پاسخ بانک مرکزی به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی - افق اقتصادی

پاسخ بانک مرکزی به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و ارز 28500 تومانی - افق اقتصادی
سه شنبه, ۳ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-24
کد خبر: 189726 |
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸ |
62 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

محمد شیریجیان با بیان اینکه ارز مورد نیاز برای تامین کالاهای اساسی از محل صادرات نفت خام، خالص صادرات گاز طبیعی و میعانات گازی تامین می شود گفت :‌ این ار زمتعلق به دولت است و در چارچوب سیاست های حمایتی دولت در نظر گرفته شده است.

پاسخ بانک مرکزی به اظهارات برخی نمایندگان مجلس درباره سیاست تثبیت و ارز ۲۸۵۰۰ تومانی

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد شیریجیان معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه در نتیجه اجرای سیاست تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی پایه پولی و متعاقبا نقدینگی افزایش پیدا نمی کند تاکید کرد : به منظور تخصیص این منابع ارزی برای تامین نیاز وارد کنندگان ،بانک مرکزی ارز را به نرخ ۲۸۲۰۰ تومان از دولت خریداری کرده و با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان به واردکننده تخصیص می دهد. بنابراین در نتیجه  این عملیات خرید و فروش ارز نه تنها هیچ گونه ریال اضافه ای به بازار تزریق نمی شود بلکه به ازای هر دلار ۳۳۰ تومان منابع  ریالی از بازار جمع آوری می کند .

معاون اقتصادی بانک مرکزی خاطرنشان کرد : در سنوات گذشته و با اجرایی شدن طرح مردمی سازی یارانه ها مانند اردیبهشت ۱۴۰۱ به دلیل کمبود منابع ارزی بانک مرکزی در دوره هایی مجبور شد که ارز موردنیاز برای کالاهای اساسی را با نرخ بالاتر از ۴۲۰۰ تومن از بازار خریداری کند و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده تخصیص دهد و این مابه التفاوت ریالی خرید و فروش ارز باعث افزایش پایه پولی و متعاقبا نقدینگی می گردید.

 وی افزود: یکی از دلایل افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی در سنوات گذشته و پیش از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها ناشی از اجرای همین طرح بود که با نرخ بالاتری از ۴۲۰۰ تومان خریداری می شد و با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واردکننده تخصیص پیدا می کرد.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید