سرنوشت مرغ مازاد در کشور | مشکل مرغداران حل نشد - افق اقتصادی

سرنوشت مرغ مازاد در کشور | مشکل مرغداران حل نشد - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-04
کد خبر: 267713 |
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲ |
8 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گفته رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، مرغداران همچنان با مشکل مازاد عرضه بر تقاضای مرغ در کشور روبرو هستند و سیاست آزادسازی صادرات مرغ تاکنون نتوانسته است این مشکل را حل کند.

سرنوشت مرغ مازاد در کشور | مشکل مرغداران حل نشد

علی ابراهیمی، رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی، اعلام کرد که تداوم مازاد عرضه بر تقاضای مرغ گوشتی در بازار منجر به افزایش قیمت این محصول در چند روز گذشته شده است. او افزود: “قیمت مرغ گوشتی در برخی استان‌ها مانند همدان به ۵۰هزار تومان هم پایین آمده است، در حالی که کم‌ترین قیمتی که برای مرغداران به‌صرفه است، ۵۸هزار تومان است. میانگین قیمت مرغ گوشتی در کشور ۵۵هزار تومان در هر کیلو است.” او همچنین اظهار کرد که هنوز تا رسیدن به رقمی که مانع از زیاندهی مرغداران شود، فاصله وجود دارد.

وی در پاسخ به اینکه آزادسازی صادرات گوشت مرغ تا چه اندازه توانسته بر بازار تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: صادرات آزاد شده اما هنوز در یافتن بازارهای صادراتی و وارد شدن به این بازارها با چالش روبه‌رو هستیم و اهتمام بیشتری باید در امر بازاریابی صورت بگیرد.

ابراهیمی ادامه داد: در حال حاضر، اصلی‌ترین مقصد صادرات گوشت مرغ ایران، عراق است در حالی که عراق خود مرغ گوشتی تولید می‌کند و این کالا از برزیل و ترکیه نیز با قیمت‌های پایین به عراق وارد می‌شود، بنابراین بازارهای صادراتی هنوز به اندازه‌ای توسعه نیافته که بتواند مازاد مرغ داخل کشور را به خود جذب کند و به متعادل شدن بازار بینجامد. 

وی خاطرنشان کرد: مجوز صادرات ۱۷هزار تن مرغ تا پایان خرداد داده شد اما حجم صادرات کشور تا این مدت به حدود ۷هزار تن رسید و برای اینکه ۱۰هزار تن باقی مانده هم صادر شود محدودیت زمانی برداشته شده و صادرات همچنان ادامه دارد. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی درباره عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام کشور در تنظیم بازار گفت: ظرفیت این شرکت برای خرید مازاد مرغ کشور محدود است و عملکرد آن در کمک به مرغداران موثر نبوده چون این شرکت هم مجبور است مرغی را که ذخیره کرده چند ماه پس از ذخیره‌سازی به بازار عرضه کند. 

هدف گذاری صادرات ماهانه ۱۵ هزارتن مرغ برای سال ۱۴۰۳

در همین ارتباط علی ابراهیمی مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: با افزایش جوجه ریزی ها، صادرات مرغ را در دستور کار قرار داده ایم و حال با توسعه صادرات بدنبال تعدیل قیمت مرغ زنده هستیم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم.گرچه از لحاظ بسته بندی همانند کشورهای برتر صادرکننده نیستیم، اما کیفیت مرغ تولیدی بالاست که با پرداخت مشوق صادراتی امکان رقابت از لحاظ قیمت هم وجود دارد.

ابراهیمی ادامه داد: بنابر آمار طی ۸ ماه گذشته بازار مرغ روند با ثباتی داشته است به طوریکه میانگین قیمت هر کیلو مرغ زنده ۵۶ تا ۵۷ هزار تومان است و اکنون با صادرات مرغ بدنبال آن هستیم تا از ضرر و زیان مرغداران جلوگیری کنیم. براساس جوجه ریزی های صورت گرفته برای امسال صادرات ماهانه ۱۱ تا ۱۵ هزارتن مرغ هدف گذاری شده است.

وضعیت تولید مرغ

طبق آمارهای موجود پتانسیل تولید سالانه ۳ میلیون تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزارتن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه با احتساب سرانه مصرف داخل نیاز کشور بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن نیست که براین اساس ظرفیت صادرات یک میلیون تن مرغ به بازارهای هدف با ایجاد حمایت های لازم وجود دارد.

از اواخر سال گذشته صادرات مرغ پس از سال ها آغاز شد که براین اساس از واردکننده مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم که طبق آخرین آمار سازمان دامپزشکی از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ تن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است که بنابر سیاست وزارت جهاد مبنی بر افزایش حجم جوجه ریزی و تولید داخل انتظار می زود که این روند استمرار یابد.

حسن نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد با صدور بخشنامه ای به تاریخ ۴ تیرماه، مجوز صادرات گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان ها را صادر کرد. براساس این بخشنامه پیرو ابلاغیه وزیر جهاد به منظور استمرار تولید و حمایت از تولید کنندگان، صادرات مقدار اعلام شده گوشت مرغ مازاد بر مصرف استان ها در مجوز فوق الذکر تا اطلاع ثانوی و بدون محدودیت زمانی بلامانع است.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید