تاثیر افزایش قیمت دلار بر نوسانات بازار طلا و سکه/اصلاح قیمت سکه در راه است؟ - افق اقتصادی

تاثیر افزایش قیمت دلار بر نوسانات بازار طلا و سکه/اصلاح قیمت سکه در راه است؟ - افق اقتصادی
چهارشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-25
کد خبر: 300134 |
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲ |
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

«افزایش قیمت دلار و درهم» به «عنوان لیدر بازار» و «تنش‌ها در منطقه» از جمله عواملی هستند که بر انتظارات بازار طلا و سکه اثرگذار بوده‌اند و باید در جریان معاملات امروز هم بر نوسانات قیمت طلا و سکه اثرگذار هستند؟

تاثیر افزایش قیمت دلار بر نوسانات بازار طلا و سکه/اصلاح قیمت سکه در راه است؟

اقتصاد۲۴-  بازار طلا و سکه در روز گذشته همسو با نوسانات اونس طلا و دلار در مسیر صعودی حرکت کرد و با عبور از مرز‌های مقاومتی، رکورد‌های تاریخی به ثبت رساند؛ روندی که از تغییر وضعیت بازار از «حالت بلوکه» به «اجاره» و تغییرات مهم در «عرضه و تقاضا» حکایت داشت. در این حالت که با «کاهش موجودی جنس نقدی (طلا)» و «افزایش نرخ نقدی نسبت به فردایی» همراه است، معامله‌گران تصور می‌کنند دسترسی به نقدینگی محدودتر شده است. اما مهم‌ترین اتفاق در معاملات روز سه شنبه، پایان رکود در بازار ارز بود که با نوسان صعودی دلار همراه شد و اسکناس آمریکایی سرانجام پس از چند هفته با پایان دادن به سلطه طولانی اونس طلا بر بازار طلا و سکه ایران، به عنوان مولفه اصلی و موثر بر نوسانات این بازار، ایفای نقش کرد. این اسکناس پس از دریافت سیگنال‌های افزایشی از بازار دبی، توانست با شکستن مرز مقاومت، به کانال ۶۰ هزار تومان وارد شود؛ تغییر روندی بازار طلا و سکه را با نوسانات بازار ارز همسو کرد.با این حال، قیمت اونس طلا به عنوان دومین مولفه موثر بر نوسانات بازار طلا و سکه هم روز گذشته معاملات را با قیمت ۲۶۲۵ دلار آغاز کرد و در نهایت به ۲۶۳۳ دلار صعود کرد. قیمت اونس طلا این روز‌ها رو به بالا و در حال فتح مرز‌های مقاومت و ثبت رکورد‌های جدید است و در لحظه تدوین این گزارش در محدوده ۲۶۵۶ دلار قرار گرفته است.قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در سایه نوسانات صعودی اونس طلا و دلار از سقف‌های تاریخی خود گذشتند و طلای آبشده معاملات روز سه شنبه را با قیمت ۱۶ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان آغاز کرد و در نهایت به ۱۶ میلیون و ۸۶۵ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار روز گذشته سه میلیون و ۹۱۵ هزار تومان معامله شد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب طلای آبشده ثابت مانده که «نشان‌دهنده فشار تقاضا در بازار» است.
بیشتر بخوانید:  نوسانات قیمت سکه؛ خریداران به صف شدند
سکه امامی هم با بازگشایی در ۴۴ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، روند صعودی روز‌های گذشته را ادامه داد و با ورود به کانال ۴۶ میلیون تومان، ۴۶ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد و رکورد جدیدی را ثبت کرد. قیمت نیم سکه و ربع سکه هم به ترتیب به ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و سکه گرمی هم از موج صعودی عقب نماند و به هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید. نوسانات صعودی بازار بر صندوق‌های طلای بورسی هم اثر گذاشت و در روز سه‌شنبه میزان ورودی پول به این صندوق‌ها به ۴۷۳ میلیارد تومان رسید که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.با این همه، براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران، «افزایش قیمت دلار و درهم» به «عنوان لیدر بازار» و «تنش‌ها در منطقه» از جمله عواملی هستند که بر انتظارات بازار اثرگذار بوده‌اند. به عقیده این گروه بازار به یک الگوی کنج ریسکی وارد شده است و اگر این الگو از بالای خود شکسته شود، نظارت بر اعداد بازار از حالت عادی خارج خواهد شد.فارغ از روند بازار طلا و سکه در روز سه شنبه، سخنان مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل درباره «آمادگی ایران برای مذاکرات هسته‌ای» در کانون توجه فعالان بازار قرار گرفت. بسیاری معتقدند نشست خبری پزشکیان در نیویورک هم می‌تواند بر روند بازار تأثیرگذار باشد و فعالان بازار به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند.معامله‌گران فنی معتقدند با توجه به شکل‌گیری الگو‌های قیمتی، احتمال اصلاح قیمت از سطوح فعلی وجود دارد و در صورت وقوع اصلاح، حمایت نخست طلای آبشده در سطح ۱۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و کف بازار در ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قرار دارد. به عقیده این گروه عبور قیمت طلا از مرز ۱۷ میلیون تومان در جریان معاملات امروز می‌تواند به معنای تغییر روند بازار باشد؛ روندی که نیازمند عبور این فلز گرانبها از مرز مقاومتی ۱۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان است.همچنین تکنیکالیست‌ها معتقدند سکه از سقف تاریخی خود که ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان بوده عبور کرده است و این سطح به عنوان محدوده مقاومتی بسیار مهم قابل توجه فعالان بازار است و در صورتی که سکه بتواند به طور پایدار بالای این مرز تثبیت دهد، پیش‌بینی می‌شود که در افق میان‌مدت به مرز ۵۰ میلیون تومان برسد. همچنین هدف کوتاه‌مدت برای قیمت سکه می‌تواند ۴۷ میلیون تومان باشد. منبع: اقتصاد نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید