نظارت بر ایمنی معادن به‌درستی انجام نمی‌شود - افق اقتصادی

نظارت بر ایمنی معادن به‌درستی انجام نمی‌شود - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-25
کد خبر: 300326 |
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۱ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

نظارت بر عملکرد معادن از منظر امنیت و ایمنی وجود ندارد و آئین‌نامه‌های مصوب وزارت کار به‌درستی اجرا نمی‌شود و باتوجه‌به حادثه معدن طبس، در حال بررسی علت و چرایی این حادثه هستیم تا در ده روز آینده مشخص شود.

نظارت بر ایمنی معادن به‌درستی انجام نمی‌شود

– اخبار اقتصادی – به گزارش خبرگزاری تسنیم، رضا علیزاده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به حادثه معدن طبس گفت: این یک معدن کاملاً خصوصی است و در آن زغال‌سنگ استخراج می‌شود. این معدن کاملاً به شکل سنتی برداشت می‌شود که البته تمام معادن زغال‌سنگ ایران که بیش از ۲۰۰ مورد هستند، خصوصی هستند و فقط یک معدن دولتی وجود دارد که متعلق به شستا است. اندازه این معادن کوچک و متوسط هستند و معدن طبس جزو شش معدن بزرگ در کشور محسوب می‌شود؛ اما بر اساس استانداردهای جهانی جزو معادن کوچک حساب می‌شود.وی با بیان اینکه در معادن استخراج زغال‌سنگ به‌مرور گاز متان ایجاد می‌شود اظهار کرد: در این معادن از طریق تهویه و دیگر امکانات، این گاز به خارج از معدن منتقل می‌شود. بعضاً حفره‌های بزرگی در این لایه‌ها وجود دارد که تحت‌فشار گاز متان هستند و وقتی کنده‌کاری انجام می‌شود دچار انفجار می‌شوند؛ زیرا گاز متان با اکسیژن ترکیب شده است. خروجی این انفجار مونو اکسید کربن است که گاز بسیار کشنده‌ای است.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که چرا هیچ اقدام جدی برای نظارت بر معادن نداریم بیان کرد: در ۴۵۶ ماده آیین‌نامه ایمنی معادن از سوی وزارت کار تصویب شده و موظف است اجرا و همچنین کنترل کند. متأسفانه در اجرا این آئین‌نامه‌ها به‌درستی اجرا نمی‌شود و نظارت کاملی در این باره وجود ندارد.وی از اختلاف بر سر مسئولیت نظارت بر معادن گفت و عنوان کرد: وزارت کار اعتقاد دارد نظام‌مهندسی معادن باید کار نظارت بر امنیت و ایمنی معدن‌ها را انجام دهد؛ اما نظام‌مهندسی می‌گوید؛ چون حاکمیتی نیست نمی‌تواند این کار را انجام دهد و وزارت کار باید انجام دهد. وزارت کار هم عنوان می‌کند مأمور برای بازرسی ارسال می‌کند و کار گزارش در این زمینه را انجام داده است. متأسفانه نظارت بر عملکرد معادن از منظر امنیت و ایمنی وجود ندارد و آئین‌نامه‌های مصوب وزارت کار به‌درستی اجرا نمی‌شود و باتوجه‌به حادثه معدن طبس، در حال بررسی علت و چرایی این حادثه هستیم تا در عرض ده روز آینده مشخص شود.انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید