در تابستان گرم ایران برای گردشگری به کجا برویم ؟ - افق اقتصادی

در تابستان گرم ایران برای گردشگری به کجا برویم ؟ - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-08
کد خبر: 277553 |
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۴:۱۳ |
43 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

در برخی کشورهای اروپایی، این واقعیت وجود دارد که منازل مسکونی عموماً فاقد سیستم‌های خنک‌کننده هستند. این موضوع به دلیل آب و هوای معتدل این مناطق است که نیاز چندانی به استفاده از کولر در فصول گرم سال ایجاد نمی‌کند.

در تابستان گرم ایران برای گردشگری به کجا برویم ؟

 در مورد ایران، شرایط متفاوت است. در کشور ما، برخی شهرها به دلیل آب و هوای خنک، حتی در اوج تابستان نیازی به استفاده از سیستم‌های سرمایشی ندارند. به طوری که ساکنان این مناطق گاهی حتی مجبور می‌شوند برای گرم نگه داشتن خود از پتو استفاده کنند.

این مناطق خنک‌تر ایران، در فصل تابستان بهترین گزینه برای سفر محسوب می‌شوند. در ادامه این مقاله، شما را با این شهرها و نقاط خنک کشور آشنا خواهیم کرد تا بتوانید سفری دلچسب و متفاوت را تجربه کنید.

۱. شهرستان چالدران

شهرستان چالدران یکی از خنک‌ترین مناطق در ایران است که هرگز در آن نیاز به کولر پیدا نخواهید کرد. نام چالدران باید برای شما آشنا باشد. ممکن است در کتاب‌های تاریخ حکایت جنگ چالدران را خوانده باشید. هرچه باشد این شهر مرزی ایران در دامنه رشته کوه زاگرس واقع شده است. پس جای تعجب نیست که به شدت خنک باشد. اما، خنکی هوا فقط یکی از دلایلی است که ما را رهسپار چالدران می‌کند، حضور بناهای تاریخی، دریاچه، تالاب و آبشارهایی زیبا و خواستنی باعث شده که سالانه گردشگران زیادی به سمت این منطقه کشیده شوند. برای رفتن به شهرستان چالدران باید به سمت تبریز سپس مرند و خوی حرکت کرده و از آن‌جا به سیه چشمه، مرکز شهرستان چالدران بروید.

۲. روستای ویلادره

به طور کل وقتی به شهرهای بی کولر ایران فکر می‌کنیم، به یاد سرعین می‌افتیم، حالا قرار است یکی از خنک‌ترین روستاها در سرعین را معرفی کنیم؛ روستای ویلا دره. این روستای زیبا و خوش آب و هوا به دلیل داشتن آبشارهای طبقاتی و بهشتی، چشمه‌های جوشان و دشت‌ها و مراتع سرسبز، خود را در دل بسیاری از گردشگران جای داده است. جالب این است که امکان اقامت در این روستا وجود داشته و نیاز نیست به مرکز شهر برگردید. برای رفتن به روستای ویلادره باید به شهرستان سرعین،جاده ارجستان بروید.

۳. روستای هنزا

شاید با شنیدن نام استان یزد به این فکر کنید که قرار است زیر نور آفتاب کباب شوید؛ اما اگر روستای هنزا را بشناسید که تقریبا ۲۶۲۵   متر از سطح دریا ارتفاع دارد، نظرتان کاملا عوض خواهد شد. آبشار، رودخانه و چشمه‌هایی که در این روستا وجود دارند، باعث شده که تا چشم کار می‌کند سرسبزی ببینیم و چراگاه برای حیوانات. وقتی به این موضوع فکر میکنیم که چنین روستای سرسبز و خنکی در یزد وجود دارد، و یادمان می‌آید که یزد یک استان‌های بیابانی است و کولر لازم؛ حدس می‌زنیم که با یک تکه بهشت در دل کویر روبه رو هستیم. برای رفتن به روستای هنزا باید به استان یزد، شهرستان مهریز، بخش مرکزی، روستای هنزا بروید.

۴. منطقه ارسباران

بدون شک یکی از زیباترین جنگل‌های ایران، جنگل‌های ارسباران هستند. جالب این است که به دلیل حضور منطقه ارسباران در ناحیه کوهستانی وسیعی از شمال استان آذربایجان شرقی، آب و هوای آن به شدت خنک است. یعنی در این منطقه هیچ کس نیاز به کولر پیدا نمی‌کند. جدای از بحث خنکی هوا، این منطقه پوشش گیاهی منحصر به فرد و گوناگونی دارد که ممکن است نمونه آن را جایی نبینیم. برای رفتن به منطقه ارسباران باید به  استان آذربایجان شرقی، ۴۶ کیلومتری کلیبر بروید.

۵. ییلاق سوباتان

یکی از بهشتی‌ترین و خنک‌ترین ییلاق‌های استان گیلان و شاید بهتر باشد بگوییم ایران، ییلاق سوباتان است. این ییلاق‌ اکثرا در ارتفاعات قرار گرفته‌اند، به همین دلیل بعید نیست که مدام با پدیده جنگل ابر روبه‌رو باشیم! حالا متوجه می‌شویم که چرا ییلاق سوباتان هیچ نیازی به کولر ندارد. گوشه به گوشه این ییلاق زیبا، چشمه‌هایی جوشان است که باعث شده اطرافش پر شود از مراتع و دشت‌های سرسبز که نفسمان را تازه می‌کند. برای رفتن به ییلاق سوباتان باید به  استان گیلان، شهرستان تالش، بخش کرگان‌رود، سوباتان بروید.

۶ روستای سله بن

حالا می‌خواهیم روستایی در نزدیکی تهران را به شما معرفی کنیم که نیازی به کولر ندارد؛ روستای سله بن. تعجب نکنید که نام تهران را شنیده‌اید. روستای سله بن در میان دو رشته کوه مرتفع واقع شده است، بنابراین هوای آن به شدت خنک است. حضور رودخانه و سد نمرود در این منطقه باعث شده که مناطق اطراف سرسبز و دیدنی باشند، در حالی که در مان نزدیکی رشته‌ کوه‌هایی برف‌گرفته می‌بینیم که به روحمان چنگ می‌زند. برای رفتن به روستای سله بن باید به کیلومتر ۱۵ جاده فرعی فیروزکوه به سمت شهر ارجمند بروید.

۷. شهر بروجن

می‌گویند شهر بروجن بام ایران است! اگر این طور باشد و این شهر بر بلندترین نقطه ایران ساخته شده باشد، پس هیچ نیازی به کولر نداریم. اما، بروجن تنها به دلیل خنک بودن نیست که مورد توجه گردشگران قرار گرفته. تالاب چغاخور، تالاب گندمان، چشمه سیاسرد، چشمه آب سفید و بسیاری دیگر از جاذبه‌های طبیعی خاص این منطقه همگی دلیلی برای محبوبیت آن هستند.

برای رفتن به شهر بروجن در استان چهارمحال و بختیاری با استفاده از تابلوهای راهنما یا نقشه آنلاین در مسیر بروجن قرار بگیرید.

۸. روستای سولک

آیا می‌دانید که در برخی موارد، شهر ارومیه خنک ترین شهر استان آذربایجان غربی به حساب می‌آید؟ حالا اگر روستای سولک را به عنوان خنک‌ترین نقطه ارومیه معرفی کنیم، قطعا در آن هیچ نیازی به کولر نخواهیم داشت. دلیل محبوبیت این روستا نه تنها خنک بودنش، بلکه آبشار سولک بوده که به طور دائمی پرآب و خروشان است. اطراف این آبشار نیز در دامنه کوه دره‌وش، مراتع و فضای سرسبزی وجود دارد که بدون شک نوازشگر روحتان خواهد بود. برای رفتن به روستای سولک باید از شهر ارومیه اقدام کرده و از طریق مسیریاب یا تابلوهای راهنما به سمت آن رهسپار شوید.

منبع:

راهنماتو

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید