در یک هفته اخیر خرافات های عجیب و غریب بازارهای مالی ایران را بهم ریخته است. به تازگی متنی به صورت انبوه در فضای مجازی منتشر شده است که اگر روز ۱۳ صفر خرید طلا خصوصا انگشتر داشته باشند، برکت و روزی برایشان رقم می خورد. همچنین پیشنهاد شده بود که اگر در این روز جاکلیدی بخرید، تا سال آینده خانه دار می شوید. این خرافات ها روز گذشته بازار طلا تهران و بازار ۱۵ خرداد تهران را با انبوه جمعیت رو به رو کرد.
برای اولین بار امسال شاهد واکنش بازارهای مالی به ۱۳ صفر بودیم. رسانه ها برای نخستین بار از روز قمری به جای روز شمسی در تیتر استفاده کرده بودند و اخبار با تیتر قیمت طلا در روز ۱۳ صفر یا اثر ۱۳ صفر بر بازار طلا منتشر شد. همچنین در فضای مجازی مدعی شدند که خرید یک جاکلیدی میتواند شما را تا آخر سال خانهدار کند… در این گزارش نگاهی به وضعیت بازار طلا و بازار ۱۵ خرداد در روز گذشته خواهیم داشت. با گسترش نیوز همراه باشید.
در تصاویر زیر شلوغی و ازدحام روز گذشته در بازار طلا و بازار ۱۵ خرداد را شاهد هستیم.
صف طولانی مردم برای خرید طلا در ۱۳ صفر
محمد کشتیآرای، نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر، گفت: در گذشته مطلقا چنین موضوعی در بازار طلا مرسوم نبود و این میزان تقاضا برای خرید طلا در روز ۱۳ صفر تنها به دلیل تاثیر محتوای فضای مجازی بر روی مردم است.
کشتیآرای اعلام کرد: در پی انتشار محتوای فضای مجازی درباره اینکه خرید هر مقدار طلا در روز ۱۳ صفر خوش یمن است و به اصطلاح «شگون» دارد، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود.
وی افزود: در پی انتشار محتوای فضای مجازی درباره اینکه خرید هر مقدار طلا در روز ۱۳ صفر خوش یمن است و به اصطلاح «شگون» دارد، روز گذشته شاهد صف طویل خرید طلا بودیم و بازار بسیار شلوغ بود. در سالهای گذشته مطلقا چنین چیزی در بازار طلا دیده نمیشد و این میزان تقاضا برای خرید طلا در روز ۱۳ صفر تنها به دلیل تاثیر محتوای فضای مجازی بر روی مردم است.
نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: فارغ از اینکه این باور درست است یا غلط، این میزان اثرگذاری فضای مجازی بر روی رفتار و باور مردم قابل تامل است که چرا تبلیغات و محتوای فضای مجازی این گونه رفتار مردم را تغییر میدهد. این تقاضای قابل توجه برای خرید طلا در حالی بود که در سالهای گذشته چنین رسم و رسومی را در بین مردم ندیده بودیم و باید بررسی شود چگونه فضای مجازی توانسته بر باورها و اعتقادات مردم چنین اثری بگذارد. عمده خریدها هم برای طلاهای یک گرم و کمتر از یک گرم بود. همین اقدام مردم و باور جدید باعث شد روز گذشته سکه ۷۵۰ هزار تومان و هر گرم طلا ۱۰۰ هزار تومان گران شود در حالیکه نرخ ارز و انس جهانی تغییری نکرده بود.
واکنش مراجع تقلید به ۱۳ صفر
در ادامه نظر برخی از علما در خصوص نحوست ماه صفر را میخوانید؛
آیت الله مکارم شیرازی
ایام ذاتاً سعد و نحس ندارد مگر به خاطر حوادثی که در آن واقع شده و لذا چون در ماه صفر سه تن از معصومین علیهم السلام چشم از جهان بستهاند و همچنین مشکلاتی که برای اسرای کربلا پیش آمد، ممکن است عنوان نحس به خود گرفته باشد به علاوه چون ماه حرام تمام میشده و دوباره جنگ و نزاع در بین قبایل عرب صورت میگرفته است؛ و به هر حال میتوان تاثیر آنها را با صدقه و دعا حل کرد.
آیت الله مظاهری
قضیّۀ نحوست برخی ایّام و ساعات، از نظر شرعی، قضیّۀ مشهوری است و انکار اصل قضیّه مشکل است. از نظر عقلی هم برهان قاطع برای انکار آن نداریم، چنانکه اثبات آن نیز دلیل عقلی قوی ندارد.
آن دسته که قائل به وجود ایّام نحس بودهاند، برای اثبات این مطلب به قرآن کریم تمسّک کردهاند که میفرماید:
«فَأَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی أَیَّامٍ نَحِساتٍ »[۱]
« إِنَّا أَرْسَلْنا عَلَیْهِمْ ریحاً صَرْصَراً فی یَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ »[۲]
و همچنین به آیاتی برای سعد ایّام تمسّک کردهاند: «إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَهٍ مُبارَکَهٍ »[۳]
همچنین روایاتی در این زمینه در خصوص سعد و نحس برخی ماهها و روزها و ساعات وجود دارد .[۴] برخی نیز معتقدند که روز و ساعت نحس وجود ندارد و نحوستی که در قرآن کریم به آن اشاره شده است را به اعتبار مظروف دانستهاند، نه به اعتبار ظرف. بر اساس این نظریّه، آن بلای سنگین و نابود کننده که در آیات شریفه ذکر شده، نحس است و به این اعتبار، آن روزها، روزهای نحس نامیده شدهاند، ولی انکار سعد و نحس ماهها و بعضی ایّام و ساعات، با وجود روایات، کار مشکلی است.
آیت الله علامه طباطبایی
نحوست و سعادت ایام وارد شده بیش از این دلالت ندارد که سعادت و نحوست به خاطر حوادثی دینی است، که بر حسب ذوق دینی و یا بر حسب تاثیر نفوس یا در فلان روز ایجاد حسن کرده، و یا باعث قبح و زشتی آن شده، و اما اینکه خود آن روز و یا آن قطعه از زمان متصف میمنت و یا شئامت شود، و تکوینا خواص دیگری داشته باشد، سایر زمانها آن خواص را نداشته باشد، و خلاصه علل و اسباب طبیعی و تکوینی آن قطعه از زمان را غیر از سایر زمانها کرده باشد از آن روایات بر نمیآید، و هر روایتی که بر خلاف آنچه گفتیم ظهور داشته باشد، باید یا حمل بر تقیه کرد و یا به کلی طرح نمود.
آیت الله حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
معروف است که ماه صفر بخصوص چهارشنبه آخر آن نحس میباشد که در این مورد روایتی نداریم. شاید این نحوست بخاطر رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در این ماه و نیز این سخن پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد که فرمودهاند: ((کسی که مرا به تمام شدن ماه صفر مژده بدهد، او را به بهشت بشارت میدهم)) که باین ترتیب میتوان این مطلب را ثابت کرد. و هنگامی که نحوست این ماه ثابت گردید باید به انجام اعمال مناسب در آن پرداخته، آن را از مراسم بزرگ مصیبت دانسته و با خدای بزرگ در مورد نبودن آن حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) و از دست دادن سعادتهای زمان حضور او و گمراهی مردم بعد از وفاتش مناجات نموده و از سرکشی منافقین و ستم ستمکاران و پلیدی دشمنان برای او بگوید.
آیتالله صافی گلپایگانی
بهطور مطلق چنین مطلبی ثابت نیست و بهطورکلی صدقه به فقیر دافع بلاست.
آیتالله فاضل لنکرانی
دلیلی بر این معنا نداریم و بر فرض صحت هم با مقداری صدقه مسئله حل میشود.
آیتالله سیستانی
برای رفع نحسی احتمالی صدقه بدهید.
آیتالله بهجت
فیالجمله ثابت است و صدقه دادن دعاهای مأثوره نافع است.