افزایش ۶۴۶ درصدی واردات کنجاله - افق اقتصادی

افزایش 646 درصدی واردات کنجاله - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۲ آبان ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-23
کد خبر: 310522 |
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: مرور داده‌های گمرک ایران در شش ماهه نخست سال نشان می‌دهد، کنجاله سویا در میان انواع کنجاله‌ها صدر نشین واردات است. در میان دانه‌های وارداتی هم در این مدت کنجد در پله اول است.

افزایش ۶۴۶ درصدی واردات کنجاله

به گزارش اکوایران؛ انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران براساس آمار گمرک ایران اعلام کرد: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳، میزان واردات کنجاله‌های سویا ۱.۵۴۹.۳۱۶ تن به ارزش ۹۱۵.۵۳۱ هزاردلار بود. این درحالی که در ۶ ماهه اول ۱۴۰۲ کنجاله سویا حدود ۱۸۴.۱۵۲ تن و به ارزش ۱۳۰.۳۹۹ هزار دلار بود.

درضمن در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ میزان واردات پنبه دانه ۳۷۶۵ تن به ارزش ۹۸۷ هزار دلار، آفتاب گردان ۲۹.۱۰۱ هزار تن به ارزش ۱۱.۳۳۶ هزار دلار گزارش شد. امسال هم براساس آمار گمرک در همین مقطع پنبه دانه ۹.۱۰۰ تن به ارزش ۳.۳۹۷ هزاردلار، آفتاب گردان به میزان ۵۰.۸۲۶ به ارزش ۱۷.۴۱۸ هزار دلار و کلزا به میزان ۸.۶۷۹ تن و به ارزش ۲.۲۳۶ هزار دلار وارد کشور شده است.

این آمارها نشان‌دهنده افزایش کلی میزان واردات کنجاله به میزان ۶۴۶ درصد از نظر وزنی و ۵۵۸ درصد از نظر ارزشی است که از این میزان واردات بیشترین میزان متعلق به کنجاله سویا است که سهم رشد ۷۴۱ درصدی از نظر وزنی و ۶۰۲ درصدی از نظر ارزشی را به خود تخصیص داده است.

اما حجم واردات دانه‌ها چقدر گزارش شده است؟ در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۳ دانه‌ سویا به میزان ۱.۲۷۱.۷۹۶ تن به ارزش ۷۷۵.۱۴۵ هزار دلار، کلزا ۱.۰۱۴ تن به ارزش ۵۷۲ هزار دلار، پنبه دانه ۱۶۶ تن به ارزش ۵۲۵ هزار دلار، کنجد ۲۷.۶۶۲ تن به ارزش ۵۰.۷۸۵ هزار تن وارد شده است.

این درحالی که در همین مدت در سال ۱۴۰۲، دانه‌های سویا ۱.۴۳۰.۵۷۷ تن به ارزش ۱.۰۴۲.۲۸۹ هزار دلار، کلزا ۸.۳۱۷ تن به ارزش ۵.۰۳۸ هزار دلار، پنبه دانه ۷۱۰ تن به ارزش ۲.۰۰۸ دلار، کنجد ۲۱.۰۴۳ تن به ارزش ۳۸.۰۶۸ هزار دلار وارد شده بودند.

مجموع واردات انواع دانه در سال ۱۴۰۲ حدود ۱.۴۶۰.۶۴۷ تن به ارزش ۱.۰۸۷.۴۰۳ هزار دلار و در سال ۱۴۰۳ حدود ۱.۳۰۰.۶۳۸ تن به ارزش ۸۲۷.۰۲۷ هزار دلار است که این آمار نشان‌دهنده کاهش ۱۱ درصدی وزنی و ۲۴ درصدی واردات است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید