک نهاد عمومی و غیردولتی است که با هدف مبارزه با فقر و اشتغال زایی در سال ۱۳۵۷ تشکیل شده است.

بررسی‌ داده‌های منتشر شده توسط کمیته امداد نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۱، تعداد مددجویان این نهاد در کل کشور به بیش از  ۵ میلیون نفر رسیده است. مددجو به فرد نیازمندی اطلاق می‌گردد که به دلیل همخوانی شرایط وی با شرایط پذیرش کمیته امداد، در یک بازه زمانی مشخص و متناسب با نیازش از خدمات پیش بینی شده توسط این نهاد بهره‌مند شده است.

در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ تعداد مددجویان کمیته امداد، حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است. اما افراد تحت حمایت این نهاد در همه استان‌های کشور با یکدیگر برابر نیست و رقم یکسانی ندارد. در ادامه به بررسی سهم هر استان از تعداد مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) خواهیم پرداخت. سپس به این سوال پاسخ خواهیم داد که تغییر سهم مددجویان هر استان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ چگونه بوده است؟

چتر حمایت کمیته امداد در سیستان گسترده‌تر از سایر استان‌ها

چتر حمایت اجتماعی کمیته امداد امام خمینی در پایان سال ۱۴۰۱ بر سر ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۶۳۹ نفر گرفته شده است. این حمایت در مقایسه با سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۱۲ درصد بیشتر شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در استان سیستان و بلوچستان که یکی از استان‌های کم برخوردار کشور است، بیشترین تعداد را داشته است. سهم تعداد مددجویان این استان در سال مذکور به ۱۱.۵ درصد رسیده است. به بیان دقیق‌تر از مجموع افراد تحت پوشش کمیته امداد در کل کشور، ۱۱ درصد آن‌ها از منطقه سیستان و بلوچستان بوده‌اند. 

پس از سیستانی‌ها، مددجویان خراسان رضوی و استان فارس بیشترین سهم از افراد تحت حمایت کل کشور را داشته اند. به بیان دقیق‌تر در سال ۱۴۰۱، تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد در خراسان رضوی به ۳۸۸ هزار و ۸۶۵ نفر رسیده است که معادل ۷.۴ درصد از جمعیت تحت پوشش کل کشور است. سهم اهالی فارس نیز از مددجویان کل کشور به ۷ درصد رسیده است. به بیان دیگر در سال ۱۴۰۱، از هر ۱۰۰ مددجو تحت حمایت کمیته امداد، ۷ نفر متعلق به استان فارس بوده اند.

در مقابل استان سمنان، کمترین تعداد مددجویان کل کشور را تا پایان سال ۱۴۰۱ داشته است. سهم مددجویان این استان از مددجویان کل کشور ۰.۶ درصد بوده است. بنابراین می‌توان گفت که از هر ۱۰۰ فرد تحت پوشش کمیته امداد، تقریبا یک نفر سمنانی بوده است.

سهم استان قم از مددجویان تحت پوشش کل کشور نیز زیر یک درصد بوده است. همچنین، استان‌های البرز، زنجان و یزد سهم یک درصدی را به نام خود ثبت کرده اند. اما آیا سهم افراد تحت پوشش کمیته امداد در همه استان‌ها طی سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال ۱۴۰۰ بدون تغییر بوده است؟

حمایت‌های کمیته امداد در ۱۳ استان پایین آمد

همانطور که ابتدا اشاره شد، در سال ۱۴۰۱، تعداد افراد تحت پوشش کمیته امداد رشد ۱۲ درصدی را تجربه کرده‌اند. بدین معنا که افراد تحت حمایت در سال ۱۴۰۱، بیشتر از سال ۱۴۰۲ بوده است. علی رغم افزایش حمایت‌ها در کل کشور، سهم برخی استان‌ها از مددجویان تحت پوشش کل کشور پایین آمده است. توجه داشته باشید این به معنای کاهش تعداد افراد تحت پوشش نیست. بلکه نشان می‌دهد تعداد افراد مددجو در همه استان‌ها بیشتر شده اما این تعداد در برخی استان‌ها نسبت به دیگران به میزان بیشتری، بالا رفته است.

سهم تعداد افراد مددجو در هر استان طی یکسال منتهی به ۱۴۰۱، در بازه ۰.۳۳- تا ۰.۹۴ واحد درصد نوسان داشته است. داده‌ها نشان می‌دهد سهم مددجویان در ۱۳ استان کشور کمتر شده است. در این میان استان‌های کرمانشاه، اصفهان و آذربایجان شرقی بیشترین کاهش سهم مددجویان را تجربه کرده اند. به بیان دقیق تر در سال ۱۴۰۰ سهم مددجویان استان کرمانشاه از مددجویان کل کشور ۳.۵۴ درصد بوده است. این رقم در سال ۱۴۰۱ به ۳.۲ درصد رسیده است. بدین ترتیب می‌توان گفت سهم مددجویان کرمانشاهی از مددجویان کل کشور ۰.۳۳ واحد درصد پایین آمده است.

در مقابل سهم مددجویان در ۸ استان کشور بالا رفته است. استان سیستان و بلوچستان بیشترین افزایش در سهم تعداد مددجویان کل کشور را داشته است. به بیان دقیق‌تر در سال ۱۴۰۱ سهم مددجویان سیستانی از مددجویان کل کشور ۱۱.۵ درصد بوده است. این در حالی است که این عدد در سال ۱۴۰۰، معادل ۱۰.۵۴ درصد بوده است. بنابراین سهم مددجویان استان اصفهان از مددجویان کل کشور در سال ۱۴۰۲ بیشتر شده و رشد ۰.۹ واحد درصدی را تجربه کرده است.

  همچنین در استان کهگیلیویه و بویراحمد، سهم افراد تحت حمایت تغییر زیادی را به ثبت نرسانده و در سطح ۲.۵ درصدی باقی مانده است. این وضعیت برای ۹ استان دیگر هم صادق است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید