شناخت عوامل تعیین کننده قیمت نبشی و پیش بینی قیمت آن در ۱۴۰۳

شناخت عوامل تعیین کننده قیمت نبشی و پیش بینی قیمت آن در 1403
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 204748 |
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱ | منبع: pivan.co
1387 بازدید
۲
9
ارسال به دوستان
پ

نبشی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت و ساختمان‌سازی به شمار می‌رود و اغلب با نوسانات بالایی در بازار همراه است.

شناخت عوامل تعیین کننده قیمت نبشی و پیش بینی قیمت آن در ۱۴۰۳

به همین دلیل شناخت روند تعیین قیمت این قطعات از جمله اطلاعات بسیار مهم برای فعالان در این حوزه محسوب می‌شود. برای پیش‌بینی قیمت نبشی باید هر یک از عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن‌ها را شناخته و بدانیم که هر کدام از این پارامترها بر اساس چه فاکتورهایی تعیین خواهند شد؛ در ادامه هر یک از این عوامل را بررسی کرده و به پیش‌بینی قیمت این قطعات در سال ۱۴۰۳ خواهیم پرداخت.

قیمت نبشی چگونه تعیین می‌شود؟

نحوه قیمت‌گذاری این قطعات به دلایل متعددی وابسته است. اولین و مهم‌ترین عامل در فرایند قیمت‌گذاری این محصول وزن قطعات بوده که پس از محاسبه آن و در نهایت بررسی سایر عوامل موثر در قیمت چون جنس، برند، سایز و نوع آن، هزینه نهایی محصول اعلام خواهد شد.

چه عواملی در تعیین قیمت نبشی اثر گذار است؟

پیش‌تر به مواردی اشاره کردیم که در تعیین قیمت این قطعات اثرگذار هستند. اما به جز عوامل بالا، موارد دیگری نیز می‌توانند در روند کاهش و یا افزایش قیمت این محصولات تاثیر بگذارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

نرخ دلار

باید توجه داشت که نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین پارامتر بر نوسانات قیمت این محصولات تاثیر بسزایی دارد. هر تغییری در نرخ دلار می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قیمت نبشی گردد. نرخ دلار به وضعیت اقتصادی کشور، درآمد ارزی و چشم‌انداز سیاسی وابسته است؛ به همین دلیل برای پیش‌بینی قیمت این قطعات، ابتدا باید تغییرات نرخ دلار را پیش بینی کنیم. در شرایط کنونی با توجه به میزان تورم و چشم‌انداز اقتصادی کشور در دوره‌های پیش‌رو، نرخ دلار در چرخه‌های تورمی قرار خواهد گرفت و باید تحت کنترل باشد. لازم به ذکر است که در زمان‌های تنظیم و کنترل نرخ دلار، وارد دوره‌های رکود خواهیم شد.

نرخ دلار

تورم جهانی

تاکنون نرخ تورم جهانی بارها تحت نوسانات متعددی قرار گرفته است و این امر می‌تواند باعث رونق یا رکود اقتصادی شود. این مورد می‌تواند به افزایش یا کاهش تولید نبشی منجر شده و در قیمت‌گذاری نهایی این محصول تاثیر بگذارد.

قیمت سوخت

سوخت یک فاکتور تاثیر گذار در روند تعیین قیمت این قطعات به شمار می‌رود و علاوه بر حمل و نقل محصولات در فرآیند تولید نبشی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین نوسانات قیمت سوخت می‌تواند منجر به نوسانات قیمت در این محصولات شود. پیش‌بینی ما این است که با بالا رفتن قیمت سوخت در سال ۱۴۰۳ ، قیمت نبشی نیز افزایش یابد.

عرضه و تقاضا

یکی از دلایل بارز برای نوسانات قیمت محصولات فولادی، میزان عرضه و تقاضای بازار است که توسط مصرف کننده شکل می‌گیرد. بازار مسکن از جمله بازارهای کلیدی به شمار می‌رود که می‌تواند بر عرضه و تقاضای این محصول اثرگذار باشد.

قیمت جهانی سنگ آهن

سنگ آهن یک نوع سنگ معدنی است که درون خود دارای رگه‌های آهن بوده و استخراج آن‌ها فرآیندی ویژه و البته هزینه‌بر خواهد بود. میزان استخراج سنگ آهن بر اساس سیاست‌های حفظ محیط زیست تنظیم می‌شود و این نیز باعث نوسانات گاه به گاه در قیمت آهن خواهد شد. با توجه به اینکه سنگ آهن پایه تولید فولاد و محصولات فولادی بوده واضح است که تغییرات قیمت آن در روند تعیین قیمت نبشی تاثیر خواهد داشت.

سیاست‌های اعمال شده

نبشی علاوه بر تولید داخلی از خارج از کشور نیز وارد می‌شود و سیاست‌های صادرات و واردات بر آن تاثیرگذار هستند که این عامل باعث نوسانات در میزان صادرات و واردات محصول خواهد شد. این وضعیت منجر به کاهش یا افزایش قیمت این قطعات می‌شود.

قیمت نبشی چگونه پیش‌بینی می‌شود؟

با توجه به نوسانات فراوان در قیمت محصولات فولادی و آهن‌آلات، بررسی قیمت قطعات آهنی مانند نبشی و ناودانی در سال ۱۴۰۳ می‌تواند به مصرف‌کننده‌ها و یا سرمایه‌گذاران در فرآیند تصمیم‌گیری به شدت کمک کند. به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی و یا حتی به‌دست آوردن سود بهتر، توصیه می‌شود که هر یک از خریداران در این حوزه با روند نوسانات بازار آشنا شوند.

دسترسی به داده‌ها و اطلاعاتی که تحولات کوتاه و گاهی بلندمدت در روش قیمت‌گذاری این محصولات را برای خریداران و یا سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد به آن‌ها کمک خواهد کرد تا آینده قیمت‌ها و ریسک کاهش در معاملات را پیش‌بینی کنند. آگاهی از تغییرات فعلی و یا احتمالی در قیمت‌های بازار، شما را از روند نوسان قیمت قطعات مطلع خواهد ساخت و اعتماد بیشتری به خرید و یا سرمایه‌گذاری پیدا خواهید کرد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی و تعیین عوامل موثر در نوسان قیمت نبشی پرداخته و همچنین فاکتورهای کلیدی و تاثیرگذار بر آن‌ را مورد بررسی قرار دادیم. این فاکتورها شامل نوسانات بازار ارز، سیاست‌های واردات و صادرات، نرخ تورم جهانی، میزان عرضه و تقاضا، حمل و نقل و سایر عوامل مشابه است که به عنوان علل مشترکی برای تغییرات روزانه قیمت در بازار این محصولات محسوب می‌شوند. اگر شما نیز تمایل دارید تا از قیمت لحظه‌ای انواع نبشی در سال ۱۴۰۳ اطلاع پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم در سال جدید به وبسایت پیوان که یکی از معتبرترین تامین کنندگان محصولات و ورق‌های فولادی به شمار می‌رود، مراجعه کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :اکبر مقدم

      به نظرم قیمت دلار بیشتر از سایر موارد میتونه روی قیمت نبشی اثر بذاره، تشکر از توضیحات کاملتون

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از شما بابت کامنت خوبتون اکبر عزیز