گرانی بدون ابلاغ نرخ جدید! | علت افزایش قیمت لبنیات چیست؟ - افق اقتصادی

گرانی بدون ابلاغ نرخ جدید! | علت افزایش قیمت لبنیات چیست؟ - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-10-14
کد خبر: 307179 |
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

قیمت انواع محصولات لبنی در بازار افزایش یافته است، در حالی که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، قیمت چهار محصول لبنی هنوز از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان اعلام نشده است.

گرانی بدون ابلاغ نرخ جدید! | علت افزایش قیمت لبنیات چیست؟

با توجه به افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام، انتظار می‌رود که قیمت مصرف‌کننده محصولات لبنیاتی تحت تنظیم بازار نیز افزایش یابد. اما به گفته مسعود امرالهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هنوز سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که مرجع رسمی اعلام قیمت‌هاست، نرخ چهار قلم از فرآورده‌های لبنی تنظیم بازاری را اعلام نکرده است.

امرالهی گفت: این ۴ قلم تنظیم بازار که شامل پنیر UF ۴۰۰ گرمی، ماست دبه ۲.۵ کیلوگرمی، شیر یک لیتری کم‌چرب و شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی می‌شود هنوز به ما اعلام نشده است.

این اظهارات در حالی است که در سطح بازار، همه این اقلام با قیمت جدید به مصرف‌کننده عرضه می‌شود و عملاً بدون ابلاغ نرخ جدید، قیمت آنها تغییر کرده است.

معافیت مالیاتی اصناف به ۲۰۰ میلیون تومان رسید

عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد در فضای مجازی نوشت: با تصویب دولت و بر اساس وعده رئیس‌جمهور، میزان معافیت مالیاتی درآمد سالانه مشمول مالیات اصناف و مشاغل در لایحه بودجه ۱۴۰۴ با ۱۰۰ درصد افزایش به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

علت افزایش قیمت لبنیات چیست؟

علی‌احسان ظفری، رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران، درباره علت افزایش قیمت شیر خام توضیح داد: متغیر‌های متعددی در افزایش قیمت لبنیات نقش داشتند از جمله این متغیر‌ها می‌توان به افزایش حقوق و دستمزد، افزایش هزینه‌های مواد اولیه نظیر شیر خام و… اشاره کرد. چراکه دامداران به دلیل افزایش قیمت علوفه، خواستار افزایش قیمت شیر خام شدند. در ابتدای سال دولت با هزینه‌ای حتی مناسب‌تر از سال قبل، علوفه دامداران را تامین کرد. در صورتی که ذخیره‌سازی انجام شده بود، افزایش قیمت لبنیات در سال جاری هم ضرورتی نداشت. اما با درخواست دامداران، وزارت جهاد کشاورزی هم قیمت شیر خام را ۲۰ درصد افزایش داد.

این فعال صنفی درباره افزایش ۱۴ درصدی قیمت لبنیات گفت: ۷۰ درصد قیمت محصولات لبنی به قیمت شیرخام بازمی‌گردد. وقتی قیمت شیر خام ۲۰ درصد افزایش داشته باشد، قطعاً بر قیمت محصولات لبنی هم تاثیرگذار است. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های حقوق و دستمزد و مواد اولیه هم در افزایش قیمت لبنیات نقش دارند. البته برخی از کارخانه‌های تولیدی به صورت خودسرانه اقدام به افزایش قیمت ۱۱ درصدی محصولات خود نسبت به سال ۱۴۰۲ کردند. همچنین دولت با افزایش ۲۵ درصدی قیمت لبنیات موافقت کرده است. بنابراین کارخانه‌هایی که ۱۱ درصد افزایش قیمت داشتند، می‌توانند تا ۱۴ درصد قیمت محصولات خود را افزایش دهند. البته مبنای این افزایش قیمت، قیمت‌های خرداد سال ۱۴۰۲ هستند.

کاهش مصرف سرانه لبنیات به دلیل افزایش قیمت‌ها

ظفری درباره تاثیر افزایش قیمت‌ها بر کاهش سرانه مصرف لبنیات توضیح داد: هر افزایش قیمتی می‌تواند منجر به کاهش مصرف سرانه آن کالا شود. لبنیات هم از این قاعده مستثنی نیست. محصولات لبنی یکی از نیاز‌های ضروری جامعه است و عموم مردم به‌ویژه قشرهای کم‌درآمد از این محصولات استفاده می‌کنند. البته لبنیات تاثیر مستقیم بر سلامت افراد می‌گذارد چراکه مصرف لبنیات بر سلامت مادران آینده، رشد قد، سلامت استخوان‌ها و… تاثیر دارد. این رشد قیمتی باعث می‌شود مردم به دنبال جایگزینی برای محصولات لبنی باشند. وزارتخانه‌های تخصصی برای کاهش فشار از خود، این فشار را بر کل جامعه تقسیم می‌کنند.

این فعال صنفی درباره کاهش مصرف سرانه محصولات لبنی و تاثیر آن بر تولید و عرضه این محصولات تشریح کرد: تولید‌کننده قطعاً بر اساس عرضه و تقاضا اقدام به تولید می‌کند. زمانی که میزان مصرف سرانه کاهش یابد، قطعاً تولید هم کاهش می‌یابد و این امر چرخه تولید را دچار آسیب می‌کند. تولید شیرخشک و کره به‌ عنوان سوپاپ اطمینان این کار قرار داده شد. در گذشته شیرخشک فقط به اندازه رفع نیاز داخل تولید می‌شد ولی در حال حاضر به دلیل کاهش مصرف سرانه لبنیات، مازاد شیرخام به شیرخشک و کره تبدیل می‌شود. کره به کشور‌های اوراسیا صادر می‌شود و شیرخشک هم به کشور‌هایی نظیر افغانستان، پاکستان و عراق صادر می‌شود. در واقع این کار باعث کوچک شدن سفره مردم شده است.

منبع:

همشهری

گسترش نیوز

تجارت

گرانی بدون ابلاغ نرخ جدید! | علت افزایش قیمت لبنیات چیست؟

اصناف

گرانی بدون ابلاغ نرخ جدید! | علت افزایش قیمت لبنیات چیست؟

کدخبر:
۳۳۷۸۵۶

۱۴۰۳/۰۷/۲۳ ۱۰:۰۴:۴۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید