انس جهانی برای ادامه افزایش قیمت منتظر این اتفاق است - افق اقتصادی

انس جهانی برای ادامه افزایش قیمت منتظر این اتفاق است - افق اقتصادی
یکشنبه, ۱ مهر ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-09-22
کد خبر: 269397 |
تاریخ انتشار : ۱۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲ |
45 بازدید
۰
1
ارسال به دوستان
پ

قیمت طلای جهان جمعه‌شب از ضعف گسترده دلار آمریکا بهره‌مند شد و از سطح ۲۳۸۰ دلار عبور کرد. با این حال، سخنان جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، و داده‌های تورم مصرف‌کننده آمریکا (CPI) می‌تواند به طرز چشمگیری بر عملکرد قیمت طلای جهانی در هفته آینده تاثیر بگذارد.

انس جهانی برای ادامه افزایش قیمت منتظر این اتفاق است

اقتصاد ۲۴- قیمت طلای جهانی پس از یک شروع تردیدآمیز دیگر در این هفته با افزایش تقاضا مواجه شد و به بالاترین سطح خود از ابتدای ژوئن یعنی بالاتر از ۲۳۸۰ دلار رسید. کارشناسان معتقدند انتشار گزارش‌های ناامیدکننده از وضعیت اقتصاد کلان آمریکا باعث تضعیف دلار آمریکا و همچنین صعود قیمت طلای جهانی شد. اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در مورد سیاست‌های پولی و انتشار داده‌های تورم ماه ژوئن ایالات متحده می‌تواند تاثیر بسزایی بر روند طلا در هفته آینده بگذارد.
تضعیف اقتصاد آمریکا به کام سرمایه‌گذاران طلای جهانی
طلا با کاهش بازده اوراق آمریکا پس از انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی این کشور افزایش یافت. قیمت طلا در روز دوشنبه افزایش‌های جزئی پیدا کرد، چراکه دلار آمریکا در ابتدای هفته با مشکل تقاضا مواجه بود. شاخص مدیران خرید بخش تولید (PMI) که از سوی موسسه مدیریت تامین (ISM) منتشر می‌شود، در ماه ژوئن نسبت به ماه مه با کاهش اندکی از ۴۸.۷ به ۴۸.۵ رسید. همچنین شاخص قیمت‌های پرداخت‌شده که مؤلفه‌ای از این بررسی و نشان‌دهنده تورم در بخش تولید است، به طرز چشمگیری از ۵۷ به ۵۲.۱ کاهش یافت.با کاهش تدریجی بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا پس از اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در روز سه‌شنبه درباره چشم‌انداز سیاست‌های پولی، قیمت طلای جهانی توانست ثبات خود را حفظ کند. پاول در سخنرانی خود در پنل انجمن بانکداری مرکزی در سینترا اذعان کرد روند کاهش تورم (Disinflation) نشانه‌هایی از احیا دارد و افزود که داده‌های اخیر حاکی از پیشرفت قابل توجهی در این زمینه است.روز چهارشنبه دلار آمریکا دوباره با فشار فروش مواجه شد و مسیر را برای افزایش بیشتر قیمت طلا هموار کرد. موسسه پردازش داده‌های خودکار (ADP) گزارش داد تعداد حقوق‌بگیران بخش خصوصی در ماه ژوئن به ۱۵۰ هزار نفر رسید که کمتر از پیش‌بینی تحلیلگران یعنی ۱۶۰ هزار نفر بود.
بیشتر بخوانید:  بازار‌های مالی در انتظار ارائه برنامه اقتصادی رئیس جمهور جدید/ اثر هیجانی پیروزی پزشکیان در این روز به پایان می‌رسد/ پیش بینی قیمت دلار و سکه
در همین حال، داده‌های هفتگی منتشرشده از طرف وزارت کار نشان داد در هفته منتهی به ۲۹ ژوئن، تعداد درخواست‌های اولیه برای مزایای بیکاری به ۲۳۸ هزار نفر افزایش یافته است، در حالی که این رقم در هفته قبل از آن ۲۳۴ هزار نفر بود. در نهایت، شاخص مدیران خرید بخش خدمات (ISM Services PMI) از ۵۳.۸ در ماه مه به ۴۸.۸ در ماه ژوئن کاهش یافت که نشان‌دهنده انقباض فعالیت اقتصادی در بخش خدمات است.علاوه بر این، شاخص استخدام و شاخص قیمت‌های پرداخت‌شده در این بررسی به‌ترتیب به ۴۶.۱ و ۵۶.۳ کاهش یافت. قیمت طلا پس از انتشار داده‌های ناامیدکننده آمریکا، با افزایش تقاضا مواجه شد و برای اولین بار در دو هفته گذشته از سطح ۲۳۶۰ دلار عبور کرد. با تعطیلی بازار‌های مالی ایالات متحده به مناسبت روز استقلال در روز پنجشنبه، حجم معاملات کاهش یافت و همین امر باعث شد طلا وارد فاز تثبیت قیمت شود.رویداد‌های موثر بر پیش‌بینی قیمت طلای جهانی در هفته آیندهتقویم اقتصادی آمریکا در نیمه اول هفته هیچ گزارش مهمی ارائه نخواهد کرد. با وجود این، سرمایه‌گذاران در روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در مقابل کمیته بانکی سنا و کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان را به‌دقت زیر نظر خواهند گرفت.از دیدگاه کارشناسان، بعید به نظر می‌رسد پاول در اظهارات خود سرنخ جدیدی از چشم‌انداز سیاست پولی به دست دهد. از آنجا که این اظهارات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در نوامبر برگزار می‌شود، سوال‌های قانون‌گذاران می‌تواند بر سیاست متمرکز شود.مهاجرت، تورم و بیکاری از جمله موضوعات داغی خواهد بود که قانون‌گذاران احتمالاً به آن می‌پردازند. پاول در مورد سیاست یا سیاست مالی اظهار نظر نخواهد کرد. حتی در این صورت نیز تغییرات در درک ریسک همچنان می‌تواند بر عملکرد دلار آمریکا تاثیر بگذارد. افزایش ریسک می‌تواند باعث از دست رفتن تقاضا برای دلار شود، در حالی که تغییر منفی در جو بازار می‌تواند به این ارز، در راستای سود بردن از جریان تقاضای امن، کمک کند.در روز پنجشنبه، اداره آمار کار (BLS) داده‌های مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای ماه ژوئن را منتشر خواهد کرد. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این شاخص، پس از ثبات در ماه مه، در بعد ماهانه ۰.۱ درصد افزایش یابد. همچنین انتظار می‌رود شاخص CPI هسته، که قیمت‌های پرنوسان مواد غذایی و انرژی را حذف می‌کند، ضمن افزایش ۰.۲ درصدی، با رشد ماه مه مطابقت داشته باشد.افزایش بیشتر از حد انتظار در شاخص CPI هسته ماهانه می‌تواند در واکنش اولیه به تقویت دلار آمریکا منجر و باعث شود سرمایه‌گذاران احتمال کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو در سپتامبر را مجدداً ارزیابی کنند. از سوی دیگر، یک نتیجه غیرمنتظره منفی در این داده‌ها می‌تواند موجب کاهش چشمگیر بازدهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا شود و زمینه را برای افزایش مجدد قیمت طلای جهانی فراهم کند. منبع: تجارت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید