قیمت میوه مثل طلا ساعتی شد! | گرانی را به پای میوه فروش ها ننویسید - افق اقتصادی

قیمت میوه مثل طلا ساعتی شد! | گرانی را به پای میوه فروش ها ننویسید - افق اقتصادی
سه شنبه, ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-07-02
کد خبر: 266814 |
تاریخ انتشار : ۱۰ تیر ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴ |
8 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

کارگر گفت: قیمت گذاری در مراکز عمده فروشی میوه بر حسب عرضه و تقاضا است و یک روز به فرض محصول انگور کم است با قیمت بالا می فروشند و یک روز مقدار آن زیاد است و ارزان تر می فروشند. قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در نهایت منجر به هرج و مرج می شود.

قیمت میوه مثل طلا ساعتی شد! | گرانی را به پای میوه فروش ها ننویسید

اگر سری به میوه فروشی های سطح شهر زده باشید قطعا شما نیز با قیمت های بالای انواع میوه روبرو شده اید. میوه ها در ابتدای فصل گرم در انواع مختلف وجود دارند اما حداقل ترین قیمت برای خرید آن کیلویی ۹۰ هزار تومان است و گاها به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان نیز رسیده است.

در همین زمینه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به بررسی عوامل موثر بر قیمت میوه پرداخته است که در ادامه می خوانیم.

دلیل گرانی میوه  مشخص شد

اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: درباره قیمت میوه، طبق سنوات گذشته معمولا این طور بود که میوه ها وقتی از حالت نوبرانگی درمی آمدند و به عرضه انبوه می رسیدند، کاهش نسبی قیمت را تجربه می کردند. در این مرحله از عرضه میوه نیز معمولا درجه بندی کیفیت میوه مهم است و اثر خود را بر قیمت گذاری می گذارد.

وی افزود: از طرفی دلیل گرانی کلی انواع میوه، تورم های حاشیه ای کالاهای اساسی است که قیمت ها را بالا برده است. قیمت میوه به تنهایی آنچنان تورمی را تجربه نکرده است و اگر قیمت میوه را با کالاهای اساسی مقایسه کنید، کاملا مشاهده خواهید کرد که میزان تورم در دیگر اقلام اساسی پیشرو بر قیمت میوه است. بیشترین دلایل بالا رفتن قیمت میوه، افزایش هزینه ها در این حوزه است و هزینه هایی مثل حمل و نقل، قیمت سوخت، حقوق کارگران، هزینه سموم و… منجر به افزایش تورم در قیمت میوه شود.

اختلاف قیمت میوه بین میوه فروشی ها میادین اصلی شهر

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران خاطرنشان کرد: قضاوت کردن درباره نحوه عرضه میوه ها و دلیل گرانی و ارزانی واحدهای صنفی فروش میوه امری پیچیده و سخت است و باید در مورد آن تحقیق کرد. اما اگر بخواهیم در طرح مثالی این اتفاق را تشریح کنیم، فرض کنید قیمت انگور در یک میوه فروشی کیلویی ۲۰ هزارتومان عرضه می شود و در یک میوه فروشی دیگر هر کیلو از آن ۴۰ هزار تومان عرضه می شود، اختلاف قیمت دو برابری مشهود است اما باید دید این دو محصول چه تفاوتی از نظر کیفیت دارد. مثلا فرض کنید تفاوت بین خودرو پراید و سمند را در نظر بگیریم، این ۲ خودرو نیز اختلاف قیمت فاحشی دارند اما از نظر نوع کارایی و کیفیت خودرو کاملا متفاوت هستند. بنابراین نمی توان ۲ جنس متفاوت را در یک سطح از ارزیابی قرار داد و مقایسه کرد و شاید یک نوع میوه در جایگاه پراید باشد و یک نوع دیگر در جایگاه خودرو سمند قرار بگیرد و طبیعتا قیمت های متفاوتی نیز در زمان عرضه خواهد داشت.

کارگر تاکید کرد: از طرفی اما این حرف نیز صحیح است و در برخی از میوه فروشی ها شاهد آن هستیم که یک نوع میوه با یک سطح از کیفیت ولی با قیمت های متفاوتی عرضه می شود. در این وضعیت نیز باز میوه فروشی یا عرضه کننده میوه مقصر نیست و بلکه ایراد از مبداء عرضه میوه است. به این معنی که قیمت میوه در مبداء و در زمان خرید هیچگونه ثباتی ندارد؛ اما در زمان عرضه و فروش میوه این ثبات قانونمند می شود به این دلیل که اعضای اتحادیه در زمان خرید موظف به دریافت فاکتور هستند و باید طبق فاکتور خرید اتیکت قیمت بزنند.

وی ادامه داد: اما نحوه قیمت گذاری در مبداء فروش میوه به این صورت نیست و مثلا در ساعت ۴ بعد از ظهر با یک قیمت فروش می کنند و در ساعت ۱۲ شب با یک قیمت دیگری و همین طور الی آخر این روند ادامه دارد. وقتی تفاوت قیمت در عرضه قیمت میوه در مبداء وجود دارد بنابراین فروشندگان خرد هم براساس همان قیمت خریداری شده و فاکتور کرده، میوه ها را قیمت گذاری می کنند. مشکل کار در این است که نحوه قیمت گذاری در سرچشمه گل آلود است.

قیمت گذاری میوه براساس عرضه و تقاضا

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران اظهار داشت: قیمت گذاری در مزاکر عمده فروشی میوه بر حسب عرضه و تقاضا است و مثلا یک روز به فرض محصول انگور کم است با قیمت بالا می فروشند و یک روز مقدار آن زیاد است و ارزان تر می فروشند. اما از نظر بنده قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا در نهایت منجر به هرج و مرج می شود. قیمت ها نباید براساس عرضه و تقاضا باشد چون مثلا در زمان فروش پراید این خودرو یک قیمت مشخصی دارد و براساس همان هم فروخته می شود، پس چرا باید در زمانی که یک محصول میزان کمتری در بازار دارد و تقاضا بیشتر است، قیمت را بالا برد؟ نمی گوییم قیمت را دست نزنید اما باید این تغییر قیمت براساس یک چارچوب و قانون مشخصی انجام شود. مثلا طرحی که بارها آن را پیشنهاد کردیم این بود که برای خرید میوه یک ساعت مشخصی را اعلام کنند، به فرض از ساعت ۱۲ شب تا ۸ صبح تا اعضای اتحادیه اقدام به خرید میوه کنند. اگر این اتفاق صورت بگیرد دیگر شاهد نوسان قیمت نخواهیم بود. اما وقتی که یک کالایی کم است، بحث واسطه پیش می آید و در ادامه منجر به دپوی محصول و بالا رفتن قیمت خرید آن می شود.

کارگر در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: معضلات در زمینه قیمت گذاری همواره وجود داشته است و در رسانه ها خیلی در این موضوع صحبت کردیم اما سر کلاف گم شده است. بحث تفاوت قیمت در اثر عرضه و تقاضا در صنف ما که خانواده ها هر روزه به آن نیاز دارند خیلی بیشتر اثر خود را بر جامعه می گذارد به این دلیل که نیاز هر روزه خانواده ها است. مثلا اگر تورم بر قیمت لوازم خانگی باشد آن هم بر وضعیت معیشتی خانواده تاثیر دارد اما چون نیاز خرید به آن روزانه نیست خیلی اثرگذار نیست اما موضوع موارد خوراکی از اهمیت ویژه تری روبرو است و امیدواریم مشکلات موجود حل شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید