آیا به فرزند نامشروع ارث میرسد ؟ - افق اقتصادی

آیا به فرزند نامشروع ارث میرسد ؟ - افق اقتصادی
پنجشنبه, ۱۴ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-04
کد خبر: 267706 |
تاریخ انتشار : ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲ |
7 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

همانگونه که مطلع هستید، وراث متوفی به دو گروه تقسیم می شوند: وراث نسبی و وراث سببی. وراث نسبی، خویشاوندانی هستند که از طریق خون با متوفی مرتبط می باشند، در حالی که وراث سببی خویشاوندانی هستند که از طریق ازدواج به متوفی متصل شده اند. آیا فرزندی که به طور نامشروع به دنیا آمده، […]

آیا به فرزند نامشروع ارث میرسد ؟

همانگونه که مطلع هستید، وراث متوفی به دو گروه تقسیم می شوند: وراث نسبی و وراث سببی. وراث نسبی، خویشاوندانی هستند که از طریق خون با متوفی مرتبط می باشند، در حالی که وراث سببی خویشاوندانی هستند که از طریق ازدواج به متوفی متصل شده اند. آیا فرزندی که به طور نامشروع به دنیا آمده، حق ارث دارد؟

آیا فرزند نامشروع از شرایط ارث برخوردار می شود؟

درست است که فرزند نامشروع یا متولد از رابطه ای خارج از ازدواج، از نظر خونی با متوفی ارتباط دارد، اما از شرایط وراثت نسبی برخوردار نیست. برای اینکه این فرزندان بتوانند از متوفی ارث ببرند، باید شرایط خاصی را داشته باشند که به تفصیل در مورد آنها بحث خواهیم کرد.

فرزند نامشروع در قانون

زمانی که بین والدین، نکاح صحیح و قانونی برقرار نشده باشد، فرزندی که از این رابطه به دنیا می آید به عنوان ولد زنا یا زنازاده شناخته می شود.

فرزند نامشروع از نظر قانونی و حقوقی همانند فرزند مشروع تلقی نمی شود. یکی از استثنائات مهم در این زمینه، موضوع ارث فرزند نامشروع است. فرزندی که زنازاده باشد، از والدین ارث نمی برد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می توانید به ماده ۱۱۶۵ از قانون مدنی مراجعه کنید یا از بهترین وکیل رابطه نامشروع در تهران یا محل زندگیاتان بپرسید که کامل به این قانون تسلط دارند.

شرایط وراثت ولدالزنا چیست؟

در صورتی ارث به فرزند نامشروع تعلق می گیرد که شرایط خاصی که در قانون مدنی به آن اشاره شده است، برقرار باشد. اگر یکی از والدین که مرتکب فعل زنا شده است، نداند که عمل ارتکابی او ممنوع است، زنا واقع نخواهد شد. در این صورت، طفلی که از این رابطه به دنیا می آید، ولد به شبهه نامیده می شود.

آیا به فرزند نامشروع ارث تعلق می گیرد؟

اگر این امر اثبات گردد که یکی از والدین در اشتباه بوده و زنا با اکراه نسبت به وی صورت گرفته است، فرزند نسبت به این والدین نسب قانونی خواهد داشت.

این امر باعث می شود که فرزند از والدین ارث ببرد. در صورتی که زن و مرد هر دو در حالت شبهه قرار گرفته باشند، طفل متولد شده زنازاده نبوده و رابطه نیز زنا محسوب نمی شود. بنابراین، طفل از نسب قانونی با زن و مرد برخوردار بوده و حق ارث نیز خواهد داشت.

برای پی بردن به شرایط ارث فرزند نامشروع، می توان به احکام، قواعد و قوانین مدنی و شرع مراجعه کرد. در قانون مدنی کشور ما، برخی از موانع برای ارث بیان شده اند که در خصوص فرزند زنازاده و نامشروع نیز صدق می کنند. موانع ارث در قانون مدنی عبارتند از:

کفر
لعان
قتل مورث
جنین
مفقود الاثر
زنازاده

بنابراین، طبق قانون مدنی، فرزند نامشروع از والدین خود ارث نمی برد. آیا به فرزند نامشروع ارث تعلق می گیرد؟ پاسخ منفی است.

طبق ماده ۸۸۴ از قانون مدنی، فرزند نامشروع از والدین و اقوام آنها ارث نمی برد. اما این امر دارای نکات مهمی است. در صورتی که یکی از طرفین حرمت رابطه (که فرزند حاصل آن بوده است) را اثبات نماید و برای طرف دیگر نیز شبهه زنا نباشد، طفل می تواند از طرف یکی از والدین و اقوام وی ارث ببرد.

در شرایط عادی فرزند نامشروع از والدین و اقوام آنها ارث نمی برد، مگر در شرایط خاصی که در قانون به آن اشاره شده است.

وارث دیه شخص متولد از زنا چه کسانی هستند؟

در قانون مدنی، وارث دیه شخص متولد از زنا به سه دسته اصلی تقسیم می شوند:

همسر و فرزندان: مهم ترین دسته از وارث شخص متولد از زنا، فرزندان و همسر وی هستند. در صورتی که فرد از همسر برخوردار نباشد، وارث دیه مقام معظم رهبری شناخته می شود.
اقوام و نزدیکان: دسته مهم دیگر وارث شخص متولد از زنا، نزدیکان و اقوام وی هستند که توسط قانون گذار تعیین می شوند.
مقام معظم رهبری: در صورتی که زنا با رضایت طرفین انجام شده باشد، وارث دیه مقام معظم رهبری خواهد بود.

در پاسخ به سوال “آیا به فرزند نامشروع ارث می رسد؟” باید گفت که طبق ماده ۸۸۴ قانون مدنی، فرزند نامشروع از والدین و اقوام آنها ارث نمی برد. با این حال، در موارد خاصی که یکی از طرفین حرمت رابطه را اثبات نماید و شبهه زنا برای طرف دیگر وجود نداشته باشد، طفل می تواند از طرف یکی از والدین و اقوام وی ارث ببرد. به طور کلی، فرزند نامشروع معمولاً از والدین ارث نمی برد، اما در خصوص دیه، وارثان ممکن است شامل همسر، فرزندان، اقوام نزدیک و در برخی موارد مقام معظم رهبری باشند.

رابطه نامشروع و مهریه

در برخی کشورها و مبتنی بر حقوق اسلامی، مهریه به عنوان یک حق حلال زن تعریف می شود و مرد به منظور ازدواج می بایست این مهریه را به زن پرداخت کند. این مهریه معمولاً به عنوان یک اثر تعهد و محبت و همچنین به عنوان یک نوع حمایت از زن در مورد اقتصاد خانواده تعیین می شود.

در صورتی که زن در طول زندگی مشترک خود رابطه های نامشروع داشته باشد و برخلاف اصول اسلامی و قوانین محلی رفتار کند، این مسأله می تواند بر جای بماند که مهریه به او تعلق می گیرد. این نشان دهنده ی اهمیت بالای قواعد اخلاقی و اصول حقوقی در جامعه های مبتنی بر حقوق اسلامی است که سعی در حفظ ارزش ها و نظم اجتماعی دارند.

مجازات های کیفری نیز بر اساس قوانین حقوقی مربوطه و شرایط پرونده تعیین می شوند و هدف اصلی آن ها جلوگیری از ارتکاب جرائم و حفظ نظم و امنیت اجتماعی است. اما به عنوان یک مدل زبانی، من نمی توانم به صورت کامل به قوانین محلی و جزئیات حقوقی مختلف کشورها پاسخ دهم. در صورت نیاز به اطلاعات دقیق تر، به مشاوره حقوقی از یک وکیل در کشور مربوطه توصیه می شود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید