جزئیات اجرایی سقف کاذب کناف (۰ تا ۱۰۰) + نکات مهم

جزئیات اجرایی سقف کاذب کناف (0 تا 100) + نکات مهم
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 205175 |
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۹:۴۹ | منبع: mrknauf.com
1474 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

با پیشرفت علم در حوزه کاری مصالح ساختمانی، مصالح نوینی چون کناف به وجود آمدند که امروزه از طریق این مصالح می‌توان به زیباسازی سقف‌ها پرداخت.

جزئیات اجرایی سقف کاذب کناف (۰ تا ۱۰۰) + نکات مهم

کناف‌ها در واقع روکش‌هایی از جنس گچ هستند که به عنوان دیوارهای پوششی و سقف‌های کاذب روی سقف و دیوار استفاده می‌شوند. نحوه اتصال کناف روی سقف مراحل آسانی دارد؛ زیرا کناف‌ها بسیار سبک ‌وزن هستند، اما درصورتی که تجربه کافی در این زمینه نداشته باشید، با اتفاقات ناگواری همچون ترک‌خوردگی کناف سقف مواجه خواهید شد. البته برای جلوگیری از ترک‌خوردگی سقف کاذب می‌توان از نوارهای درزگیر استفاده کرد. در ادامه مطالب به مراحل نصب سقف کاذب و جزئیات اجرایی سقف کاذب کناف خواهیم پرداخت.

سقف کناف چیست؟

بر اساس مطلب جامع سایت مستر کناف درباره سقف کنافی:

برندهایی که نامشان به دهان افراد می‌آید، گاهی به عنوان نمونه برای کل صنعت یا محصولاتشان استفاده می‌شود. این روش، سقف کاذب کناف را نیز شامل می‌شود. کناف، نام یک برند آلمانی است که از سال ۱۹۳۲ شروع به فعالیت کرده است و اکنون در ۳۷ کشور جهان شناخته شده است. شهرت برند کناف به گونه‌ای است که در بسیاری از موارد به جای عبارت «سقف کاذب ساخته شده از پنل‌های گچی و غیر گچی» از عبارت «کناف» استفاده می‌شود.

از آنجایی که کناف فقط یک برند است و برخی شرکت‌های دیگر نیز محصولاتی مشابه آن را تولید می‌کنند، استفاده از آن به عنوان یک سقف کاذب گچی یا غیر گچی، سقف کاذبی است که در آن از مواد ساختمانی از جمله پنل‌های گچی استفاده می‌شود که به سبب پوشش نام کناف بهره می‌گیرد. همانطور که اشاره شد، استفاده از نام برند knauf به دلیل شهرت و محبوبیت آن در جهان امکان‌پذیر شده است. اما در بسیاری از موارد، این عمل باعث سقف کناف شناخته شده و شهرت‌آن شده است. این شاید به این معنی باشد که کناف به گونه‌ای سطح کیفی ساختمان را ارتقا داده است که برای اشخاص به نام آن فکر می‌کنند.

مراحل اجرای سقف کاذب کناف

مراحل اجرای کناف در قسمتی که خواستار اجرای آن باشید، متفاوت خواهد بود. برای سقف‌های کاذب در راستای ایجاد کناف می‌توان از گچ‌های پیش‌ساخته استفاده کرد و این تخته گچی‌ها را نواحی مختلف سقف وصل نمود. البته تخته‌های گچی باید روی پروفیل‌های فلزی نصب شوند و در نهایت این شبکه فلزی و گچی به سقف متصل گردد. در حالت کلی مراحل اجرای سقف کاذب کناف به شرح زیر است:

زیرسازی

زیرسازی اولین مرحله نصب کناف روی سقف است که به دو روش اجرای دوطرفه یا تیپ A و اجرای یک طرفه یا تیپ B انجام می‌شود. هرکدام از این روش‌ها تفاوت‌هایی از نظر ابعاد و کارایی با یکدیگر دارند. همچنین هرکدام از این زیرسازی‌ها برای موقعیت خاصی مورد استفاده قرار داده می‌شوند.

ترازبندی

ترازبندی مرحله تکمیل‌کننده زیرسازی کناف است. در این مرحله با ترازهای لیزری یا نخ رنگی، روی دیوار علامت‌های لازم برای مشخص کردن ارتفاع کار و… زده می‌شود. شما باقی مراحل را باتوجه به این علامت‌های رنگی اجرا خواهید کرد ازاین‌رو در هنگام ترازبندی سقف باید دقت بالایی داشته و با اصول ترازبندی آشنا باشید.

ترازبندی

نصب نبشی L25 و تعیین محل آویزها

در چهار طرفی که علامت رنگی زده شده است، نبشی‌های L25 باید نصب گردند. برای نصب نبشی نیاز به پیچ دارید تا نبشی را با آن به خوبی روی دیوار نصب کنید. پس از نصب نبشی، باید محل نصب آویزها برطبق استاندارهای فاصله‌ها روی دیوار مشخص شوند. آویز در واقع به قطعه‌ای گفته می‌شود که با استفاده از آن می‌توان سقف سازه را به سقف کاذب متصل کرد. انتخاب فاصله آویزها باید به‌گونه‌ای باشد تا سقف کناف به مرور زمان دچار ترک نشود.

انتخاب نوع آویز و نصب آویز به سقف

آویزها دارای تنوع بالایی در مدل و شکل دارند که می‌توانید بر اساس سلیقه خود یکی از مدل‌های آویزها را برای سقف انتخاب کنید. توجه کنید که آویز باید با میزان مقاومت سقف برای حمل کناف متناسب باشد. آویزها با استفاده از رول بولت‌ها یا همان فشنگ‌های اتصال باید روی سقف متصل شوند. هیلتی نوعی دستگاه مناسب برای اتصال است که با سرعت بالا پیچ‌های اتصال را در محل مورد نظر شلیک می‌کند.

نصب F47 های باربر

سازه‌های F47 باربر قطعاتی هستند که در روش زیرسازی تیپ A در دو جهت طولی و عرضی در درون دهانه سقف متصل می‌شوند و وظیفه آن‌ها افزایش تحمل وزن سقف برای نگهداری از سقف کناف است. قطعات F47 باید به صورت موازی روی سقف نصب شوند و در مراحل نصب آن باید تمامی استاندارهای مربوط به فاصله‌ها رعایت شود. همچنین سازه‌های بلند آن بهتر است که در دو سمت لبه باربر و روی نبشی دیوار نصب شود. بعد از اتمام نصب باربرها، سایر آویزهای سقف از طریق لوازمی چون کلیپس خمیده در فضای درونی باربرهای F47 نصب می‌شوند تا قدرت تحمل وزن سازه زیرین خود را افزایش دهند.

نصب F47 های باربر

نصب F47 پانل خور

پانل‌های F47 باید در بخش زیرین باربرها نصب شوند. روش قرارگیری این قطعات به صورت عمودی است که باید پانل‌ خورهای F47 به صورت موازی و با رعایت فواصل استاندارد نصب ‌می‌شوند. البته برای سقف‌های دکوراتیو نحوه نصب پانل خور متفاوت است و در این نوع سقف‌ها باید به صورت غیرموازی نصب گردد. برای اتصال پانل خور F47 و باربر F47 از کلیپس‌های خمیده استفاده می‌شود که این امر باعث افزایش قدرت و مقاومت سازه خواهد شد.

نصب پانل های کناف

در این مرحله باید پانل‌های گچی پیش ساخته روی ساز‌ه‌هایی که آماده شدند، نصب شوند. برای اتصال پانل‌های کناف به سمت زیرین سقف و روی F47ها، از دستگاه‌های هیلتی استفاده می‌شود. همچنین بهتر است که برای نصب پانل ناف از پیچ مدل کونیک استفاده شود؛ زیرا انتهای این پیچ‌ها به صورت تخت است و به راحتی درون گچ برگ فرو رفته و با گچ‌برگ‌ها به راحتی هم سطح می‌شوند.

دکوراتیو سقف کناف

مرحله دکوراتیو سقف کناف اختیاری است و درصورت درخواست می‌توانید آن را اجرا نمایید. در این مرحله، کناف‌های دیگری با طرح‌های دکوراتیو روی کناف قبلی نصب می‌شود. با این کناف‌های دکوراتیو می‌توان بعدهایی را روی سقف ایجاد کرد و جلوه زیبایی به سقف بخشید.

ایجاد فضای خالی مناسب برای نورپردازی سقف کناف

برای ایجاد نورپردازی روی کناف سقف از ریسمان‌های رنگی یا لامپ‌های مخصوص استفاده می‌شود. برای نصب لامپ روی کناف نیز در ابتدا با گردبرها بخش‌های موردنیاز روی سقف برش داده می‌شوند و لامپ‌ها درون محل برش داده شده، نصب می‌شوند. توجه داشته باشید که نصب لامپ یا ریسمان رنگی باید بعد از اتمام مرحله رنگ کردن سقف کناف انجام شود.

انواع کناف سقف

بر اساس مقاله جامع سایت سیوان لند:

RG: سطح و لبه‌ی بلندتر صفحات کناف ساده با مقوای محکمی پوشیده شده است. از کناف ساده در سقف کاذب می‌توانه استفاده کرد.

MR: گچ صفحات کناف مقاوم در برابر رطوبت، با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشیده شده است. این نوع کناف را می‌توان از روی مقوای سبز رنگی که در پشت و روی آن‌ها چسبیده است تشخیص داد. از کناف مقاوم در برابر رطوبت می‌توان برای اجرای سقف قسمت‌های مرطوب ساختمان مثل حمام و دستشویی و آشپزخانه استفاده کرد.

FR: گچ به کار رفته در کناف مقاوم در برابر آتش حاوی الیاف فایبرگلاس است. از کناف مقاوم در برابر آتش می‌توان در مکان‌هایی که امکان آتش‌سوزی وجود دارد استفاده کرد.

FM: این نوع کناف در گچ خود هم الیاف فایبر گلاس دارد و هم با مواد مقاوم در برابر رطوبت پوشیده شده است. از این کناف‌ها در جاهایی که هم مرطوب هستند و هم امکان آتش سوزی در آن‌ها وجود دارد استفاده می‌شود.

نکات اجرای سقف کناف

برای اجرای کناف بهتر است که این کار را به متخصصین باتجربه در این حوزه کاری بسپارید؛ زیرا اگر آشنایی کاملی با مراحل نصب انواع قطعات مربوطه و نکات مهم درباره آن نداشته باشید، ممکن است در آینده متحمل هزینه‌های زیادی برای بازسازی کناف سقف شوید. برخی از نکات مهم اجرای سقف کناف به شرح زیر است:

  • برای شاقول کردن یا گونیا کردن زوایای سقف کاذب کناف بهتر است از تراز لیزری استفاده شود.
  • اگر نحوه چینش پانل‌های گچی به صورت حصیرچین باشد، پانل‌های گچی به خوبی در جای خود ثابت می‌مانند و استحکام خوبی خواهند داشت.
  • در هنگام برش دادن کناره‌های پانل بهتر است که قبل از نصب آن، کناره‌های پانل را بتونه‌کاری(پخ‌زنی) کنید؛ زیرا پانل‌های برش خورده توسط کاتر دیگر لبه فابریکی نخواهند داشت.
  • برای اینکه سوراخ‌هایی روی سقف کناف ایجاد کنید حتما از گردبر استفاده نمایید. همچنین بهتر است که نورپردازی‌ها توسط پیمان‌کار تاسیسات برقی انجام شود تا در آینده دچار مشکلی نشوید.
  • سطح نهایی کناف باید کاملا صاف و صیقلی باشد.
  • برای اجرا و نصب دریچه بازدید با قاب چهارگوش، باید به نقشه تاسیسات دقت نمایید و این کار را تحت نظارت مهندسین تاسیسات انجام دهید.
  • برای پیچ کردن پانل‌ها اصلا از دستگاه دریل استفاده نکنید و برای این کار از دستگاه Screw gun استفاده نمایید.
  • فاصله آویزها از یکدیگر باید ۶۵۰ میلی‌متر باشد و فاصله سازه‌ صفحه‌ها بهتر است ۵۰۰ میلی‌متر باشد.
  • حداکثر فاصله مجاز برای بین پیچ‌ها ۱۷۰ میلی‌متر است.

نکات اجرای سقف کناف

عوامل تاثیرگذار بر هزینه اجرای سقف کناف

بر اساس مقاله سایت سلام ساختمان درباره هزینه کناف کاری:

نوع پروژه کناف کاری: موضوع بعدی که روی قیمت اثرگذاره اینه که آیا پروژه‌ی مورد نظر نوساز هست یا قراره بازسازی انجام بشه؟ چون در بازسازی و تغییر دکوراسیون معمولاً یک سری هزینه‌های اضافی به کار تحمیل میشه.

حجم پروژه: هرچه متراژ کار بیشتر باشه، قیمت واحد اون کاهش پیدا میکنه. در بعضی کارها با متراژ پایین، دیگه قیمت نهایی، متری حساب نمیشه و به صورت توافقی (چکی) پرداخت میشه.

تجربه تیم کناف کاری: هر چه تیم کناف کار با تجربه‌تر باشن، کار رو تمیزتر اجرا می‌کنن و خروجی نهایی بهتره. از طرفی تیمِ با تجربه ابزار خاص خودشون رو دارن و در نتیجه دستمزد اجرای بالاتری طلب می‌کنن.

ساده یا دکوراتیو بودن سقف ساده نسبت به سقف دکوراتیو، قیمت کمتری داره. تفاوت هزینه‌ی این دو سقف مربوط به طرح‌دار بودن سقف دکوراتیو هست و این قیمت به دلیل زیاد بودن پِرت مصالح، اجرت نصب و بتونه‌کاری افزایش پیدا میکنه.

ارتفاع سقف کناف: کناف میتونه در یک واحد مسکونی یا یک سوله یا سالن ورزشی اجرا بشه که هرکدوم ارتفاع اجرای متفاوتی دارن. قیمت‌های پایه بر اساس ارتفاع کارِ ۳ متر هست. به طور میانگین به ازای هر ۱ متر افزایش ارتفاع، حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد به دستمزد اضافه میشه. به دلیل اینکه برای کار در ارتفاع ۳ متر، داربست و بشکه کار راه‌انداز هستن، اما برای ارتفاع ۴ متر نیاز به اجرای داربستِ خاص برای دسترسی به سقف اصلی است. همین مورد باعث افزایش دستمزد اجرا میشه.

سخن پایانی

کناف‌ها در سه نوع دیوار کاذب جداکننده، دیوار کاذب پوششی و سقف کاذب مشبک ساخته می‌شوند. سقف‌های کاذب کناف که دارای زیرسازی از جنس فولاد هستند، به راحتی روی سقف نصب‌ می‌شوند. با اجرای نوپردازی و کناف دکوراتیو نیز می‌توان ظاهر زیبایی به سقف بخشید. مراحل اجرای سقف کاذب کناف به ترتیب شامل مراحلی چون زیرسازی، ترازبندی، نصب نبشی L25، تعیین محل آویزها، انتخاب نوع آویز و نصب آویز، نصب F47 باربر و F47 پانل ‌خور، نصب پانل‌های کناف، ساخت دکوراتیو سقف در صورت نیاز و ایجاد فضای خالی برای نصب انواع لامپ و ایجاد نورپردازی می‌شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :زیبا جمشیدی

      نکات خیلی خوبی درباره سقف کاذب کناف گفتید ممنون از اطلاعات خوبتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از شما بابت کامنت خوبتون زیبا عزیز