گره کور تجارت دو میلیاردی ایران و ازبکستان - افق اقتصادی

گره کور تجارت دو میلیاردی ایران و ازبکستان - افق اقتصادی
جمعه, ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-20
کد خبر: 298213 |
تاریخ انتشار : ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۴ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

اکوایران: مدت‌هاست تاکشند و تهران به دنبال رسیدن به تجارت دو میلیارد دلاری هستند. اما با وجود موانع تعرفه‌ای، مالی و حمل و نقل این هدف محقق نشده است.به گفته صاحبنظران نیز تا زمانی که این موانع حل نشود نمی‌توان امیدوار بود بزودی به هدف پیش‌بینی شده دست پیدا کرد.

گره کور تجارت دو میلیاردی ایران و ازبکستان

به گزارش اکوایران: از مجموع هدف دو میلیارد دلار  در سال جاری هدف ایران و ازبکستان برای توسعه تجارت ، افزایش حدود ۵۰۰ میلیون دلار است تا تجارت دو طرفبه رقم یک میلیارد دلار برسد. رقمی که صمد حسن‌زاده رئیس اتاق بازرگانی ایران امیدوار است.

اما هم اکنون در بخش همکاری‌های تجاری، موضوع  موانع تعرفه‌ای به عنوان زیرساختی مهم پابرجاست. تعرفه‌ها و عوارض واردات کالاهای ایرانی به ازبکستان در مقایسه با برخی کشورهای دیگر، با سد تعرفه‌های بالاتری روبرو است. برهمین اساس حسن‌زاده  معتقد است دو کشوری که اقدام اساسی در بخش تعرفه‌ها به صورت متقابل صورت ندهند، قادر نخواهند بود از مزیت‌های بازار یکدیگر بهره کافی ببرند و این مبنای مهمی برای همکاری است.

موضوع دیگری که باید مورد توجه دو کشور قرار بگیرد؛ تسهیل در حوزه حمل و نقل است. با تسهیل حمل و نقل هزینه تمام شده تبادل کالا میان دو کشور  کاهش پیدا می‌کند. برهمین اساس هم همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و ازبکستان و بهره‌گیری فعالان اقتصادی از امکانات و مزایای مناطق آزاد تجاری، بنادر و حمل ونقل جاده‌ای و ریلی دو کشور همواره از موضوعات مهم همکاری فیمابین بود. به همین دلیل رئیس اتاق ایران بارها در مذاکراتش با طرف ازبک از  فعالان اقتصادی وسرمایه گذاران ازبکستانی دعوت کرده که در پروژه کریدور بین‌المللی  شمال – جنوب و پروژه ساحل مکران جاسک سرمایه‌گذاری کنند.

درضمن سرمایه‌گذاری مشترک بخش‌های خصوصی ایران و ازبکستان در هر دو کشور یکی از مباحث مهمی است که برای ایجاد روابط پایدار و بلندمدت اقتصادی، مورد توجه است. حسن‌زاده می‌گوید: از کلیه صنعتکاران دو کشور دعوت می‌کنم با تشکیل کمیته صنعتی، ضمن بررسی امکانات و توانمندی های صنعتی دو کشور نسبت به سرمایه‌گذاری مشترک در پروژه‌ها و صنایع دارای مزیت نسبی در ایران و ازبکستان اقدام کنند.

موضوع مهم دیگر در حوزه تبادلات مالی و ایجاد محدودیت هایی است که از سال گذشته در برخی زمینه‌ها شامل حال کالاهایی شده که اساسا خارج از حوزه تحریم‌های اقتصادی هستند و نیاز است با مساعدت دولت ازبکستان این مشکل مرتفع شود موضوعی که نشست اخیر رئیس اتاق بازرگانی ایران در همایش تجاری ازبکستان و ایران که در تاشکند مطرح شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید