قیمت برنج در آستانه محرم اعلام شد - افق اقتصادی

قیمت برنج در آستانه محرم اعلام شد - افق اقتصادی
شنبه, ۱۴ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-05
کد خبر: 269109 |
تاریخ انتشار : ۱۶ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲ |
61 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج اظهار کرد: در ایام محرم، کمبودی در عرضه برنج وجود ندارد.

قیمت برنج در آستانه محرم اعلام شد

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج اظهار کرد: طبق پیشنهاد ما، باید از ابتدای سال تا قبل از دوره ممنوعیت، ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور می‌شد تا از کمبود و گرانی در بازار در ایام خاص جلوگیری شود، اما مسئولان این مقدار واردات را تایید نکردند.

به گفته او، بنابر آمار در ۳ ماهه نخست امسال ۲۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شده که نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد و سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

کشاورز با بیان اینکه دولت مجوز ثبت سفارش و واردات ۲۰۰ هزارتن برنج تا قبل از دوره ممنوعیت را داده است، افزود: علی رغم آنکه قرار بود تا ۱۵ خرداد مجوز ثبت سفارش واردات برنج داده شود، اما ۱۰ تیرماه مجوز داده شد که براین اساس تنها شرکت های بزرگ می توانند واردات را انجام دهند که در نهایت به سبب شرایط لجستیک و حمل دریایی و نبود کانتینر در کشورهای مبدا بعید است که ۲۰۰ هزارتن ثبت سفارش شده تا پایان تیرماه وارد کشور شود.

دبیرانجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج ادامه داد: از دولت تقاضا داریم که برنج هایی که تا ۳۱ تیرماه وارد کشور می شوند، اجازه ترخیص آن داده شود.

او با بیان اینکه مشکلی در تامین برنج ایام‌ محرم نداریم، افزود: با توجه به مجوز ثبت سفارش ۲۰۰ هزارتن برنج برای دوره ممنوعیت و پیش رو بودن ایام‌محرم انتظار می رود که دوره ممنوعیت واردات کوتاه شود تا با کمبود در بازار روبرو نشویم چراکه کمبود و گرانی برنج خارجی تهدیدی برای سوء استفاده دلالان از بازار برنج ایرانی است. گفتنی است که ۲۵۰ هزارتن واردات برنج در ۳ماهه نخست امسال به مصرف رسیده است.

کشاورز قیمت هرکیلو برنج هندی را ۴۶ هزارتومان و برنج پاکستانی را ۵۳ هزارتومان اعلام کرد و گفت: با احتساب ۲۰ تا ۳۰ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

ایران چقدر برنج تولید می کند؟ 

بر اساس آمارهای رسمی، بازار ایران سالانه به حدود ۳.۲ میلیون تن برنج سفید نیاز دارد که حدود یک‌سوم آن از طریق واردات تأمین می‌شود و مابقی سهم تولید داخل است. در این وضعیت، هرچه تولید داخل در استان‌های دارای مزیت آبی (شمال کشور) تقویت شود، وابستگی بازار به محصول وارداتی کاهش می‌یابد.

طبق آمارهای وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید برنج ایرانی در سال گذشته به ۲.۵ میلیون تن رسیده که ۱۹ درصد بیشتر از میزان تولید برنج در سال ۱۴۰۰ است. توقف افزایش قیمت برنج در بازار داخلی، نیز یکی از ملموس‌ترین نتایج همین رشد تولید بوده است.

اکنون بازار داخلی به کمک رشد تولید برنج ایرانی در آرامش است اما در ابتدای دولت سیزدهم به دلیل ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت محصول داخلی، قیمت‌ها روند صعودی به خود گرفت و برای جلوگیری از فشار معیشتی به مردم، حدود یک‌میلیون و ۷۸۳ هزار تن برنج وارد شد که از این میزان یک‌میلیون و ۳۶۳ هزار تن سهم بخش خصوصی بود.

در ادامه، واردات برنج به‌گونه‌ای مدیریت شد که نیاز بازار با موجودی کالا تراز شود و صدمه‌ای به تولید داخلی وارد نیاید به‌گونه‌ای که بخش خصوصی بتواند تنظیم‌گری و تأمین نیاز بازار برنج را بدون هیچ مشکلی در دست بگیرد.

تولید برنج چگونه تقویت شد؟

طی سه سال اخیر حفظ اراضی شالیزاری، افزایش تولید در واحد سطح، به‌کارگیری و تأمین بذر اصلاح شده و ارقام کیفی و پر محصول، بازسازی و نوسازی شالی‌کوبی‌ها، رشد مکانیزاسیون برنج، تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه، مدیریت آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه روش‌های نوین مانند کشت مکانیزه با نشاکار و خشکه‌کاری در مناطق تحت تنش آبی، برداشت مکانیزه با کمباین‌های ویژه شالیزاری و افزایش سطح رتون از اقدامات خوبی بوده که منجر به بهبود کیفی و کاهش ضایعات برنج سفید شد.

بر اساس آمارها سطح زیر کشت برنج کشور ۷۷۰ هزار هکتار است که در دولت سیزدهم علیرغم اینکه افزایشی در سطح زیر کشت برنج در استان‌های شمالی کشور رخ نداد، بلکه تلاش‌های حمایتی دولت از تولیدکنندگان و به‌کارگیری مکانیزاسیون در اراضی شالیزاری باعث رشد تولید این محصول استراتژیک و ارزشمند شد.

همچنین ضریب تبدیل برنج با ورود کمباین‌های جدید و تخصصی، اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها و مدیریت مناسب در شالیزارها افزایش مطلوبی پیدا کرد تا جایی که در دولت سیزدهم مکانیزاسیون کاشت و برداشت برنج با حدود ۱۰ درصد افزایش ظرف سه سال اخیر به ترتیب به ۷۲ و ۹۰ درصد رسید.

برنج‌کاران در گذشته با خرمن‌کوب برنج‌ها را می‌کوبیدند و یا از کمباین‌های برداشت غلات در شالیزارها استفاده می‌کردند که علاوه بر شکستگی دانه برنج، ضایعات و ریزش زیادی در زمان برداشت محصول داشت، اما با ورود کمباین‌های جدید برنج و همچنین اصلاح ساختار شالی‌کوبی‌ها ضایعات برنج در زمان برداشت و پس از برداشت محصول کاهش یافت.

کمباین‌های جدید برنج به علت داشتن تکنولوژی‌های نوین به‌راحتی وارد شالیزارها می‌شوند و به‌موقع و در بهترین زمان ممکن عملیات برداشت محصول برنج را انجام می‌دهند که تمامی این‌ها منجر به کاهش هزینه‌های تولید، تسهیل در برداشت، افزایش عملکرد و تولید در مزارع برنج شده است.

منبع:

خبر آنلاین

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید