شرکت مختلط غیر سهامی چیست ؟ | شرایط و ویژگی ها

شرکت مختلط غیر سهامی چیست ؟ | شرایط و ویژگی ها
یکشنبه, ۱۰ تیر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-06-30
کد خبر: 265562 |
تاریخ انتشار : ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰ | منبع: sabtenikan.com
317 بازدید
۲
5
ارسال به دوستان
پ

شرکت مختلط غیر سهامی از شرکت‌های تضامنی و مسئولیت محدود که با نام مشخص بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.

شرکت مختلط غیر سهامی چیست

 در این نوع شرکت، شریک ضامن مسئولیت قروض و تعهدات شرکت است. دارای شخصیت حقوقی خود بوده و متقاضیان ثبت می‌توانند با انتخاب این نوع، شرایط کاری خود را تامین کنند.

همواره افرادی که می‌خواهند شرکت خود را ثبت کنند، به‌دنبال یافتن یک نوع شرکت هستند که با شرایط کاری آن‌ها همخوانی داشته باشد. به همین دلیل، اداره مرکزی ثبت شرکت‌ها در کشور انواع مختلفی از آن‌ها را برای ثبت معرفی است. یکی از این مدل‌های ثبت شرکت، شرکت‌های مختلط غیرسهامی است. در زیر به معرفی این نوع خواهیم پرداخت. لطفا همراه ما باشید.

شرکت مختلط سهامی و غیر سهامی

در حقوق تجارت ایران، ثبت شرکت مختلط به ۲ گروه مختلط سهامی و مختلط غیرسهامی تقسیم می‌شوند که هر‌کدام دارای قوانین خاص خود هستند. بنابراین، برای توضیح شرکت‌های مختلط، باید به ۲ نوع آن توجه داشت.

شرکت‌ مختلط غیر سهامی، شرکتی است که برای امور تجاری با یک یا چند نفر شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود و بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود.

اما شرکت‌های مختلط سهامی با یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک سهامی تشکیل می‌شوند. شرکای سهامی سرمایه‌گذارانی هستند که مسئولیت آن‌ها براساس سهامی است که وارد کرده‌اند. اما مسئولیت شرکای ضامن و روابط آن‌ها با یکدیگر مطابق با قوانین شرکت تضامنی صورت می‌گیرد.

ویژگی شرکت مختلط سهامی

از ویژگی‌های مهم شرکت مختلط سهامی این است، شخصی که سرمایه‌ او به‌شکل سهام نیست و مسئول تمام قروض شرکت باشد، شاید به‌عنوان شریک ضامن شناخته شود. اگر چندین شریک ضامن وجود داشته باشد، مسئولیت آن‌ها در برابر طلبکاران و روابط‌شان با یکدیگر باید مطابق با مقررات شرکت تضامنی باشد.

یک ویژگی دیگر از شرکت مختلط سهامی این است که در ثبت شرکت سهامی خاص باید عبارت “شرکت مختلط” حتما و حداقل نام یکی از شرکای ضامن ذکر شود.

موارد قابل توجه برای ثبت شرکت مختلط

یک نسخه تاییدشده از اساس‌نامه شرکت به‌همراه اطلاعات مدیران، تعهد پرداخت سرمایه، سوابق تصمیمات مجمع عمومی و امضای مدیر برای تضمین پرداخت سرمایه نقدی و غیرنقدی شرکا لازم است.

اداره شرکت مختلط

مسئولیت مدیریت شرکت مختلط سهامی به عهده شریک یا شرکای آن قرار دارد، به‌عبارت‌دیگر، آنان مسئولیت کامل و قطعی را بر عهده‌دارند. (ماده ۱۶۴ قانون تجارت)

یکی از ویژگی‌های جالب شرکت مختلط سهامی این است که قانون تجارت هیچ محدودیتی برای انتخاب مدیریت شرکت در نظر نگرفته و مدت زمان مدیریت نیز محدود نیستند.

نظارت بر امور شرکت مختلط

یکی از ویژگی‌های شرکت مختلط غیر سهامی این است که براساس ماده ۱۶۵ قانون تجارت، نظارت بر امور این شرکت‌ها به‌عهده یک هیات متشکل از حداقل ۳ نفر از شرکاء قرار دارد که توسط مجمع عمومی صاحبان سهام انتخاب می‌شوند.

تقسیم سود شرکت مختلط سهام

یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد شرکت مختلط سهامی، نحوه تقسیم سود بین شرکا است. در این نوع شرکت، قانون تجارت مشخصی برای تقسیم سود میان شرکا وجود ندارد و این مسئله به توافقات در اساس‌نامه شرکا بستگی دارد.

مراحل ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

مراحل ثبت شرکت مختلط غیر سهامی در ایران چالش‌هایی دارد که نادیده گرفتن آن‌ها ممکن است این فرایند را پیچیده و زمان‌بر کند. در ادامه مراحل ثبت این نوع شرکت را بررسی می‌کنیم که با رعایت آن‌ها می‌توان به‌راحتی این مراحل را طی کرد.

  • برای نام شرکت‌های مختلط غیر سهامی حداقل یک شریک ضامن باید در نام آن حضور داشته باشد. این نام برای معرفی و اعتبار شرکت حائز اهمیت است. همچنین توجه داشته باشید که اگر نام یکی از شرکای مسئولیت محدود در نام شرکت آمده باشد، او نیز مسئولیت مالی شرکت را در برابر طرف‌های سوم خواهد داشت.
  • ‌تدوین اساس‌نامه برای شرکت مختلط غیر سهامی اجباری نیست اما تدوین شرکت‌نامه به‌عنوان قرارداد رسمی بین اعضا الزامی است.
  • هر ۲ اساس‌نامه و شرکت‌نامه باید شامل موارد اساسی شرکت باشند.
  • شرکای ضامن باید تمام سرمایه نقدی مورد نیاز را فراهم کنند، اما شرکای مسئولیت محدود می‌توانند بخشی از آن را پرداخت کرده و تعهد کنند که بخش باقی‌مانده را در آینده تامین کنند.
  • حداقل مقدار سرمایه برای تاسیس شرکت‌های مختلط غیر سهامی محدودیتی ندارد.
  • ‌حداقل تعداد شرکا در این نوع شرکت ۲ نفر و حداقل تعداد مدیران یک نفر است.
  • ‌نهایی‌سازی ثبت شرکت‌های مختلط غیر سهامی با انتشار آگهی در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و روزنامه‌های معتبر انجام می‌شود.

مزایا و معایب شرکت مختلط غیر سهامی

ثبت شرکت با مسئولیت محدود، مزایا و معایب مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. برای بهره‌مندی از مزایای ثبت یک شرکت مختلط غیرسهامی، امکان شرکت در مزایده‌ها، حراج‌ها و مناقصات فراهم می‌شود.

همچنین، این اقدام باعث شکل‌گیری هویت و برخورداری از یک شخصیت حقوقی مستقل شده و اعتبار کسب‌و‌کار را افزایش می‌دهد. امکان اخذ کارت بازرگانی و ورود به بازار‌های خارجی نیز فراهم می‌شود.

اما بااین‌حال مزایای ثبت یک شرکت مختلط غیرسهامی همراه با برخی معایب نیز همراه است، از‌جمله ضرورت پرداخت مالیات، حقوق و بیمه کارکنان و هزینه‌های فرآیند ثبت شرکت. همچنین، شرکای با مسئولیت محدود اجازه اداره کردن شرکت را ندارند و این وظیفه به شریک یا شرکای ضامن واگذار می‌شود.

انحلال شرکت مختلط سهامی

انحلال شرکت مختلط غیر سهامی

انحلال شرکت مختلط غیرسهامی، پیچیدگی‌های خود را دارد. علاوه‌بر موارد عمومی انحلال، موارد خاصی نیز وجود دارد که شاید به انحلال شرکت منجر شوند. این موارد شامل تراضی تمام شرکا، درخواست انحلال ازطرف یکی از شرکا و صدور حکم انحلال توسط محکمه، فسخ یکی از شرکا، ورشکستگی یا فوت یکی از شرکا‌ی ضامن است.

قانون تجارت به وضوح می‌گوید که مرگ، ورشکستگی یا فوت یکی از شرکا‌ی با مسئولیت محدود، به‌تنهایی باعث انحلال شرکت نمی‌شود. این به این دلیل است که شرکا‌ی با مسئولیت محدود در اداره شرکت مختلط غیرسهامی دخالت مستقیم ندارند.

در اینجا باید به یاد داشت که مواد ۱۲۹ و ۱۳۰ قانون تجارت، مربوط به امکان تقاضای انحلال شرکت توسط طلبکاران شخصی شرکا و عدم امکان تها‌تر دیون در شرکت مختلط غیرسهامی نیز حائز اهمیت است.

شرکت مختلط غیر سهامی در ایران

شرکت‌ مختلط غیر سهامی در ایران معمولا با هدف تجاری و به‌منظور بهره‌وری از تجربه و منابع مالی متنوع صاحبان تاسیس می‌شوند. این نوع شرکت‌ها معمولا در مقیاس کوچک و متوسط فعالیت می‌کنند و می‌توانند در صنایع مختلف اقتصادی حضور داشته باشند.

مزیت اصلی این نوع شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های دیگر این است که مسئولیت صاحبان آن‌ها محدود و ازاین‌رو این نوع شرکت‌ها جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارند. ازطرفی، مشارکت صاحبان در سرمایه‌گذاری‌های شرکت و انجام عملکرد‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری در این نوع شرکت‌ها بیشتر شده و این امر می‌تواند به توسعه کسب‌و‌کار و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها کمک کند.

جمع‌بندی

آیا به دنبال تأسیس شرکت هستید؟ آیا می‌خواهید شرکتی با شریکانی ضامن و با مسئولیت محدود تأسیس کنید؟ شرکت مختلط غیر سهامی گزینه‌ مناسبی برای شما است! با ثبت این نوع شرکت، شخصیت حقوقی خود را ایجاد کنید و به‌راحتی به بازار‌های خارجی و مزایده‌ها دسترسی پیدا کنید. با موسسه ثبت نیکان همراه باشید و شرکت خود را به‌صورت مختلط غیر سهامی تأسیس کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۳ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :حدیث طاهری

      نکات خیلی خوبی درباره شرکت های مختلط گفتید ممنون از مقاله خوبتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده حدیث جان