تبعات محدود فروش ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی اوراق طی امسال در مقایسه با ۳ سال پیش - افق اقتصادی

تبعات محدود فروش 185 هزار میلیارد تومانی اوراق طی امسال در مقایسه با 3 سال پیش - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 118089 |
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۵۳ |
256 بازدید
۰
2
ارسال به دوستان
پ

در حالی برخی آغاز فروش اوراق از سوی دولت را به عنوان یک سیگنال منفی در نظر گرفتند که اثر فروش ۱۸۵ همت اوراق در سال جاری با در نظر گرفتن تورم و رشد نقدینگی طی سه سال اخیر از اثر فروش ۲۰۰ همت اوراق در سال ۹۹ بسیار کمتر است.

تبعات محدود فروش ۱۸۵ هزار میلیارد تومانی اوراق طی امسال در مقایسه با ۳ سال پیش

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس بند ب تبصره ۵ لایحه بودجه ۱۴۰۲ دولت مجوز گرفته است تا با رعایت قوانین و مقررات و موازین شرعی برای تأمین مالی مصارف این قانون تا یک میلیون و هشتصد و پنجاه هزار میلیارد (۱,۸۵۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، انواع اوراق مالی اسلامی (ریالی- ‌ارزی) را منتشر نماید.

با توجه به این بند از قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دولت می‌تواند در سال جاری ۱۸۵ هزار میلیارد تومان اوراق چاپ کند. براساس اعلام وزارت اقتصاد قرار است ۳۵ هزار میلیارد تومان از این رقم در مرداد ماه به فروش برسد.

اعلام این خبر سبب شده است که این ابهام از سوی برخی از فعالان بازار سرمایه مطرح شود که دولت برای جبران کسری بودجه خود قصد دارد سیاست انبساطی در پیش بگیرد و همین مسئله ممکن اثر منفی بر بازار سرمایه داشته باشد.

کم اثر بودن فروش ۱۸۵ همت اوراق در مقایسه با فروش ۲۰۰ همتی اوراق در سال ۹۹

با این وجود باید به این نکته توجه داشت که رقم ۱۸۵ هزار میلیارد تومان ظرفیت فروش اوراق تعیین شده در بودجه که قرار است ۳۵ هزار میلیارد تومان آن در مرداد ماه به فروش برسد، در مقایسه با بودجه سال‌های گذشته رقم بالایی نیست.

به طور مثال در سال ۱۳۹۹ که رقم فروش اوراق ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود. با در نظر گرفتن تورم و رشد نقدینگی طی حدود سه سال اخیر عملا اثر ۱۸۵ هزار میلیارد تومان فروش اوراق در سال جاری به نسبت سال ۱۳۹۹ بسیار کمتر خواهد بود.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید