بدون دفاتر پلمپ، کسب‌وکار شما در خطر است: دلایلی که نمی‌توان نادیده گرفت

بدون دفاتر پلمپ، کسب‌وکار شما در خطر است: دلایلی که نمی‌توان نادیده گرفت
جمعه, ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-10-18
کد خبر: 197249 |
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷ | منبع: payeshsabt.com
1475 بازدید
۲
7
ارسال به دوستان
پ

در دنیای کسب‌وکار امروز، دفاتر تجاری پلمپ شده بیش از یک سند رسمی هستند؛ آن‌ها یک ضرورت حیاتی برای بقای کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند. این دفاتر، که توسط اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به صورت پلمپ و شماره‌گذاری شده صادر می‌شوند، نه تنها برای شرکت‌ها بلکه برای تاجران فردی نیز الزامی هستند. بدون […]

بدون دفاتر پلمپ، کسب‌وکار شما در خطر است: دلایلی که نمی‌توان نادیده گرفت

در دنیای کسب‌وکار امروز، دفاتر تجاری پلمپ شده بیش از یک سند رسمی هستند؛ آن‌ها یک ضرورت حیاتی برای بقای کسب‌وکار شما محسوب می‌شوند. این دفاتر، که توسط اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به صورت پلمپ و شماره‌گذاری شده صادر می‌شوند، نه تنها برای شرکت‌ها بلکه برای تاجران فردی نیز الزامی هستند.

بدون داشتن این دفاتر، کسب‌وکار شما با چالش‌های قانونی مواجه خواهد شد که می‌تواند به طور جدی به آن آسیب برساند. این دفاتر نه تنها برای ثبت فعالیت‌های تجاری شما ضروری هستند، بلکه به عنوان مدرکی قانونی برای اثبات فعالیت‌های تجاری شما در طول سال مالی عمل می‌کنند.

توجه داشته باشید که این دفاتر باید هر ساله تهیه شوند و پس از پایان سال مالی، حتی اگر از تمام صفحات آن استفاده نکرده‌اید، نمی‌توانید اطلاعات سال مالی جدید را در آن‌ها ثبت کنید. این یک قانون غیرقابل انعطاف است که نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه دفاتر پلمپ در اقتصاد و قانون تجارت ایران است.

بنابراین، اگر هنوز برای دریافت دفاتر تجاری خود اقدام نکرده‌اید، زمان آن رسیده است که این کار را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار دهید. دفاتر پلمپ نه تنها یک الزام قانونی هستند، بلکه بخشی اساسی از مدیریت موفق و مسئولانه کسب‌وکار شما به شمار می‌روند. حال با توجه به این موارد توضیحاتی در این مورد خواهیم داشت.

پلمپ دفاتر چیست؟

دفاتر تجاری که به عنوان دفاتر پلمپ معرف هستند، یک سند رسمی برای اشخاص حقوقی است. شرکت ها و سازمان ها و موسساتی که موظف به پرداخت مالیات هستند برای اینکه در زمان محاسبه مالیاتی صورت مالی، سال مالی را اثبات کنند باید اسناد و مدارک و ورود و خروج های مالیاتی را در دفاتر پلمپ وارد کنند.

پلمپ دفاتر شامل دفتر روزنامه و دفتر کل است که اخذ این دو دفتر اجباری است. دفتر روزنامه دفتری است که اطلاعات روزانه به صورت جزئی باید در این دفتر وارد شود و هر هفت روز، اطلاعات به صورت خلاصه باید در دفتر کل وارد شود.

دو دفتر دیگر نیز تحت عنوان دفتر کپیه (دفتری است که کپی کلیه اسناد و فاکتور ها در آن ثبت می شود.) و دفتر دارایی (دفتر دارایی دفتری است که دارایی های تاجر باید در آن ثبت شود.) وجود دارند که دریافت آن اجباری نمی باشد.

سامانه پلمپ دفاتر

دفاتر پلمپ به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه پلمپ دفاتر اشخاص حقوقی

صادر می شود، یعنی همان سامانه ای که درخواست ثبت شرکت را در آن ثبت کرده اید. وقتی وارد سایت ثبت شرکت ها می شوید با عنوانی به نام اظهارنامه دفاتر تجاری (دفاتر پلمپ) بر خواهید خورد، که برای ثبت اظهارنامه دفاتر تجاری در نظر گرفته شده است.

بنابراین برای دریافت دفاتر پلمپ باید اظهارنامه دفاتر تجاری را در سامانه ثبت شرکت ها، به آدرس irsherkat.ssaa.ir انجام دهید. ثبت نام دفاتر تجاری در سامانه ثبت شرکت ها بسیار ساده است فقط باید اطلاعات هیئت مدیره و درخواست دفاتر را به دقت وارد کنید و در زمان محدودی بعد از ثبت نام حتما برای پرداخت هزینه دفاتر تجاری اقدام کنید.

پس بعد از تکمیل اظهارنامه دفاتر تجاری در سامانه و پذیرش درخواست شما و پست مدارک به اداره ثبت شرکت ها، دفاتر تجاری صادر و به آدرس شرکت و برای اشخاص به آدرس تاجر پست خواهند شد.

پیگیری پلمپ دفاتر

بعد از ثبت اظهارنامه چندین مرحله باید پیگیری درخواست دفاتر تجاری را در سامانه ثبت شرکت ها انجام دهید. این زمان محدود و نامشخص است یعنی زمانی که فیزیک اظهارنامه دفاتر تجاری را دریافت کردید و به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری پست کردید، طی یک الی دو هفته درگاه پرداخت هزینه در سامانه برای شماره پیگیری اظهارنامه ثبت شده، باز خواهد شد.

از این رو با توجه به شماره پیگیری که در زمان ثبت اظهارنامه یادداشت کرده اید؛ به قسمت پیگیری درخواست در سایت ثبت شرکت ها مراجعه نمایید و برای پرداخت هزینه از قسمت پیگیری اقدام کنید.

بعد از پرداخت هزینه دفاتر تجاری، دفاتر به آدرس شرکت پست خواهد شد که می توانید شماره مرسوله پستی را از طریق پیگیری درخواست دریافت کنید. پیگیری مرسوله پستی را نیز می توانید از سایت اداره پست انجام دهید.

مراحل و نحوه ثبت نام پلمپ دفاتر قانونی

همان طور که تاکنون خواندید دفاتر تجاری به صورت اینترنتی و از طریق سامانه الکترونیکی ثبت شرکت ها انجام می شود، از این رو بیشتر مراحل دریافت دفاتر تجاری به صورت اینترنتی می باشد؛ که در ادامه به صورت موردی به مراحل کامل اخذ دفاتر تجاری خواهیم پرداخت.

  1. ابتدا باید مدارک دفاتر تجاری را تکمیل کنید، که شامل مدارک هویتی هیئت مدیره، آگهی آخرین تغییرات شرکت، آگهی ثبت می باشد.
  2. در قدم بعد وارد سایت ثبت شرکت ها می شوید و ثبت نام اظهارنامه الکترونیکی دفاتر تجاری را انجام خواهید داد. (در ثبت نام سامانه ای توجه داشته باشید اطلاعات را به صورت کاملاً صحیح وارد کنید.)
  3. سپس مدارک ثبتی به همراه اظهارنامه ثبتی که پیرینت آن را از سامانه دریافت کرده اید با برگه پذیرش نهایی در دو نسخه در پاکت مخصوص دفاتر تجاری، به اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاریِ آدرس ثبتی شرکت پست کنید.
  4. طی ۲۴ ساعت درگاه سامانه برای پرداخت هزینه باز می شود و هزینه پرداخت و دفاتر در نهایت پلمپ می شود و به آدرس ثبتی شرکت پست می شود.

پلمپ دفاتر ۱۴۰۲

دفاتر ۱۴۰۲ نیز محدودیت زمانی دارد و تنها تا پایان سال ۱۴۰۲ می توانید دفاتر تجاری را ثبت نام کنید. زمان ثبت دفاتر تجاری ۱۴۰۲ بسیار محدود است و تنها تا آخرین روز کاری اسفند ماه ۱۴۰۲ می توانید ثبت نام دفاتر ۱۴۰۲ را انجام دهید. البته تاخیر در دریافت دفاتر تجاری ۱۴۰۲ تا هم اکنون نیز مشمول جریمه می شود.

ثبت نام پلمپ دفاتر

  1. به سایت irsherkat.ssaa.ir وارد شوید.
  2. به قسمت اظهارنامه دفاتر تجاری وارد شوید.
  3. شناسه ملی شرکت را وارد کنید.
  4. در گام بعدی می بایست اطلاعات مربوط به اعضاء هیئت مدیره و دارندگان حق امضاء را وارد کنید.
  5. گام بعدی انتخاب تعداد دفاتر است که شامل ۵۰ یا ۱۰۰ یا ۲۰۰ برگ است بنابر مصرف سالانه شرکت می توانید سفارش دهید.
  6. بعد از چک کردن اطلاعات وارد شده می توانید ثبت نهایی و برگه پذیرش نهایی سامانه را دریافت کنید.

مدت زمان دریافت دفاتر پلمپ

زمان دریافت دفاتر تجاری قبل از سال مالی است. قانون تجارت کلیه شرکت ها و اشخاصی را که موظف به دریافت دفاتر تجاری هستند را موظف می داند قبل از اینکه سال مالی را آغاز کنند دفاتر پلمپ تجاری را دریافت کنند و هر نوع تاخیر در دریافت دفاتر تجاری جریمه های قانونی خواهد داشت.

در صورتی که در طی سال جاری نتوانستید دفاتر تجاری ۱۴۰۲ را دریافت کنید تنها تا پایان اسفند ماه زمان دارید و در صورت آغاز سال مالی جدید امکان ثبت دفاتر تجاری سال گذشته وجود نخواهد داشت.

اگر شما هم درخواست های اظهارنامه دفاتر تجاری تان به بهانه های مختلف رد می شود نگران این موضوع نباشید. سازمان ثبت کوچک ترین اشتباهی را برای ثبت درخواست ها نمی پذیر و مراجعه کنندگانی که با سیستم ثبت آشنا نباشند برای یک درخواست یک هفته ای ممکن است ماه ها زمان بگذارند.

مجموعه های ثبتی زیادی خدمات اخذ دفاتر پلمپ را انجام می دهند اما در این بین مجتمع ثبتی پایش با تجربه و تیم قویی که دارد در طی چند سال اخیر یکی از برند های معتبر در زمینه ثبتی تعیین شده است. حتی می توانید به صورت رایگان تنها با یک تماس، مشاوره تخصصی برای مشکلات ثبتی و درخواست های رد شده سازمان ثبت شرکت ها نیز دریافت کنید. پیشنهاد می کنیم فرصت همکاری با این مجموعه را از دست ندهید. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۲ میانگین: ۵]
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید

    تعداد نظرات منتشر شده: 2
    1. نویسنده :شیرین بهبهانی

      نمیدونستم دفاتر پلمپ این خدمات رو هم میدن، مرسی مفید بود

      1. نویسنده :افق اقتصادی

        ممنون از نظر خوبتون شیرین جان، خوشحالیم که این مقاله براتون مفید بوده 🙂