عملکرد اسکناس آمریکایی در نیمه اول سال | قیمت دلار به کجا می رود؟ - افق اقتصادی

عملکرد اسکناس آمریکایی در نیمه اول سال | قیمت دلار به کجا می رود؟ - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 299679 |
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۳ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

قیمت دلار در بازار آزاد به صورت لحظه ای اعلام می شود و این نرخ معمولا توسط فعالان بازار اعلام می شود. در این گزارش به بررسی رفتار دلار در نیمه اول سال و پیش بینی درباره نرخ دلار در هفته دوم سال جاری می پردازیم.

عملکرد اسکناس آمریکایی در نیمه اول سال | قیمت دلار به کجا می رود؟

قیمت دلار آزاد امروز ۳ مهر به ۵۹ هزار و ۹۴۰ تومان رسیده است. قیمت دلار بعد از روی کار آمدن دولت چهاردهم زیر ۶۰ هزار تومان مانده است و نوسانات بسیار محدودی را تجربه کرده است. قیمت دلار در محدوده مقاومت ۵۹ هزار و ۶۵۰ تا ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تحرک داشته است و در صورتی که بتواند ثبات روزانه بالای این سطح را حفظ کند، احتمال صعود قیمت قابل توجه برای دلار دیده می شود. کارشناسان بر این باورند که اگر دلار نتواند از مرز ۶۰ هزار تومان عبور کند، فشار بر بازار طلا  نیز نزولی خواهد شد. از طرفی، برخی از فعالان بازار اعتقاد دارند که افزایش قیمت درهم امارات، نقش مهمی برای خروج بازار ارز از رکود به حساب می آید. همچنین در هفته جاری «سفر مسعود پزشکیان به نیویورک» و «جزئیات واریز وجه برای شرکت در حراج سکه» از جمله اخبار مورد توجه معامله گران بودند.

در همین زمینه خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز با بررسی بازه چند ماهه از بازار دلار و نواسات نرخ ها در بازار ارز به عوامل موثر بر قیمت دلار و پیش بینی درباره نرخ دلار در ماه های آینده پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

قیمت دلار در بازار آزاد

قیمت دلار در بازار آزاد به صورت لحظه ای اعلام می شود و این نرخ معمولا توسط فعالان بازار اعلام می شود. همیشه نرخی که ارز را می خرید بالاتر از قیمتی است که همان ارز را می خواهید بفروشید و این خود نوعی تناقض در وضعیت بازار است. قیمت اسکناس آمریکا تحت تاثیر خبرهای سیاسی نیز فراز و فرود را تجربه کرده است و اتفاقات منطقه ای نیز بی تاثیر بر روند بازار نیست. اغلب سرمایه گذاران در بازار ارز به صورت لحظه ای قیمت دلار را دنبال می کنند تا در زمان خرید و فروش ضرر نداشته باشند. هم اکنون قیمت دلار در بازار آزاد نزدیک به ۶۰ هزار تومان معامله می شود.

قیمت ارز چطور مدیریت می شود؟

قیمت ارز و تقویت ریال تحت تأثیر زمان‌های مختلف و همچنین عوامل اقتصادی دیگری مانند صادرات، اشتغال و بهره‌وری قرار دارد. برای مدیریت نرخ ارز، لازم است که نرخ‌های ارز و حداقل نرخ‌های ارز ترجیحی را به نرخ بازار آزاد نزدیک کنیم. در این صورت، نرخ بهینه ارز تعیین خواهد شد. از سوی دیگر، مدیریت کسری بودجه و افزایش نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار است و در صورتی که در این دو حوزه به درستی عمل کنیم، می‌ توانیم نرخ ارز را نیز تحت کنترل قرار دهیم. 

اثر کاهش فاصله بین دلار آزاد و دلار نیمایی

تحلیل رفتار قیمت دلار آزاد و دولتی در نیمه اول سال جاری نشان‌دهنده کاهش فاصله بین این دو نرخ است. به این ترتیب، قیمت دلار دولتی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۳ رشد قابل توجهی معادل ۱۳ درصد را تجربه کرده که در نوع خود بی‌نظیر است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رفتار دلار آزاد و دلار دولتی به‌ طور کامل تحت کنترل و تصمیم‌ گیری دولت تنظیم شده است تا در میان‌ مدت فاصله بین نرخ‌ های مختلف دلار کاهش یابد، که این موضوع به‌ عنوان یک نکته مثبت تلقی می‌ شود. به این ترتیب، تمامی صنایع صادرات‌ محور و آن دسته از صنایعی که مواد اولیه خود را از طریق واردات تأمین می‌ کنند، چه در بازار بورس و چه خارج از آن، شاهد کاهش آسیب‌ های ناشی از نوسانات ارزی و بهبود ترازنامه و صورت‌های مالی خواهند بود. همچنین، کاهش فاصله نرخ‌ ها در میان‌ مدت به کاهش فشار بر فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از بروز شوک‌ های ارزی کمک خواهد کرد.

پیش بینی بلند مدت درباره قیمت دلار در نیمه دوم سال ۱۴۰۳

معامله‌ گران ارزی بر این باورند که ادامه سیاست تثبیت ارزی، مشابه شش ماه اول سال ۱۴۰۲، باعث شده است که دلار در محدوده ۵۹ هزار تومان باقی بماند. فعالان بازار در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ منتظر شروع افزایش قیمت دلار به دلیل رشد تقاضا هستند. به نظر این معامله‌ گران، کف قیمت دلار همچنان در محدوده ۵۸ هزار و ۵۰۰ تا ۵۹ هزار تومان قرار دارد. در بازار رسمی نیز شاهد ثبات قیمت دلار و درهم و کاهش قیمت یورو بودیم. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت اسکناس دلار به ۴۹ هزار و ۴۷۵ تومان رسید و درهم امارات نیز به قیمت ۱۳ هزار و ۴۷۲ تومان معامله شد. همچنین یوروی مبادله‌ای با نرخ ۵۴ هزار و ۹۹۸ تومان قیمت‌ گذاری شد.

خانه

اقتصاد

بانک و بیمه

کدخبر:
۳۳۵۴۷۸

سارا سمیع شمس

۱۴۰۳/۰۷/۰۳ ۰۹:۲۰:۰۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید