لوله گالوانیزه یا فلزی؟ مقایسه قیمت

لوله گالوانیزه یا فلزی؟ مقایسه قیمت
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 270026 |
تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۲ |
1164 بازدید
۲
8
ارسال به دوستان
پ

لوله گالوانیزه به خاطر ویژگی‌های منحصر بفردی که دارد، گرانتر از سایر لوله‌های فلزی است. البته باید ذکر کنیم که ماندگاری و طول عمر مفید بالایی هم دارد.

قیمت لوله گالوانیزه یا قیمت فلزی؟ مقایسه قیمت ها

از این رو این قیمت گرانتر، در واقع یک خرید مقرون به صرفه است. چون شما یکبار هزینه خرید لوله گالوانیزه را می‌پردازید و در کنار لوله، زمان را نیز می‌خرید. در مقابل هزینه مازاد جهت تعمیر، نگهداری و تعویض در کوتاه مدت نمی‌دهید.

آیا حتما باید لوله گالوانیزه بخریم؟

قطعا خیر. لوله‌ها با ویژگی‌های متفاوت برای اهداف کاربردی متفاوت تولید و عرضه می‌گردند. هر نوع لوله که در بازار لوله و پروفیل عرضه می‌شود، ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و امکانات خاصی را در اختیار پروژه قرار می‌دهد. شاید گاهی برای برخی از پروژه‌ها نیازی به لوله گالوانیزه نباشد. ممکن است لوله‌های ساده‌تری مثل لوله آلومینیومی یا لوله روغنی هم بتواند نیاز پروژه را رفع کند. اما مهم این است که شما بدانید چه نوع لوله‌ای برای پروژه شما مناسب است و با توجه به پروژه چه خریدی را انجام دهید تا معقول‌تر و به صرفه‌تر باشد.

https://pgco.info/price-galvanized-pipe/

خرید لوله گالوانیزه

چرا لوله گالوانیزه گرانتر است؟

لوله گالوانیزه، همان لوله‌های فولادی (آهنی) است با این تفاوت که سطح لوله نیز با فلز روی (Zn)، پوشانده می‌شود. این نوع لوله‌ها، همانند لوله‌های سیاه، مقاومت مکانیکی بالایی در برابر ضربه، و سایر فشارهای مکانیکی دارد. فولاد از ترکیب آهن و کربن تولید می‌شود که مقاوم‌ترین فلز در برابر تحمل فشارهای مکانیکی محسوب می‌گردد. اما آهن به سرعت در جوار رطوبت با اکسیژن محیط ترکیب شده و دچار خوردگی می‌گردد. خوردگی به این شرح است آهن موجود در بافت بدنه لوله، با اکسیژن مرطوب، وارد واکنش شیمیایی شده و از بین می‌رود. شما این فرایند را به شکل زنگ‌زدگی خواهید دید. چنانچه این زنگ‌زدگی ادامه پیدا کند، پس از مدتی، همان نقطه از بدنه دچار خوردگی و سوراخ شدگی می‌شود و زنگ زدگی نیز به سایر نقاط گسترش می‌یابد.

روی، یک عنصر فلزی است که بر خلاف آهن، به کندی با سایر عناصر هم جوار خود وارد واکنش شیمیایی می‌شود. به این معنی که حتی تحت تاثیر رطوبت محیط با اکسیژن محیط نیز به کندی واکنش شیمیایی داده و دچار خوردگی نمی‌شود. در نتیجه مقاومت فولاد را افزایش داده و از سطح فولادی در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی، خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. محیط‍‌هایی که مملو از رطوبت باشد نمی‌تواند به لوله گالوانیزه آسیبی وارد نماید. از این رو، لوله‌های گالوانیزه، علاوه بر مقاومت مکانیکی بالا، در برابر رطوبت، زنگ زدگی، خوردگی و از بین رفتن بافت بدنه نیز مقاومت بالایی دارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود که شما با یک خرید، برای مدت بسیار طولانی بتوانید از لوله خریداری شده استفاده کنید و هزینه تعمیر و نگهداری بسیار ناچیزی را برای ده‌ها سال داشته باشید. از این رو قیمت خرید گران‌تری را برای لوله‌های گالوانیزه می‌پردازید.

علاوه بر آن لوله‌های سیاه، طی عملیات گالوانیزاسیون، گالوانیزه می‌شوند. قطعا در تعیین قیمت برای این گروه از لوله‌ها، هزینه‌ مواد خام گالوانیزه، هزینه منابع انرژی (سوخت) هزینه دستمزد و سایز هزینه‌ها نیز محاسبه و به قیمت لوله سیاه اضافه خواهد شد.

به نقل از سایت آهن آنلاین:

“قیمت لوله گالوانیزه، تحت تاثیر عوامل مختلفی به صورت روزانه و لحظه ای دچار تغییر می شود؛ از مهم ترین علل این نوسانات قیمت، می توان به افزایش یا کاهش نرخ ارز، بهای مواد اولیه و میزان عرضه و تقاضا اشاره کرد. از آنجایی که این کالای فولادی در ضخامت های مختلف ۲، ۲.۵، ۳، ۴ و… در کارخانه های گوناگونی تولید و در بازار عرضه می شوند، قیمت روز لوله گالوانیزه به صورت شاخه ای و کیلویی محاسبه می شود.”

قیمت لوله گالوانیزه شاخه ای

چگونه بدانیم که کدام نوع لوله برای پروژه ما مناسب است؟

سوال جالبی به نظر می‌رسد. به خصوص برای افرادی که شناخت و تجربه کافی از لوله‌ها و پروژه لوله‌کشی ندارند. پروژه‌های مختلفی برای لوله‌کشی وجود دارد. لوله‌کشی انتقال آب، خطوط انتقال فاضلاب، لوله‌کشی گاز، لوله‌کشی خطوط انتقال مواد شیمیایی، لوله‌کشی خطوط مواد نفتی و پتروشیمی و ….

علاوه بر جنس موادی که از داخل لوله عبور می‌کند، محیطی که لوله در آن قرار دارد نیز بسیار مهم و با اهمیت است. به عنوان مثال لوله‌های کانال آب در کنار زمین‌های کشاورزی اگر روی خاک بمانند، رطوبت محیط و رطوبت موجود در خاک ،موجب زنگ‌زدگی لوله‌ها از نقطه اتصال با خاک می‌شوند. از این رو این لوله‌های بزرگ بر روی پایه‌ قرار می‌گیرند.

لوله‌های گالوانیزه مربوط به انتقال آب معمولا تحت تست‌های مختلف قرار می‌گیرند تا احتمال نشتی در آنها بررسی شود. اما همه لوله‌های تست آب، تاکیدا گالوانیزه نیستند. لوله‌های تست آب گالوانیزه عموما در محیط‌هاییی که قابل رویت باشند دیده می‌شوند. لوله‌های تست آب سیاه پوشش گالوانیزه ندارند. اما در داخل دیوار یا کف به صورت توکار استفاده می‌شوند. در نتیجه با اکسیژن کمتری در ارتباطند. همچنین می‌توان با مشمای مخصوص اطراف آنها را پوشاند تا تحت فشار سنگ و خاک اطراف و شرایط خشن محیط پیرامون، آسیبی نبینند. از این رو برای پروژه‌های توکار (مثل لوله‌کشی شوفاژ و پکیج) استفاده از لوله تست آب سیاه برای کارفرما از نظر هزینه به صرفه‌تر به نظر می‌رسد؛ هرچند خرید لوله تست گالوانیزه، تضمینی بر کیفیت و عمر پروژه خواهد بود.

لوله‌هایی که در تست مردود می‌شوند، چنانچه گالوانیزه باشند برای گلخانه و چنانچه سیاه باشند به عنوان داربست قابل استفاده است.

موضوع بعدی سایز لوله‌هاست. برخی از لوله‌ها که سایز بسیار بزرگی دارند و عموما برای پروژه‌های صنعتی بزرگ استفاده می‌شوند. گالوانیزاسیون برخی از این درشت لوله‌ها، صرفه اقتصادی ندارد. برخی از آنها به حدی بزرگ است که وان مذاب برای ابعاد آنها موجود نیست. در نتیجه درشت لوله‌ها به صورت غیر گالوانیزه عموما عرضه می‌شوند.

علاوه بر آن زمان پروژه را نیز در نظر بگیرید. گاهی برخی از پروژه‌های لوله‌کشی کوتاه مدت است. در نتیجه کارفرما اولویت را در قیمت خرید می‌گذارد و کیفیت را در مرحله بعد اولویت قرار می‌دهد. چون پیش از خوردگی لوله، ممکن است کار پروژه تمام شده و لوله‌ها جمع‌آوری گردند.

لوله‌های گالوانیزه، نیز انواع مختلفی دارند که به ضخامت پوشش گالوانیزه و نوع گالوانیزاسیون مربوط است. لوله‌های گالوانیزه نیز با توجه به ویژگی‌های گالوانیزه‌شان با هم متفاوتند و قیمت متفاوتی هم دارند. هر چه مقدار روی‌بری بیشتر باشد، قیمت لوله گالوانیزه با توجه به سایز و سایز ویژگی‌های متکی به نوع گالوانیزاسیون بیشتر است. به عنوان مثال لوله گالوانیزه گرم گرانترین نوع لوله گالوانیزه محسوب می‌شود.

چنانچه قصد خرید لوله برای پروژه لوله‌کشی دارید:

  1. پیش از هر چیز باید بدانید که لوله مورد نظر را با چه ابعادی و برای چه هدفی در چه منطقه‌ای می‌خواهید.
  2. سپس بودجه خود را در نظر بگیرید.
  3. کیفیت و طول عمر لوله را الویت سنجی کنید.
✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۱ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :آرمان تقی زاده

      سلام ممنون از مقاله خوبتون. فقط کاش در مورد ضخامت لوله ها و کاراییشون تو جاهای مختلف هم مینوشتین.

      1. نویسنده :کارشناس روابط عمومی اقتصادی

        سلام وقتتون بخیر
        در آینده یک مقاله دیگر در این باره منتشر خواهیم کرد.