سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۱۶ سال گذشته - افق اقتصادی

سرمایه گذاری خارجی در سال 1402 بالاتر از 16 سال گذشته - افق اقتصادی
شنبه, ۱۶ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-06
کد خبر: 268133 |
تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۲ |
1 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

آمار سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۱۶ سال گذشته و معادل ۳۱۸ پروژه خارجی با ارزش بالای ۵.۵ میلیارد دلار بوده است.

سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ بالاتر از ۱۶ سال گذشته

– اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  عملکرد تشکیل سرمایه ثابت (سرمایه‌گذاری) در اقتصاد بیانگر جهت‌گیری کلی اقتصاد و رفتار سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی است.مطابق با آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه گذاری طی دهه ۱۳۹۰ مناسب نبوده و متوسط رشد سالانه سرمایه گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به ترتیب منفی ۵.۲ و منفی ۴.۵ درصد بوده است. درحالی که تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم ، مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است.رشد مثبت سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است. شاخص های سرمایه گذاری در آمار ۹ ماهه ۱۴۰۲ هم رشد داشته و تشکیل سرمایه ۴.۷ درصد افزایش داشت که با احتساب دو سال اول شروع به کار دولت ، مجموعا رشد بیش از ۸ درصدی داشت در حالی که در ۴ سال دولت دوازدهم منفی ۳۳ درصد بوده است. وزیر اقتصاد دولت سیزدهم آمار سرمایه گذاری خارجی در سال ۱۴۰۲ را بالاتر از ۱۶ سال گذشته و معادل ۳۱۸ پروژه خارجی با ارزش بالای ۵.۵ میلیارد دلار عنوان می‌کند. در این میان چین، ترکیه و امارات بیشترین میزان سرمایه گذاری های خارجی را در بخش های مختلف به خود اختصاص داده اند؛  ۷۴ درصد در بخش صنعت، ۱.۵ درصد در حوزه نفت، ۱۰ درصد در بخش کشاورزی، ۷.۵ درصد در حوزه خدمات و الباقی در حوزه های گردشگری و ساختمان و به میزان کمتری در حوزه  معدن.انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید