تیرآهن ipe چیست؟ + بررسی انواع، ویژگی و کاربرد هریک

تیرآهن ipe چیست؟ + بررسی انواع، ویژگی و کاربرد هریک
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 208241 |
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۱۹ | منبع: ahanmelal.com
1520 بازدید
۲
9
ارسال به دوستان
پ

تیرآهن‌ ها در صنایع مختلفی مانند ساختمان‌ سازی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و انواع مختلفی دارند و تیرآهن ipe یکی از پرکاربردترین مصالح در ساختمان‌سازی ایران است که به مقدار زیاده تولید و عرضه می‌شود.

تیرآهن ipe چیست؟ + بررسی انواع، ویژگی و کاربرد هریک

البته باید گفت این نوع تیرآهن یکی از پر کاربردترین نوع تیرآهن ها به حساب می آید. تیرآهن ipe دارای بال و جان است که شکلی به صورت I انگلیسی دارد و در سایزهای ۱۲ الی ۳۰ در طول ۱۲ و ۶ متری توسط کارخانه های بزرگی چون ذوب آهن، احرامیان فولاد یزد تولید می شود.

هرآنچه که باید درمورد تیرآهن بدانید

اگر در صنایع مختلف مشغول به کار هستید بهتر است در مورد تیرآهن اطلاعاتی به دست آوردید. تیرآهن از مصالح پر مصرفی است که می‌تواند فشار زیاد را در انواع سازه های کوچک و بزرگ تحمل کند. این قطعات آهنی که از فولاد تهیه می ‌شوند، بیشترین کاربرد را در ساختمان ‌سازی دارند. این قطعه معمولا به ۲ شکل که شبیه حروف انگلیسی H و I هستند، عرضه می‌شوند. البته نوع دیگری از تیرآهن است که جان آن دارای حفره های تو خالی است که به آن تیراهن لانه زنبوری می گویند.

به بخش اصلی تیرآهن جان یا عرض آن گفته می‌شود و به قسمت‌های کناری بال می‌گویند. معمولا این مصالح به‌طور از پیش ساخته شده وجود دارند و تنها کافی‌است بعد از خرید آنها را در محل مناسب، نصب کنید.

نکته مهم اینکه پس از نصب، امکان گسترش تیرآهن‌ها وجود دارد که همین مورد کاربرد این قطعات را دوچندان می‌کند. تیرآهن‌ها می‌توانند به یکدیگر وصل شوند و همچنین اسکلت ساختمان را محکم نگه‌دارند که این موارد باعث کاربرد بسیار آنها شده است.

بررسی انواع تیرآهن

این قطعات انواع مختلفی دارند و هر نوع آن کاربرد مخصوص به خود را دارد. اگر قصد خرید تیرآهن را برای پروژه‌های کاری خود دارید، بهتر است با انواع آنها آشنا شده تا بهترین مورد را برای کار خود انتخاب کنید.

بررسی انواع تیرآهن

در این بخش به معرفی انواع و اقسام تیرآهن‌های موجود در ایران می‌پردازیم.

  • پرکاربردترین نوع تیرآهن،IPE است که شبیه حرف I بوده و به آن تیرآهن معمولی گفته می‌شود. در این مدل ابتدا و انتهای قطعه، به یک اندازه هستند و طبق استانداردهای اروپا ساخته شده‌اند. همچنین این مدل یک ضخامت ثابت دارد و از پرکاربردترین انواع مصالح در ساختمان‌سازی ایران است.
  • INP نوع دیگری از تیرآهن‌ها است که طبق استانداردهای چین و روسیه ساخته شده و مانند آی‌پی‌ایی شبیه حرف I است. تنها تفاوتی که با آی‌پی‌ایی دارد این است که مانند آن ضخامت و قطر ثابتی نداشته و تغییرپذیر است. به این صورت که زمان فاصله گرفتن بدنه از تیرآهن، ضخامت لبه‌ها کاهش می‌یابد.
  • تیرآهن هاش نوع دیگری است که خلاف ۲ نوع قبلی، شبیه حرف H انگلیسی است. به‌دلیل بال‌های طویل‌تری که دارد به آن تیرآهن بال پهن نیز می‌گویند. ویژگی بارز این نوع، آن است که بسیار مقاوم بوده و در برابر فشار و نیروی بوی خم نمی‌شود.

همین مقاومت و خم نشدن تیرآهن هاش باعث شده تا از آن در صنعت کشتی‌سازی استفاده کرده و انواع کشتی‌ها را با این مصالح مقاوم سازی کنند‌.

  • تیرآهن لانه زنبوری نیز یک مدل چند ضلعی است که به دلیل شکلی که دارد به آن لانه زنبوری می‌گویند اما از این مدل در ایران استفاده زیادی نمی‌شود.

تیرآهن ipe چیست و چه سایزهایی دارد؟

تیرآهن ipe چیست و چه سایزهایی دارد؟

به تیرآهن ipe ، نیم پهن نیز گفته می‌شود که در ۳ سایز مختلف St 37، St 44 و St 52 تولید و عرضه می‌شوند.

هر سایز از این مدل، کاربرد متفاوت و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد که باتوجه به این ۲ مورد نیز خریداری شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد خرید تیرآهن را دارید، ابتدا لازم است تا سایز مد نظر خود را انتخاب کرده و سپس نسبت به خرید این مصالح اقدام کنید.

چه کارخانه هایی تیرآهن ipe تولید می کنند؟

اگر قصد خرید تیرآهن را دارید لازم است تا در مورد کارخانه ‌هایی که این مصالح را عرضه می‌کنند اطلاعات کاملی داشته باشید تا بتوانید قیمت تیرآهن را از هر یک پرسیده و سپس از بهترین آنها خرید کنید.

کارخانه‌های زیادی در زمینه عرضه تیرآهن فعالیت دارند که لازم است در میان آنها، معتبرترین را بیابید و از آن خرید کنید. کارخانه‌های تولیدکننده آی‌پی‌ایی از مواد مرغوب و درجه یک برای تهیه این مصالح استفاده می‌کنند و آنها را طبق استانداردهای جهانی می‌سازند.

کارخانه ذوب آهن اصفهان، فولاد اهواز، شاهین بناب، فولاد ناب تبریز، فولاد فایکو از بهترین کارخانه‌های تولید قطعات فولادی مانند تیرآهن IPE هستند. اما در این این کارخانه های، تیرآهن ذوب آهن از کیفیت و کارایی بالاتری برخوردار است. چرا که ذوب اهن یکی از بزرگ ترین تولید کننده مقاطع فولادی است که با استفاده از به روز ترین استانداردهای روز دنیا، تیرآهن IPE ذوبی را تولید می کند و البته لازم به ذکر است مواد اولیه مورد استفاده، یکی از بهترین مواد موجود در بازار فولاد به حساب می آید. این تیرآهن کارخانه اصفهان، علاوه ‌بر در اختیار داشتن بازار داخلی، صادرات زیادی نیز به ‌صورت سالانه دارد.  در حال حاضر کارخانه این تیرآهن را در سایزهای ۱۲ تا ۳۰ به دو صورت سبک و سنگین روانه بازار مصرف می کند. شما می توانید قیمت تیرآهن اصفهان درب کارخانه را به صورت روزانه دریافت و پس از بررسی لازم اقدام به خرید کنید.

ویژگی ها و مزیت تیرآهن ipe نسبت به دیگر انواع تیرآهن ها چیست؟

همان‌طور که گفته‌شد کاربرد تیرآهن ipe بسیار زیاد است و به همین دلیل طرفداران و خریداران زیادی نیز دارد. همین موضوع از اصلی‌ترین مزیت‌های این تیرآهن است. یکی دیگر از ویژگی‌های این تیرآهن که آن را از دیگر انواع این مصالح جدا کرده است، بال‌های آن ثابت بوده و ضخامت بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد.

همچنین این مدل در انواع سایزهای مختلف تولید می‌شود که همین موضوع باعث شده تا اکثر افراد بتوانند از اندازه‌های مختلف آن استفاده کنند. نکته دیگر اینکه باتوجه به انعطاف‌پذیری و قدرت خمش بالای این مصالح، آنها بسیار سبک وزن نیز هستند.

در آخر باید بگوییم که باتوجه به مزایای بالای این مدل، قیمت تیرآهن ipe بسیار مناسب است و اکثر افراد توانایی خرید آن را دارند.

کاربرد تیرآهن ipe چیست؟

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای تیرآهن آی‌پی‌ایی در ساختمان‌سازی است. این تیرآهن بسیار مناسب استفاده در سازه‌های مختلف است و ماندگاری بالایی دارد. همچنین در طول زمان ترک نخورده و خم نمی‌شود.

همچین از تیرآهن ipe در صفحات فولادی و کفی ستونی نیز استفاده می‌شود زیرا این قطعه ضخامت های گوناگونی داشته و همچنین در هر محلی قابل نصب است. از کاربردهای کمتر بازگوشده این محصول، استفاده آن در انتقال و حمل بار است زیرا قدرت و استحکام زیادی دارد و برای این کار بسیار مناسب است.

نحوه دسترسی به قیمت تیرآهن ipe و خرید آن

معمولا قیمت مصالح به دلیل افزایش دلار و تورم، متغیر هستند و نمی‌توان محدوده مشخصی را برای آنها تعیین کرد اما اگر می‌خواهید بدانید قیمت تیرآهن امروز در بازار چقدر است؟ بهتر است تا با کارخانه‌های معتبر در ارتباط باشید.

فروشگاه‌هایی که در حوزه عرضه تیرآهن مشغول هستند، معمولا دارای وب‌سایت اینترنتی بوده و قیمت روز قطعات را به‌طور مداوم به‌روزرسانی می‌کنند. قیمت تیرآهن ipe می‌تواند به عوامل گوناگونی بستگی داشته باشد که یکی از این موارد کاخارنه هاست. چرا که قیمت تیرآهن از کارخانه ای به کارخانه دیگر کاملا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال تیرآهن ذوب آهن که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ مقاومت، بهترین نوع تیرآهن موجود است که بسیاری از خریداران همواره به دنبال خرید چنین محصولی هستند. از این رو بررسی قیمت روز می توان گزینه بسیار مناسبی در زمان خرید باشد. شما می توانید قیمت روز تیر ذوبی را در https://ahanmelal.com/beam/ipe-beam-price/zobahan-beam مشاهده کنید.

جمع‌بندی

حال که متوجه شدید تیرآهن ipe چیست و اطلاعات کاملی در مورد آن به‌دست آورید، می‌توانید اقدام به خرید این قطعات کنید. بهتر است برای خرید تیرآهن یک فروشگاه معتبر پیدا کرده و از طریق آن اقدام کنید. معمولا خرید اینترنتی این مصالح آسان‌تر است و قیمت کمتری نیز دارد. بنابراین، می‌تواند یک وب‌سایت مورد اطمینان پیدا کرده و خرید خود را از آنها انجام دهید. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :مهرداد الهی

      نکات عالی درباره تیرآهن ipe گفتید، ممنون از مقاله خوبتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده مهرداد جان