تب داغ بازار طلا | سهامداران بورس ضرر کردند! - افق اقتصادی

تب داغ بازار طلا | سهامداران بورس ضرر کردند! - افق اقتصادی
شنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-05
کد خبر: 304038 |
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

زمانی که تنش‌های سیاسی شدت می‌گیرد، بازارها معمولاً با نوساناتی مواجه می‌شوند. سرمایه‌گذاران به منظور حفظ سرمایه‌های خود، به سمت دارایی‌های مطمئن‌تر روی می‌آورند و این امر منجر به تغییرات قیمتی در بازار می‌گردد.

تب داغ بازار طلا | سهامداران بورس ضرر کردند!

تنش‌های موجود در بازارهای جهانی، به ویژه در بازارهای کلیدی مانند طلا و نفت، می‌تواند منجر به تغییرات قابل توجهی شود. در طول یک ماه گذشته که دولت چهاردهم مسئولیت را بر عهده گرفته، قیمت جهانی نفت ۱۲ دلار کاهش یافته است، اما اقداماتی که در روز سه‌شنبه انجام شد، باعث افزایش ۵ درصدی قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی گردید.

بهنام صمدی، کارشناس بورس، درباره وضعیت بازار در هفته پرتنش جاری، گفت:« در این هفته ارزش فروش بازار سرمایه نزدیک به دو هزار میلیارد تومان بود. به هر روی این هفته با اخبار متعددی در مورد جنگ خاورمیانه همراه بود و همین امر روز شنبه به ویژه فروشی بزرگ را به بازار تحمیل کرد. گرچه یکشنبه تا حدودی این وضعیت تعدیل شد اما دوباره از روز دوشنبه صف‌های فروش شکل گرفتند.»

 

وی ادامه داد:« این وضعیت برای روز چهارشنبه هم ادامه داشته است.اما باید این نکته را اشاره کرد که تصمیم مقامات برای کاهش دامنه نوسان در این شرایط بسیار به جا بود.  به عبارت دیگ  دامنه نوسان یک درصدی تعیین شده، برای سهام‌داران، به خصوص سهامداران خرد به خصوص، یک حمایت موثر است. فراموش نکنیم در هفته گذشته اگر این دامنه نوسان تصویب نشده بود، زیانی که این دسته از سهام‌داران دچار می‌شدند ۱۵ درصد بود ولی با تصویب این سیاست،دامنه زیان به ۵ درصد کاهش یافت.»

 

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: «باید پذیرفت این کاهش دامنه از سوی دیگر هر چند زین را کاهش می‌دهد اما موجب پایین آمدن انگیزه برای خرید و سرمایه گذاری هم می‌شود.»

 

او گفت:« به هر روی بازار گرچه بورس اوراق بهادار تهران روندی کاهنده داشته و در میانه هفته هم روند تعدیل شده بود که دوباره به دلیل تشدید تنش‌ها، ما با خروج بخشی دیگر از بازار مواجه شدیم.»

 

 این تحلیل گر بازار سرمایه درباره چرایی افت نسبی شاخص بورس در هفته گذشته تصریح کرد:« به نظر من علاوه بر تنش‌های مرتبط با جنگ خاورمیانه، باید عوامل موثری دیگری چون نرخ بهره بدون ریسک که مثلا صندوقهای درآمد ثابت می‌پردازند، بیش از ۳۰ درصد است یا نرخ سود اوراق قرضه دولتی هم در بورس ۳۲ تا ۳۳ درصد معامله می‌شود. این فاکتورها هم مزید بر علت شدند تا رکود بازار در تمام هفته ادامه یابد.»

 وی درباره شاخص‌های جهانی بورس در کشورهای مختلف جهان عنوان کرد:« در چند هفته گذشته دولت چین در تلاش برای رفع رکود بخش مسکن، سیاستهایی پی گرفت که خود به خود بر بازارهای جهانی برخی کالاهای مهم به ویژه مواد اولیه اثری مثبت داشت. به همین جهت افزایش جهانی قیمت نفت تنها به عامل افزایش تنش‌های نظامی در منطقه خلاصه نمی‌شود.»

 صمدی افزود:«‌در کل همه چیز اکنون سیاه و منفی نیست و در همین روزها که خبر جنگ در منطقه، همه را نگران کرده، ما اتفاقات مثبتی را هم دیدیم مثلا قیمت ارز نیمایی و بازار هم به هم بسیار نزدیک شدند. در آینده هم فکر می‌کنم با فضایی یکسره تیره یا روشن مواجه نباشیم.»

 

این تحلیل‌گر با اشاره به افزایش سه درصدی قیمت نفت در بازار جهانی گفت:« بازار طلا هم کاهش چندانی نداشته است. ضمن اینکه باید بازارها را در یک روند طولانی مدت‌تری بررسی کرد. از جمله اینکه پیش از عملیات هفت اکتبر هر اونس طلا حدود هزار دلار قیمت می‌خورد و اکنون نرخ آن حدود دو هزار و ۷۰۰ دلار است. پس حتی اگر روندی کاهنده هم می‌بینیم بیشتر می‌تواند به این معنی باشد که از نظر تکنیکال، قیمت به صخره برخورده است.»

منبع:

اقتصاد۱۰۰

گسترش نیوز

اقتصاد

بورس

تب داغ بازار طلا | سهامداران بورس ضرر کردند!

کدخبر:
۳۳۶۷۹۲

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ ۱۱:۳۹:۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید