پشت پرده افزایش قیمت نان فاش شد - افق اقتصادی

پشت پرده افزایش قیمت نان فاش شد - افق اقتصادی
دوشنبه, ۲ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-23
کد خبر: 299350 |
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

قیمت نان به یکی از چالش‌های اساسی اجتماعی و اقتصادی در حال حاضر تبدیل شده است. نان به عنوان غذای اصلی و ضروری در سفره‌های ایرانی، اهمیت ویژه‌ای دارد و تغییرات اخیر در قیمت و کیفیت آن، نگرانی‌های زیادی را در میان مردم و مسئولان ایجاد کرده است. در این میان، سوالی که مطرح شده این است که آیا افزایش قیمت نان ناشی از اقدامات دولت سیزدهم است یا دولت چهاردهم؟ مهدی پازوکی، اقتصاددان، اخیراً بیان کرده است که قیمت نان در دولت قبلی افزایش یافته و دولت جدید تنها این موضوع را اعلام کرده است.

پشت پرده افزایش قیمت نان فاش شد

از اواخر دوره فعالیت دولت سیزدهم تا کنون، قیمت نان دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است. در سال‌های اخیر، با وجود تأکید دولت بر عدم افزایش رسمی قیمت نان، اما به تدریج و در برخی موارد به صورت غیررسمی، قیمت نان بالا رفت. این افزایش قیمت ابتدا به صورت نامحسوس در استان‌های مختلف آغاز شد و در برخی موارد، قیمت نان تا ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

در تابستان ۱۴۰۲، اولین افزایش رسمی در استان خراسان رضوی رخ داد که نان تا ۴۰ درصد گران شد. مسئولان دولت وقت این تغییرات را به‌ عنوان متناسب‌سازی معرفی کردند، اما عملاً افزایش قیمت به سایر استان‌ها نیز گسترش یافت. رفته‌رفته این افزایش بها به سایر نقاط کشور تسری پیدا کرد و حداقل در نیمی از استان‌های کشور در همان زمان به اجرا درآمد. 

تا اواخر سال ۱۴۰۲، افزایش قیمت‌ها ادامه یافت و دولت اعلام کرد بخشی از این افزایش‌ها به دلیل پوشش هزینه‌های تولید نان و دستمزد نانوایان است. با وجود این، همچنان یارانه نان به شکل گسترده‌ای از سوی دولت پرداخت می‌شود و هر سال حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان به این بخش اختصاص می‌یابد، اما این یارانه نتوانسته مانع افزایش قیمت شود. به‌رغم تمام این تصمیمات و اتفاقات در زمان حیات دولت سیزدهم، همچنان عده‌ای معتقدند افزایش قیمت نان از شروع به کار دولت چهاردهم آغاز شده است. 

قیمت نان در دولت سیزدهم افزایش یافت

مهدی پازوکی، کارشناس اقتصادی، اخیراً در اظهارنظری عنوان کرده است که گران شدن نان از دولت قبل شروع شده بود و دولت سیزدهم تنها آن را اعلام و شفاف‌سازی کرد. 

او به اقتصادآنلاین توضیح داد، افزایش قیمت نان از سال گذشته در تهران و برخی شهرستان‌ها رخ داده بود، اما به‌تازگی با تایید وزارت کشور، قیمت رسمی نان در تهران اعلام و در کارتخوان‌های نانوایی‌ها اعمال شد.

پازوکی همچنین تاکید کرد دولت باید برای حمایت از قشرهای ضعیف که بیش از ۲۵ میلیون نفر آنها در ایران فقر غذایی دارند، راهکارهای اصولی‌تری پیدا کند. 

این کارشناس اقتصادی معتقد است قیمت نان باید به‌ صورت تدریجی و سالانه افزایش پیدا کند تا تعادل اقتصادی حفظ شود، اما حمایت از دهک‌های پایین باید از طریق ارائه کارت‌های یارانه‌ای برای دریافت نان رایگان انجام شود​. 

به صورت کلی افزایش قیمت نان در تهران به طور رسمی بین ۴۰ تا ۶۶ درصد اعلام شده است. 

بر اساس گزارش‌ها، قیمت نان سنگک ساده از سه هزار تومان به پنج هزار تومان رسیده و نان بربری با آرد نوع یک از ۱۸۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافته است.

همچنین بربری ساده با آرد نوع ۲۵۰۰ تومان به ۳۵۰۰ تومان و نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان تغییر کرده است.

این افزایش قیمت‌ها پس از موافقت وزارت کشور اعمال شده و در کارتخوان‌های نانوایی‌ها نیز منعکس شده است.

این تغییرات بخشی از یک سیاست گسترده‌تر برای تطبیق قیمت نان با شرایط اقتصادی جاری است که در سایر استان‌های کشور نیز اتفاق افتاده است. برخی از کارشناسان اقتصادی این افزایش را راهکاری برای کنترل وضعیت یارانه‌ای نان و مدیریت منابع می‌دانند.

البته مسئولان صنفی اعلام کرده‌اند تغییرات قیمت برای جبران هزینه‌های نانوایان بوده و ممکن است در آینده نیز شاهد افزایش‌های جدیدی باشیم.

منبع:

تجارت نیوز

خانه

تجارت

اصناف

کدخبر:
۳۳۵۴۷۰

۱۴۰۳/۰۷/۰۲ ۱۸:۵۰:۰۰

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید