جز قهوه عربیکا، قهوه‌ی دیگری ننوشید!

جز قهوه عربیکا، قهوه‌ی دیگری ننوشید!
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 298695 |
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۳۰ | منبع: moa.coffee
2 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

دانه های قهوه عربیکا یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین دانه های قهوه در جهان است که شاید عجیب به نظر برسد اما بیشترین سطح کشت قهوه را در جهان دارد. قهوه عربیکا به دلیل طعم و کیفیت استثنایی که دارد همیشه در بین دوست داران و علاقه مندان به قهوه با استقبال خوبی مواجه می شود.

جز قهوه عربیکا، قهوه‌ی دیگری ننوشید!

دانه های قهوه عربیکا یکی از خوشمزه ترین و معروف ترین دانه های قهوه در جهان است که شاید عجیب به نظر برسد اما بیشترین سطح کشت قهوه را در جهان دارد. قهوه عربیکا به دلیل طعم و کیفیت استثنایی که دارد همیشه در بین دوست داران و علاقه مندان به قهوه با استقبال خوبی مواجه می شود.

در مورد تاریخچه دانه قهوه عربیکا صحبت های بسیار متنوعی گفته شده است و برخی از کارشناسان بیان کرده اند که منشأ آن از مناطق کوهستانی یمن، برخی دیگر از اتیوپی و برخی از منطقه گواتمالا است. در هر صورت، نقطه مشترک همه نظرات این است که دانه های قهوه عربیکا در ارتفاعات بالا کشت می شود، زیرا این مناطق نسبت به سایر مناطق کشت قهوه، نوسانات دمایی کمتری را تجربه می کنند.

قهوه عربیکا در چه مناطقی کشت می شود؟

قهوه عربیکا در آب و هوای گرمسیری مانند آمریکای مرکزی و جنوبی، آفریقا و آسیا، اما در ارتفاعات بالا و در ارتفاعات حدود ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ متری از سطح دریا کشت می شود. این دانه‌های قهوه به شرایط آب و هوایی حساس هستند و نسبت به قهوه‌ای که در مناطق پست کشت می‌شوند، در برابر آفات حساس‌تر هستند.

قهوه عربیکا در چه مناطقی کشت می شود؟

با طعم یاد در قهوه عربیکا آشنا شوید!

دانه‌های قهوه عربیکا طعمی نرم‌تر، شیرین‌تر و ملایم‌تر نسبت به سایر قهوه ها دارند و رایحه‌ این دانه ها نیز، میوه ای، شکلاتی، آجیلی و کاراملی است. دانه قهوه عربیکا، کافئین کمتری دارد و اسیدی تر است که همین امر باعث می‌شود تا تلخی کمتری داشته باشد. این مشخصات طعمی در قهوه عربیکا به طعم یاد یا همان Taste Note معروف است.

مشخصات طعمی منحصر به فرد و دقت در کشت و فرآوری دانه قهوه عربیکا با کیفیت بالا، به همراه تقاضای بسیار زیاد برای خرید این قهوه، عربیکا را به یک قهوه بسیار خاص تبدیل کرده است؛ از طرفی، طعم‌های متنوع مرکبات، میوه‌های استوایی، گلی، ادویه‌ای، کاراملی و شکلاتی را فقط می توانید از دانه قهوه عربیکا انتظار داشته باشید.

قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا؟ مسئله این است!

از لحاظ طعم: عربیکا طعم ملایم و شیرین‌تر با نت‌های میوه‌ای دارد، در حالی که روبوستا طعم قوی‌تر و تلخ‌تر با نت‌های خاکی و مغزدار دارد و حرفه‌ای های قهوه معمولا به سراغ نوشیدن قهوه روبوستا نمی روند.

میزان کافئین: روبوستا حاوی دو برابر کافئین بیشتر نسبت به عربیکا است و این کافئین منجر به افزایش ضربان قلب و مشکلات گوارشی می شود در حالیکه کافئین قهوه عربیکا بسیار متعادل است و چیزی بیشتر از نیاز بدن به آن اضافه نمی کند.

مکان کشت: عربیکا بیشتر در مناطق مرتفع و خنک تر و روبوستا در مناطق پایین‌تر و گرم‌تر کشت می‌شود که همین موضوع باعث توجه بیشتر به درخت های قهوه عربیکا می شود.

شکل دانه: دانه‌های عربیکا بلندتر و خمیده‌تر هستند، در حالی که دانه‌های روبوستا گردتر و صاف‌تر هستند.

مقاومت به بیماری: روبوستا مقاوم‌تر به بیماری‌ها و شرایط آب و هوایی سخت‌تر است و همین امر باعث افزایش کافئین در آن است.

قیمت: عربیکا به دلیل کیفیت بالاتر و طعم مطلوب‌تر، گران‌تر از روبوستا است و دسته‌ی خاصی از قهوه عربیکا با اسم قهوه اسپشیالیتی دسته بندی می شود که هم از لحاظ قیمتی و هم از لحاظ کیفیتی بالاترین حد ممکن را دارا می باشند.

تولید جهانی: حدود۷۰% تولید قهوه جهان از عربیکا و ۳۰% از روبوستا است.

قهوه عربیکا یا قهوه روبوستا؟

قهوه عربیکا معمولا تولید ارگانیک دارد!

به زبان ساده، قهوه عربیکا ارگانیک بدون استفاده از کودهای مصنوعی یا آفت کش ها پرورش و تولید می شود. حتی اگر کود (مانند کود مرغ، تفاله قهوه، بوکاچی یا کمپوست عمومی) در مزرعه استفاده می شود باید ۱۰۰% ارگانیک باشد. اگر کودهایی مانند نیتروژن مصنوعی، فسفات یا پتاس در مزرعه استفاده شود، قهوه را نمی توان به عنوان قهوه ارگانیک دسته بندی کرد.

عنصر زمان پارامتر دیگری است که بر اساس آن یک دانه قهوه به عنوان قهوه ارگانیک شناخته می شود. کشاورزی ارگانیک به حداقل سه سال کشت فقط با استفاده از کودهای طبیعی و عدم استفاده از کود شیمیایی و سموم دفع آفات نیاز دارد تا هیچ گونه ماده شیمیایی با گیاهان تماس نداشته باشند.

در این روش کشاورزی از یک برنامه متناوب زراعی پایدار برای جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش مواد مغذی خاک و کنترل طبیعی آفات پیروی می شود و در نهایت، قهوه باید بدون دخالت مواد شیمیایی فرآوری و بسته بندی شود.

قهوه عربیکا دارای شناسنامه است!

دانه های قهوه عربیکا معمولا دارای یک شناسنامه است و هدف از اطلاعات درج شده در این شناسنامه، معرفی سفر قهوه از زمان کشت تا مصرف است. زمانی‌ که شناسنامه قهوه را مطالعه می‌کنید با اطلاعات شفاف و جالبی روبرو می شوید.

این اطلاعات به شما می گویند که دانه قهوه ای که دم می‌کنید از لحظه کشت تا زمانی که به دست شما رسیده است چه فرایندهایی را طی کرده است. بر اساس اطلاعات مندرج در این شناسنامه، شما طعم قهوه را قبل از مصرف آن خواهید دانست و با درصد خطای کمتری قهوه مورد علاقه خود را انتخاب می‌کنید.

قهوه اسپشیالیتی، پادشاه قهوه های جهان!

کلمه قهوه اسپشیالیتی یا قهوه تخصصی سال ۱۹۷۴ میلادی در یکی از نشریات تخصصی چای و قهوه ذکر شد. قهوه اسپشیالیتی چند ویژگی منحصر به فرد دارد، دانه سبز قهوه دارای بالاترین کیفیت ممکن است، رست یا برشته کاری قهوه به شکلی انجام شده است که با قهوه تجاری متفاوت است و استانداردهای سازمان SCA آمریکا را داشته باشد. به زبان دیگر، قهوه اسپشیالیتی، قهوه عربیکا است که امتیاز حداقل ۸۰ را از ۱۰۰ امتیاز ممکن دارا می‌باشد.

معیار سنجش قهوه اسپشیالیتی، توسط سازمانی به نام انجمن تخصصی قهوه یا SCA که در آمریکاست تعیین می‌شود. این سازمان استانداردهایی برای قهوه اسپشیالتی تعیین کرده است که امتیاز یک قهوه بر اساس این استانداردها تعیین می‌شود.

قهوه اسپشیالیتی، پادشاه قهوه های جهان!

برای خرید قهوه عربیکا با کیفیت به این نکات توجه کنید!

خاستگاه در خرید قهوه عربیکا مهم است!

هنگام خرید قهوه عربیکا حتما خاستگاه دانه قهوه را از فروشنده بپرسید و در مورد این موضوع به خوبی تحقیق کنید تا بتونید بهترین قهوه عربیکا را خریداری کنید.

نوع فرآوری عامل تاثیرگذار در طعم قهوه

در هنگام خرید قهوه عربیکا حتما نوع فرآوری آن را بررسی کنید چرا که این فرآوری در هنگام دم آوری قهوه و عصاره گیری اسپرسو تاثیرگذار است و به بیشتر لذت بردن شما از فنجان قهوه کمک می‌کند.

خرید قهوه عربیکا بدون بررسی طعم یاد اشتباه است!

شما به عنوان یک علاقه‌مند به قهوه به دنبال لذت حداکثری از فنجان قهوه خود هستید پس باید بررسی کنید و ببینید قهوه ای که می‌خرید چه طعم یادهایی را در فنجان نشان می‌دهد. این امر باعث می‌شود قهوه خریداری شده با ذائقه شما همخوانی داشته باشد.

قهوه اسپشیالتی بنوشید!

می‌خواهید در هنگام خرید قهوه عربیکا، بهترین انتخاب را داشته باشید، بهتر است به سراغ خرید قهوه اسپشیالیتی و با امتیاز بیشتر از ۸۰ بروید. این قهوه از زمان کشت تا زمان برشته کاری و بسته‌بندی به صورت تخصصی و اسپشیالتی با آن‌ها رفتار می‌شود به همین دلیل از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

یکی از بهترین تامین‌کنندگان و برشته‌کاری های معروف در ایران که به صورت تخصصی به در حوزه قهوه عربیکا و قهوه اسپشیالیتی فعالیت می‌کند، کارخانه قهوه اسپشیالیتی موآ است که برای خرید قهوه اسپشیالیتی کافی است به فروشگاه این رستری مراجعه کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید