جزئیات راه‌اندازی قرارداد جدید صندوق طلا در بورس کالا - افق اقتصادی

جزئیات راه‌اندازی قرارداد جدید صندوق طلا در بورس کالا - افق اقتصادی
شنبه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-09-21
کد خبر: 100618 |
تاریخ انتشار : ۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸ |
170 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: برای نخستین بار قرارداد اختیار معامله واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا از اول مردادماه سال جاری در بورس کالای ایران راه‌اندازی می‌شود.

جزئیات راه‌اندازی قرارداد جدید صندوق طلا در بورس کالا

قرارداد جدید صندوق طلا در بورس کالا

اقتصاد۲۴-صندوق طلا نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های سرمایه‌گذارانش را در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا (حداقل ۷۰ درصد) و اوراق مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا (حداکثر ۲۰٪) سرمایه‌گذاری می‌کند.

مدیران این صندوق‌ها با پشتوانه پولی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، می‌کوشند بازدهی مناسبی را از سرمایه‌گذاری در بازار سکه و شمش طلا توسط ابزار‌های بازار سرمایه کسب کنند. افرادی که در صندوق طلا سرمایه‌گذاری می‌کنند، به‌دنبال این هستند که از طریق مدیریت حرفه‌ای صندوق، بازدهی بهتری از بازار پرتلاطم سکه طلا و شمش طلا بدست آورده و کمتر با مشکلات خرید و فروش فیزیکی این فلز گرانبها سروکار داشته باشند.

رونمایی از اختیار معامله صندوق طلا، اول مردادماه

رحمان آراسته، مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران اعلام کرد: بورس کالا امروز با صدور اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی قرارداد اختیار معامله واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا با سررسید مهر ۱۴۰۲ خبر داد که این قرارداد از روز یکشنبه اول مردادماه قابل معامله خواهد بود.

وی با بیان اینکه تاریخ سررسید این قرارداد‌ها ۳۰ مهرماه است، افزود: قرارداد اختیار معامله بدون حد نوسان قیمتی با دوره گشایش به مدت ۳۰ دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با دوره عادی معاملاتی ادامه می‌یابد.

آراسته ادامه داد: دارایی پایه این قرارداد جدید، واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق طلای کهربا بوده و اندازه قرارداد نیز هزار واحد سرمایه‌گذاری است.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران گفت: سقف موقعیت‌های باز مشتریان حقیقی و حقوقی در هر نماد معاملاتی برای دارندگان موقعیت باز، بدون سقف است و حداکثر حجم هر سفارش تا ۲۵ قرارداد است.

وی عنوان کرد که ساعات و روز‌های معاملاتی این قرارداد‌ها شنبه تا چهارشنبه ۱۰ تا ۱۷، پنجشنبه‌ها ۱۰ تا ۱۵ و در آخرین روز معاملاتی ۱۰ تا ۱۵ است.

آراسته در خصوص مزایای قرارداد اختیار معامله صندوق طلا گفت: این قرارداد، ابزاری قدرتمند جهت مدیریت ریسک برای سرمایه‌گذاران و سهامداران صندوق به شمار می‌رود؛ همچنین وجود بازارگردان که همراه با این قرارداد ایجاد می‌شود به نقدشوندگی و جذابیت این بازار کمک خواهد کرد.

مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران در پایان گفت: نکته بسیار مهم در خصوص این قرارداد آن است که برای اخذ موقعیت فروش در این ابزار، نیازی به انتقال پرتفو و و تضامین مازاد وجود نداشته و صرفا با وجه تضمین تعیین شده توسط بورس کالا و در اختیار داشتن کد مشتقه بورس کالا، امکان سرمایه‌گذاری در این ابزار فراهم است.

منبع: سنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: ۰ میانگین: ۰]
نویسنده: 
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم افق اقتصادی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام‌هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی‌پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت‌های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی میباشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید